Pedagogspråk: Kopifobi, for eksempel
Vi utvikler ord i hverdagen vår som passer til det vi driver med. Forkortelser og spesifikke begreper sparer tid når vi skal snakke med kolleger.
Vi har mange slike spesialord og begreper i skolen. Jeg skal ikke gå inn på dem vi allerede har, men jeg har funnet noen nye som kan gjøre hverdagen mer effektiv. Her kommer de:
Dejabry: Når du må ta deg bryet med å forklare det samme om og om igjen til elever som ikke hører etter, og som heller ikke hører etter på svaret på det de akkurat har spurt om.
Pultastrofe: Samme hvor mange ganger du lager klassekartet, ender du opp med minst to elever som blir sittende ved siden av hverandre som absolutt ikke burde det.
Doskred: Når en elev må på do, og resten av klassen plutselig blir tissetrengt de også.
Tidshopphåp: Når elevene glor på klokka i stedet for å følge med fordi de håper at klokka vil foreta et plutselig tidshopp slik at de kan glemme alt og styrte ut.
Lydlast: Lydlast-elever lager alltid en liten, irriterende bankelyd, skrapelyd, klikkelyd igjen og igjen… dag etter dag… ahrrghhh!
Klemilemma: Når de minste elevene styrter mot deg og skal ha klem og du må velge hvem du skal bøye deg ned og klemme først.
Teknolaps: Når teknologien i klasserommet ikke virker, eller virker på en måte du ikke skjønner, akkurat idet du trenger det mest.
Teknolaps: Når teknologien i klasserommet ikke virker, eller virker på en måte du ikke skjønner, akkurat idet du trenger det mest.
Leveringsamnesi: Samme hvor mange ganger du minner klassen på en innlevering, er det alltid noen som påstår at det har de aldri fått beskjed om.
Kopifobi: Den iboende redselen alle lærere har for å gjøre en skikkelig tabbe med kopimaskinen slik at den blir ødelagt, og kollegiets paniske vrede blir vekket.
Fredasjon: Følelsen man får når man tror det er fredag i morgen og så er det bare onsdag. Da går man inn i en mindre depresjon forårsaket av fredagslengsel – altså en fredasjon.
Så hvis du får fredasjon etter en uløselig pultastrofe og har vondt i hodet etter flere tilfeller av lydlast og teknolaps samtidig som du irriterer deg over elever med leveringsamnesi og har hatt mye dejabry, blir det lett møteglimring.
Du er fysisk til stede på personalmøtet, men mentalt glimrer du med ditt fravær fordi hodet rett og slett ikke virker mer den dagen. Sånn er det bare.