Fra UDF Oslos parole under årets 1. mai-tog i Oslo.
Ill.foto: Dina Jeanette Danielsen
Vi må stå opp mot brudd på folkeretten og menneskerettighetene
Debatt: – Som ansatte i skolen kan vi ikke forholde oss likegyldige når Israels regjering begår systematiske og grove overgrep mot befolkningen på Gaza.
Som ansatte i skolen har vi et spesielt ansvar for å lære
barn og unge om demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter. Vi utdanner
fremtidens samfunns- og medborgere, og det er vår plikt å vise vei gjennom både
ord og handling. Den tverrfaglige, overordnede delen av læreplanverket fra 2020
fremhever nettopp hva medborgerskap og demokratiske prosesser innebærer:
«Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen
skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og
spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser.
Opplæringen skal gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og
sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og
organisasjonsfrihet. De skal få innsikt i at demokratiet har ulike former og
uttrykk. Gjennom arbeid med temaet demokrati og medborgerskap skal elevene
forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. Individene har
rett til å delta i politisk arbeid, samtidig som samfunnet er avhengig av at
borgerne bruker rettighetene til politisk deltakelse og utforming av det sivile
samfunnet.
Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive
medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet
i Norge. Opplæringen skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å møte
utfordringer i tråd med demokratiske prinsipper. De skal forstå dilemmaer som
ligger i å anerkjenne både flertallets rett og mindretallets rettigheter. De
skal øve opp evnen til å tenke kritisk, lære seg å håndtere meningsbrytninger
og respektere uenighet. Gjennom arbeidet med temaet skal elevene lære hvorfor demokratiet
ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes.»
Gjennom et år har vi alle vært vitner til grusomme
terrorhandlinger, og til at menneskerettighetene og folkeretten systematisk kontinuerlig
brytes og ignoreres av Israels høyreekstreme regjering. Når grove og målrettede
angrep begås mot sivile, og særlig rammer uskyldige barn og unge, kan ikke vi
som skoleansatte forholde oss likegyldige og tause. Verken på bakgrunn av det
overordnede læreplanverket, som ansatte, eller som medmennesker. Vi kan ikke se
bort når verdiene vi lærer bort i klasserommene om likhet og rettferdighet blir
ignorert og forkastet på de mest groteske måter. Hver eneste dag og time for
time i over et år.
Rungende taushet
Likevel opplever vi at det gjennom det siste året er nettopp
tausheten som runger, både i norske klasserom og på personalrommene for skolens
ansatte. Hvor er skoleledernes og politikernes stemmer for elevene med røtter
fra Midtøsten? Hvor er fordømmelsene av de systematiske angrepene på skoler, elever
og lærere? Hadde vi ikke selv ønsket en reaksjon fra våre kollegaer og
skoleledere i andre land, dersom mer enn 80 prosent av det norske
skolesystemet ble tilintetgjort eller skadet på under et år, og samtlige
universitet fra nord til sør hadde blitt bombet? En aldri så liten Je suis
Norge? Om det var oss?
Som lærere opplever vi at mange elever, og særlig elever med
minoritetsbakgrunn, i økende grad kjenner på en økende avmakt, fortvilelse og
avstand til det norske samfunnet. Elever som opplever at demokratiske verdier
og internasjonalt lovverk i praksis ikke gjelder for alle. Dette stiller store
krav til oss. Vi må vise, også i praksis, at vi som samfunn og som skoleansatte
bryr oss. Uansett «side», etnisitet eller faktagrunnlag: Massedrap på barn og
sivile, på hjelpearbeidere, skoler, flyktningleirer og sykehus er brudd på
folkeretten og på internasjonal humanitærrett.
Det handler om juss
Gjennom Genève-konvensjonen har verdens stater og land
forpliktet seg til å handle så humant som overhodet mulig i krigssituasjoner.
Det innebærer en forpliktelse til å respektere enkeltmennesket. At det er
forbudt med masseutryddelse, tortur, gisseltaking, tilfeldige drap og
deportasjon. Internasjonal humanitærrett er en del av folkeretten, akkurat som
menneskerettighetene. I løpet av det siste året er alle disse reglene for
lengst brutt. Til syvende og sist handler det om juss.
Vi oppfordrer nå våre kollegaer og skoleledere, som så langt
har forhold seg tause, til å våge å dykke ned i og snakke om det helt
grunnleggende som vi alle kan enes om. Temaer vi gjennom norske læreplaner er
forpliktet til å snakke om: At det selv i krig finnes noen regler. At
folkeretten, menneskerettighetene og humanitærretten gjelder, overalt og
uansett. Det er verken komplisert eller kontroversielt å hevde at brudd på
disse internasjonale prinsippene ikke bare er galt, men ulovlig. Uansett hvem
som begår uretten, og uansett hva man ellers måtte mene om de som rammer og de
som rammes.
Elisabeth Jensen Lombnæs
Kari Kvernberg Dajani
Kristine Haagensli
Kathrine Bruflot
Ida Cathrine Ruud
Heba Karim
Eva Johanne Westlund
Linn Maria Nordahl-Hansen
Ingvild S. Kilander