Illustrasjon: Tone Lileng
– Nei, det er ikke altfor lett å holde barna hjemme fra skolen
Debatt: Feilaktige påstander om skolefravær fra politikere og fagfolk kan i verste fall være skadelige.
Det blir skrevet og sagt mye om skolemiljø, mobbing og
ufrivillig skolefravær, og tallene er dessverre økende.
Jeg har jobbet som lærer i ca. 30 år. Jeg er et helt
menneske på godt og vondt. Jeg er «sårbar» når noe vondt skjer med dem som jeg
er glad i, og jeg er «robust» fordi jeg har gode mennesker rundt meg. Det
provoserer meg at mange skoler skal gjøre elevene «mer robuste», når skolene
ikke er tilpasset barna og ungdommene.
Det står f.eks. i Udir 2-2010: «Når det er i samfunnets
interesse at elevane oppheld seg i skolen, bør det også vere samfunnet sitt
ansvar å gjere sitt ytterste for å hindre at dette opphaldet blir til skade for
dei.»
Barnekonvensjonens artikkel 29 (Grunnlovsfestet og har
juridisk forrang): Min tolkning er at opplæringen skal tilrettelegges og skje
innenfor trygge rammer, slik at barnet eller ungdommen skal få utfylt sitt
potensiale.
Når kunnskapsministeren påstår at «det er altfor lett å
holde ungene hjemme fra skolen», er det både ansvarsfraskrivelse og uriktig,
mener jeg. Jeg har dessverre sett de samme tendensene når det gjelder faglige
råd fra Læringsmiljøsenteret i Stavanger. Trude Havik har bl.a. foreslått at
foreldre skal «utøve et mildt press» for å få barna til å møte opp på skolen.
Hvor mye skal vi presse ungene før vi blir en del av problemet? lurer jeg på.
Skal vi skru ned romtemperaturen hjemme samtidig, så det blir mer ubehagelig? Kanskje
vi må skru tiden tilbake til 1950-tallet og behaviorismen som ikke en gang virker
på hundedressur?
Feilaktige påstander og råd som er basert på feil forståelse
av en situasjon, kan gjøre det vanskelig for barna, ungdommene og de pårørende
som sitter i bilen og prøver å gå ut, men det går ikke. Alle som ikke får sove
om natten før skolen begynner. Alle som «hater» skolen fordi de blir
mobbet. Alle som ikke får tilpasset opplæring som de har krav på. Alle som ikke
blir møtt med respekt og anerkjennelse. Alle som blir utsatt for omsorgssvikt
fordi skolen «ikke har nok ressurser».
Budskapene fra kunnskapsministeren og Trude Havik er uklare
og vanskelige å forstå for elever og pårørende som står i en situasjon der
eleven ikke klarer å gå på skolen. Derfor kan utspillene deres i verste fall
være skadelige, mener jeg.
Maiken M. Jordal og Ole J. Madsen skrev dette 16.09.24, og
dette er noe som jeg er helt enig i. Skolen er ikke alltid til «barnas beste»,
og det må alle vi som jobber i skolen gjøre noe med, og vi må få hjelp fra
politikerne. Er
skolen alltid til det beste for barna? (aftenbladet.no)
Jeg ber om at ansvarlige forskere og politikere begynner med
å legge Barnekonvensjonen til grunn, fremfor å fremme håpløse påstander om at
elever er «for lett å holde hjemme fra skolen». Det er heldigvis sånn at flere
fagfolk og forskere ser at systemet ikke alltid er tilpasset barn og unge, og
at elevene blir stilt overfor forventninger som ofte er vanskelige. La oss
heller begynne der.