Ill.foto: Mostphotos
Elevene uteblir fra skolen – hva er det de prøver å fortelle oss?
Debatt: – Skolen er viktig for elevene. Mest av alt ønsker de å treffe venner og å bli sett av læreren.
Utdanningsdirektoratets
rapport om økende fravær i skolen vekker bekymring. Både politikere, skoleforskere og journalister
ytrer seg om årsaker og forslag til tiltak. Noen mener at det skyldes foreldrene som overbeskytter barna sine, og som med det gjør
dem til skjøre bomullsbarn som ikke tåler å bli stilt krav til. Andre har mere
tro på at det handler om mangelfulle
forhold i skolen som gjør at elevmangfoldet ikke finner seg til rette der. Atter
andre peker på komplekse
årsaksforklaringer i samtiden.
Det er bra at problemet med fravær i skolen engasjerer og
mobiliserer bredt. Samtidig savner vi at elevene selv gis en stemme. Det er
tross alt de som uteblir; hva er det egentlig de prøver å fortelle oss?
I det statlig finansierte forskningsprosjektet INCLUSCHOOL ved NTNU, er vi en
gruppe forskere som for tiden fotfølger elever i skolehverdagen med mål om å
forstå deres erfaringer fra «innsiden. Når vi lytter til elevenes stemmer blir
det helt klart at skolen er viktig for dem; de har behov for – og ønsker å være
der. Særlig fremhever de at det betyr mye for dem å treffe venner der, og å bli
sett av læreren sin.
Og så snakker de om viktigheten av et godt klassemiljø. Hvis
alle har det bra, så har de det bra sjøl også – og da lærer de bedre, sier de. Ifølge
elevene selv er oppskrifta på et godt klassemiljø ganske enkel. De mener at de må
få være mere sammen i klasserommet. Sammen, som det å få samarbeide mere i fagene,
og sammen i andre aktiviteter, som for eksempel i en ukentlig trinnklubb der de
kan spille spill eller bare «henge». De forteller også om den verdifulle klasseturen,
der de kan oppleve å være en del av flokken.
Elevene savner fellesskap
Elevene vi har snakka med, ønsker seg helt klart felleskap i
skolen, og like klart – fellesskap er det de ikke får. Det blir ikke tid til å
være sammen i klasserommet, sier de, siden de må lære så mye i fagene. En ting
er det at de selv kjenner læringstrykket i skolen på kroppen, de får også med
seg at lærerne er tynget av ansvaret de er pålagt, for at elevene skal oppnå
kompetansemålene i læreplanen. Samtidig som elevene ønsker seg en lærer som har
overskudd, positiv energi og humor nok til at det oppstår en godfølelse i
klasserommet, har de altså full forståelse for at de ikke kan få det.
Mange
elever forteller oss at læreren deres er sliten og stressa. Hvis de stiller seg
i kø i friminuttet med håp om å få noen etterlengta ord med læreren sin, rekker
de som oftest ikke rekk frem før det ringer inn til en ny time. Og mens trinnklubben er fjernet som følge av at
det ikke er tid til den, stilt opp mot kompetansemålene i læreplanen, er den
ene klasseturen nettopp bare det, en engangsforetakelse.
Det er vel kjent at lærere opplever stress som følge av at
de er ansvarliggjort for elevenes læringsresultater i skolen. Trangere kommuneøkonomi
har heller ikke gjort det lettere for dem. I Trondheim kommune har rektorer
gått ut i media og fortalt at de må velge mellom å oppfylle elevers rett
til spesialundervisning eller å opprettholde normen for lærertetthet. Så er det
ikke bare elevene som uteblir fra skolen, lærere flykter
derfra, de også.
Hardere vilkår og sviktende fellesskap
Fraværsproblemet i skolen har helt sikkert flere
årsaksforklaringer, men etter å ha lyttet til elevene selv, har vi vanskelig for
å tro på at det skyldes at de er bomullsbarn. Heller ville vi ha sett nærmere på
om fraværet har å gjøre med «hardere» vilkår og sviktende fellesskap i dagens
skole. For eksempel vet vi mye om at fravær av fellesskap bidrar til sosial utrygghet,
som i sin tur kan forklare både
økningen i mobbing og vold i skolen, samt at elever mistrives og mangler motivasjon
for læring.
Fellesskap i skolen har ett premiss, og det er elevmangfold.
Forskjellige elever, med vidt forskjellige forutsetninger og behov står ikke i
samsvar med verken med Kunnskapsløftet, utformet etter et prinsipp om «one size
fits all», eller kommunenes spareprosjekt hva angår en skole ment for alle. Selv om ansvaret for problemene i skolen sånn
sett ligger på et politisk plan, vil de av elevene som faller utenfor alltid lure
på om det er de selv det er noe galt med.
I rollen som sin egen ulykkes smed kan
alternative fellesskap fremstå som en befrielse. Om inngangsbilletten er vold
eller rus, spiller ingen rolle, det står jo om den livsviktige opplevelsen av å
høre til. Problemet er at det som gjør «godt» i utenforfellesskapet aldri vil
kunne veie opp for den vonde erkjennelsen av at man ikke har en plass i det
større samfunnet. Når den først har satt seg, er veien tilbake milelang.
Forslag til tiltak
Derfor, i stedet for å ensidig satse på tiltak som er ment å
stramme
grepet om det man tenker er en hel generasjon bomullsbarn, disiplinere
og straffe
de, vil vi på elevenes vegne oppfordre til at det tas nye grep om norsk offentlig
grunnskole:
- For det første må det satses på nytt på fellesskapet i skolen, og
det må skje fort. Kostnaden med å ikke gjøre det er altfor stor allerede, for
elevene selv og for samfunnet.
- For det andre må vi huske at undersøkelsene som viser
økt skolefravær ikke taler sitt eget språk, de taler elevene sitt språk;
som er et høyst kompetent og innsiktsfullt språk.
Så må elevene selv
slippe til i mye større grad i tiden som kommer, både for å gi utdypende mening
til problemene i skolen, men også hva angår løsningene på dem.