Ill.foto: Mostphotos / Haris Lojo
Eksamen og standpunkt utfyller hverandre
Debatt: Tilpasset opplæring er viktig. Dagens eksamensordning setter imidlertid klare rammer for oppgavene som kan gis. Standpunkt gir større rom for tilpasninger, variasjon og bredde.
Katrine Stensland og Ann-Kristin Molde i
Utdanningsforbundets fagnettverk i norsk, stilte i forrige uke spørsmål om hvor
godt tilpasset norskeksamen er. Vi er glade for kritiske spørsmål og synes dere
har gode eksempler som kunne vært løst på en annen måte.
Vi forstår at dere
ønsker klare formuleringer i oppgavene, bredt tekstutvalg og gode grafiske
løsninger. Dette er viktige krav til eksamen vi stiller oss bak, og vi er lei
oss for at dere ikke opplever at de er tilstrekkelig til stede i dagens
eksamen.
Vi er helt enige i at tilpasset opplæring er et viktig
prinsipp å følge. Underveisvurderingen elevene får, skal gjøre opplæringen
bedre tilpasset den enkelte og bidra til at de øker kompetansen sin i faget, og
de skal få en standpunktkarakter ved endt opplæring.
Ulike typer tilpasninger
til elevenes ferdighets- og kompetansenivå er med på å sikre at elevene får
best mulig opplæring ut fra sitt ståsted.
Rammene for skriftlig eksamen
I noen tilfeller skal elevene også ta skriftlig eksamen i
faget. Opplæringsloven slår fast at eksamen skal gi eleven mulighet til å vise
sin kompetanse så langt det er mulig ut fra eksamensformen.
Vi forstår godt behovet for at eksamen skal være godt
tilpasset elevene, men det er visse begrensninger som gjelder for skriftlig
eksamen:
- Skriftlig eksamen skal være lik for alle. Eksamensoppgavene skal leses og brukes av alle elever og privatister. Det gjør at eksamen ikke kan være så variert og tilpasset den enkelte elev eller elevgrupper, som det man kan få til i opplæringen.
- Utgitte tekster kan fremstilles på skriftlig eksamen mot vederlag etter åndsverksloven. Vi har ikke samme rettigheter til å bruke filmer.
- Skriftlig eksamen har strenge rammer, og eksamen i norsk varer i fem timer. Dette begrenser muligheten for å gjøre tilpasninger.
Bredere vurdering i opplæringen
Vi tar med oss innspillene deres i den kontinuerlige jobben
med å videreutvikle både systemene for eksamen og innholdet i dem. Eksamensoppgavene
utformes av fagnemnder med faglærere som underviser i faget. Vi utformer
eksamensoppgavene etter forskrift om universell utforming, slik at alle skal ha
likeverdige forutsetninger for å svare på dem. Dette er en viktig tilpasning
for elevene som trenger det. For å gi eleven mulighet til å vise så bred
kompetanse som mulig innenfor rammene for eksamen, lager vi eksamen i norsk med
minst tre oppgaver.
Eksamen kan likevel aldri bli like bred og variert som det
læreren kan legge til rette for i opplæringen og i vurderingssituasjoner med
elevene, både underveis og til standpunkt.