Ill.foto: Mostphotos
Elevene må lære et akademisk funksjonelt språk
Debatt: – I fremtidens arbeidsmarked vil ikke elevene klare seg med det ungdommelige hverdagsspråket de tilegner seg ved bruk av sosiale medier og i spill.
Lærere hadde inntil nylig et ansvar for å lære elever i
løpet av 13 års skolegang å mestre det akademisk avanserte språket en stor del
av elevene møtte på høyskoler og universitet. Ansvaret for å lære å mestre det
akademiske språket forsvant samtidig som lærebøkene på papir forsvant fra
skolen. Begge deler skjedde samtidig med at det store flertallet av elever ble
forventet å gå på universiteter og høyskoler.
I norsklæreres tilnærming til språk ligger det dypt en
forestilling, som bør utfordres. Finn Erik Vinjes læresetning om å unngå
kansellistil og «substantiv-sjuke», har gjort mye skade på norsk lese- og
skrivelæring. I et nynorsk essay bør sammensatte substantivuttrykk unngås.
Men undervisning i skriving av sakprosatekster, som fagartikler, bør ikke
praktisere tilsvarende motstand mot sammensatte substantivuttrykk.
Elevene skal nemlig bli forberedt på å mestre å lese og skrive et akademisk språk, mange av elevene blir senere studenter som skal lese og skrive
masteroppgaver og lese annen akademisk litteratur. Eller mener lærere at tilgang til kunstig intelligens, ChatGPT, gjør at elever som senere skal bli studenter, ikke trenger å mestre det
akademiske språket?
Tunge sammensatte substantivuttrykk med sammenpresset
informasjon, som «Regjeringens handlingslammelse ble ytterligere forsterket ved
opposisjonens trenering av arbeidet i stortingskomiteene», er formuleringer
elever ikke bør skrive i sine tekster på skolen. Men elevene bør i lese- og
skrivetrening i løpet av 13 års skolegang forberedes på å forstå slike
formuleringer. Norsklærere bør ikke fortsette å avvise alle slike formuleringer
som «substantivsjuke» og kansellistil.
Elevene må lære seg et mer komplisert språk
Det faglige språket skal i løpet av skoleløpet utvikle seg
fra enkelt og nært til krevende og distansert. Elever trenger å bli stadig
flinkere til å lese lange tekster fulle av vanskelige og krevende metaforer. De
må bli i stand til å lære seg et mer komplisert språk der verb gradvis blir
erstattet av formuleringer laget av sammensatte substantivuttrykk fullstappet av informasjon.
I lærebøkene først på ungdomsskolen, og så på videregående
møter elevene nettopp sammensatte substantivuttrykk i lærebøker i fag som
naturfag, samfunnsfag, geografi osv. Lesetrening bør forberede elever på
tekster der informasjon blir sammenpresset på denne måten.
Undervisning må utvikle elevers språk fra et umiddelbart
intuitivt «her-og-nå-språk» fullt av verb til et abstrakt, akademisk,
kontraintuitivt fagspråk fullt av kulturelle og språklig avanserte metaforer
med sammenpresset informasjon i sammensatte substantivuttrykk. Elevenes
språklige tekstkompetanse må kunne tilegne seg faglige profesjonskultturers
begrepstunge, metaforrike språk. Elever skal herme, tilegne seg og mestre
fagterminologi, teorier, modeller og fagbegreper innen ulike fag på stadig
høyere nivåer av mestring. Ungdommer skal gå fra å være elever til studenter
innen ulike faglige profesjonskulturer.
Lærere, og særlig norsklærere bør arbeide systematisk med å
gjøre formuleringer bestående av muntlig hverdagsspråk fulle av verb til
sammensatte substantivuttrykk og omvendt. Lese- og skriveopplæring bør legge
vekt også på dette, for å forberede elevene til både å mestre avansert
akademisk språk på høyskoler og universiteter, og for å kunne delta i
demokratiet ved å lese og forstå saksdokumenter og informasjon fra det
offentliges jurister. Finn Erik Vinjes avvisning av kansellistil og
«substantiv-sjuke» er ikke like gyldig for tilnærming til alt arbeid med
sakprosatekster i videregående.
Skolen må lære elever et akademisk funksjonelt språk.
Elevene vil i fremtidens arbeidsmarked, uavhengig av at det vil bli et mer
digitalt arbeidsmarked, ikke klare seg med det ungdommelige hverdagsspråket i
norsk og engelsk de tilegner seg ved bruk av sosiale medier og i spill, der
bilder, videoer og filmsnutter er like viktige som skrevet tekst.
KI er ingen universalløsning
Tilgang til kunstig intelligens, ChatGPT, er ikke en
universalløsning for alle utfordringer innen lese- og skriveopplæring, men
tvert imot en krykke, som vil føre til at det store flertallet av elever ikke
vil mestre overgangen til det krevende akademiske språket de møter på høyskoler
og universiteter.
Ansvaret for å lære bort det akademiske språket har i skolen
smuldret opp i vage, utydelige, overambisiøse, faglig forvirrende læreplanmål.
Ansvaret forsvant samtidig som lærebøkene forsvant, samtidig med at det store
flertallet ble forventet å gå på universiteter og høyskoler.