Råd mot mobbing i skolen:

"Vurder å bytte elevens plass i klasserommet eller å møte eleven om morgenen" 

Fortsatt blir veldig mange elever mobbet på skolen, og Utdanningsdirektoratet har laget nye råd til lærere. 

Publisert

– Alle elever skal ha det trygt og godt, og Udir ønsker å støtte de som jobber med dette i skolene, sier direktør Morten Rosenkvist i en pressemelding.

Mobbetallene fra skolene her i landet er fortsatt høye, og på 7. trinn svarer 12 prosent av elevene at de har vært utsatt for mobbing, viser Elevundersøkelsen. På 10. trinn er andelen 11 prosent og i vg1 er andelen 6 prosent. 

Nå har Utdanningsdirektoratet laget en liste med råd til lærere og skoler om hva de kan gjøre for å stanse mobbing. 

– Noe av det viktigste skolen gjør, er å jobbe med å bygge et godt skolemiljø, og heldigvis trives de aller fleste. Men det er for mange elever som ikke har det bra, og da har skolen plikt til å handle, sier Rosenkvist.

direktoratets hjemmeside er det listet opp noen nye råd

Snakk med eleven med en gang du blir bekymret

Det første en lærer som mistenker at en elev blir mobbet bør gjøre er å snakke med eleven.  

  • Tenk på hvor samtalen skjer. Dere kan for eksempel gå en tur eller sitte i et grupperom.
  • Tilpass lengde på samtalen etter elevens alder og modenhet.
  • Vær åpen om hva du gjør videre og når dere skal snakkes igjen, og at eleven kan komme til deg når som helst.
  • Vurder om det er behov for strakstiltak som å bytte plass i klasserommet, møte eleven om morgenen eller at en voksen er tettere på gjennom skoledagen og i utrygge områder.

Involver foreldrene raskt 

Etter at læreren har snakket med eleven, bør de involvere foreldrene. Ifølge Utdanningsdirektoratet er det viktig å huske at skolen er den profesjonelle parten, og lærere må være forberedt på at det kan oppstå sterke følelser. 

Hvis eleven er over 18 år, så husk å spørre eleven om foreldrene skal kobles på. 

Eleven må alltid inviteres inn i samtalen om hen ønsker det. Informer om hva dere vil gjøre framover. Når det har gått en uke, kan eleven og foreldrene melde saken til statsforvalteren, hvis de mener at skolen ikke har gjort nok for å bedre situasjonen. 

Slik skal skolen jobbe videre med mobbesaker

Etter å ha pratet med eleven og foreldrene er det en del skolene er pålagt å gjøre. Ifølge Utdanningsdirektoratet må de lage en tiltaksplan som skal bidra til felles forståelse for utfordringen, åpenhet om prosessen og fremdrift i saken. 

Utdanningsdirektoratet melder at statsforvalterne at mange brudd i sakene de får, handler om at tiltaksplanen opprettes for sent.  

Skolene må også undersøke saken raskt og på flere måter, analysere informasjonen sammen, sett i gang tiltak basert på informasjonen og følge opp eleven og skolemiljøet over tid. 

Powered by Labrador CMS