Ill.foto: Mostphotos
Stopp overvåkningen av barn og foreldre
Debatt: – Vi kan ikke la staten få fritt spillerom til å samle inn data om barna våre uten en svært god grunn.
Jeg leste Solveig G. Sandelsons kommentar i
Stavanger Aftenblad i går med sjokk og vantro (Nei,
Kari og Jonas! Nei!) At regjeringen ønsker å samle inn
personlige opplysninger om alle norske barn på et slikt nivå, er intet mindre
enn hårreisende. Dette er et direkte brudd på grunnleggende prinsipper om
personvern og rettssikkerhet, og vi bør alle være dypt bekymret for hvilke
konsekvenser dette kan ha for barns og foreldres privatliv.
Regjeringens ønske om å samle inn data om barns
personnummer, foreldres økonomi, samt detaljer om deres tid i barnehagen og på
skolen, er et uakseptabelt overtramp mot barns og foreldres privatliv.
Lærerprofesjonens etiske råd advarer også mot dette i sitt høringssvar, levert
22.05.24, der de sterkt fraråder opprettelsen av et nasjonalt forløpsregister
med individdata for barn i barnehager og skoler. De påpeker at et slikt
register er svært inngripende og problematisk fra et personvernhensyn, og at
det verken er nødvendig eller forholdsmessig for å løse de utfordringene
sektoren står overfor.
Ekspertutvalgets behandling av personvernspørsmål er
også mangelfull, og lignende forslag har tidligere blitt avvist av samme
grunn. Høringssvar til rapporten "Et jevnere utdanningsløp"
— Lærerprofesjonens etiske råd (laereretikk.no)
Som førsteamanuensis Mari Pettersvold,
høgskolelektor Morten Solheim og professor i pedagogikk Solveig Østrem skrev i
Morgenbladet 18.03.11, er det i dag en grenseløs vilje til å få vite alt
om alle, og en urokkelig tro på at registrering av data om barn alltid tjener
det gode. Godhetsargumenter som «tidlig innsats» og «sosial utjevning» blir
brukt for å rettferdiggjøre inngripende datainnsamling, men disse argumentene
erstatter ofte etiske og juridiske hensyn. Vi risikerer at barnas personvern
settes til side i iveren etter å registrere alt om dem.
Videre er det stor risiko for at disse
opplysningene kan bli gjenstand for overføring til tredjestater eller
internasjonale aktører, som ikke nødvendigvis tilbyr tilstrekkelige
personverngarantier. Personvernforordningen stiller strenge krav til overføring
av personopplysninger utenfor EØS-området, men erfaring har vist at det kan
være vanskelig å kontrollere slik dataflyt, særlig når det gjelder sensitive
opplysninger.
Utdanningsforbundet påpeker i sitt høringssvar til
rapporten "Et jevnere utdanningsløp", levert 24.04.24, at
ressursene som vil bli brukt på å registrere data, kunne ha blitt brukt til å
styrke bemanningen og forbedre spesialundervisningen for de barna som trenger
det mest. I stedet for å bruke ressursene på byråkrati og registrering, burde
fokus være på å sikre nok ansatte med riktig kompetanse i barnehager og
skoler. (se vedlegg)
Datatilsynet har tidligere stått imot slike
forslag, og jeg håper virkelig de gjør det igjen. Vi kan ikke la staten få
fritt spillerom til å samle inn data om barna våre uten en svært god grunn. Vi
må sørge for at de fundamentale prinsippene om rettssikkerhet og respekt for
individets integritet blir ivaretatt, slik at vi hindrer overgrep fra en altfor
grådig stat.