ufrivillig skolefravær
illustrasjon
skolevegring

– Nei, det er ikke altfor lett å holde barna hjemme fra skolen

Debatt: Feilaktige påstander om skolefravær fra politikere og fagfolk kan i verste fall være skadelige.

Publisert Sist oppdatert

Det blir skrevet og sagt mye om skolemiljø, mobbing og ufrivillig skolefravær, og tallene er dessverre økende.

Jeg har jobbet som lærer i ca. 30 år. Jeg er et helt menneske på godt og vondt. Jeg er «sårbar» når noe vondt skjer med dem som jeg er glad i, og jeg er «robust» fordi jeg har gode mennesker rundt meg. Det provoserer meg at mange skoler skal gjøre elevene «mer robuste», når skolene ikke er tilpasset barna og ungdommene.

Det står f.eks. i Udir 2-2010: «Når det er i samfunnets interesse at elevane oppheld seg i skolen, bør det også vere samfunnet sitt ansvar å gjere sitt ytterste for å hindre at dette opphaldet blir til skade for dei.»

Barnekonvensjonens artikkel 29 (Grunnlovsfestet og har juridisk forrang): Min tolkning er at opplæringen skal tilrettelegges og skje innenfor trygge rammer, slik at barnet eller ungdommen skal få utfylt sitt potensiale.

Når kunnskapsministeren påstår at «det er altfor lett å holde ungene hjemme fra skolen», er det både ansvarsfraskrivelse og uriktig, mener jeg. Jeg har dessverre sett de samme tendensene når det gjelder faglige råd fra Læringsmiljøsenteret i Stavanger. Trude Havik har bl.a. foreslått at foreldre skal «utøve et mildt press» for å få barna til å møte opp på skolen. Hvor mye skal vi presse ungene før vi blir en del av problemet? lurer jeg på. Skal vi skru ned romtemperaturen hjemme samtidig, så det blir mer ubehagelig? Kanskje vi må skru tiden tilbake til 1950-tallet og behaviorismen som ikke en gang virker på hundedressur?

Feilaktige påstander og råd som er basert på feil forståelse av en situasjon, kan gjøre det vanskelig for barna, ungdommene og de pårørende som sitter i bilen og prøver å gå ut, men det går ikke. Alle som ikke får sove om natten før skolen begynner. Alle som «hater» skolen fordi de blir mobbet. Alle som ikke får tilpasset opplæring som de har krav på. Alle som ikke blir møtt med respekt og anerkjennelse. Alle som blir utsatt for omsorgssvikt fordi skolen «ikke har nok ressurser».

Budskapene fra kunnskapsministeren og Trude Havik er uklare og vanskelige å forstå for elever og pårørende som står i en situasjon der eleven ikke klarer å gå på skolen. Derfor kan utspillene deres i verste fall være skadelige, mener jeg.

Maiken M. Jordal og Ole J. Madsen skrev dette 16.09.24, og dette er noe som jeg er helt enig i. Skolen er ikke alltid til «barnas beste», og det må alle vi som jobber i skolen gjøre noe med, og vi må få hjelp fra politikerne. Er skolen alltid til det beste for barna? (aftenbladet.no)

Jeg ber om at ansvarlige forskere og politikere begynner med å legge Barnekonvensjonen til grunn, fremfor å fremme håpløse påstander om at elever er «for lett å holde hjemme fra skolen». Det er heldigvis sånn at flere fagfolk og forskere ser at systemet ikke alltid er tilpasset barn og unge, og at elevene blir stilt overfor forventninger som ofte er vanskelige. La oss heller begynne der.

Powered by Labrador CMS