Stopp overvåkningen av barn og foreldre
Debatt: – Vi kan ikke la staten få fritt spillerom til å samle inn data om barna våre uten en svært god grunn.
Jeg leste Solveig G. Sandelsons kommentar i Stavanger Aftenblad i går med sjokk og vantro (Nei, Kari og Jonas! Nei!) At regjeringen ønsker å samle inn personlige opplysninger om alle norske barn på et slikt nivå, er intet mindre enn hårreisende. Dette er et direkte brudd på grunnleggende prinsipper om personvern og rettssikkerhet, og vi bør alle være dypt bekymret for hvilke konsekvenser dette kan ha for barns og foreldres privatliv.
Regjeringens ønske om å samle inn data om barns personnummer, foreldres økonomi, samt detaljer om deres tid i barnehagen og på skolen, er et uakseptabelt overtramp mot barns og foreldres privatliv. Lærerprofesjonens etiske råd advarer også mot dette i sitt høringssvar, levert 22.05.24, der de sterkt fraråder opprettelsen av et nasjonalt forløpsregister med individdata for barn i barnehager og skoler. De påpeker at et slikt register er svært inngripende og problematisk fra et personvernhensyn, og at det verken er nødvendig eller forholdsmessig for å løse de utfordringene sektoren står overfor.
Ekspertutvalgets behandling av personvernspørsmål er også mangelfull, og lignende forslag har tidligere blitt avvist av samme grunn. Høringssvar til rapporten "Et jevnere utdanningsløp" — Lærerprofesjonens etiske råd (laereretikk.no)
Som førsteamanuensis Mari Pettersvold, høgskolelektor Morten Solheim og professor i pedagogikk Solveig Østrem skrev i Morgenbladet 18.03.11, er det i dag en grenseløs vilje til å få vite alt om alle, og en urokkelig tro på at registrering av data om barn alltid tjener det gode. Godhetsargumenter som «tidlig innsats» og «sosial utjevning» blir brukt for å rettferdiggjøre inngripende datainnsamling, men disse argumentene erstatter ofte etiske og juridiske hensyn. Vi risikerer at barnas personvern settes til side i iveren etter å registrere alt om dem.
Videre er det stor risiko for at disse opplysningene kan bli gjenstand for overføring til tredjestater eller internasjonale aktører, som ikke nødvendigvis tilbyr tilstrekkelige personverngarantier. Personvernforordningen stiller strenge krav til overføring av personopplysninger utenfor EØS-området, men erfaring har vist at det kan være vanskelig å kontrollere slik dataflyt, særlig når det gjelder sensitive opplysninger.
Utdanningsforbundet påpeker i sitt høringssvar til rapporten "Et jevnere utdanningsløp", levert 24.04.24, at ressursene som vil bli brukt på å registrere data, kunne ha blitt brukt til å styrke bemanningen og forbedre spesialundervisningen for de barna som trenger det mest. I stedet for å bruke ressursene på byråkrati og registrering, burde fokus være på å sikre nok ansatte med riktig kompetanse i barnehager og skoler. (se vedlegg)
Datatilsynet har tidligere stått imot slike forslag, og jeg håper virkelig de gjør det igjen. Vi kan ikke la staten få fritt spillerom til å samle inn data om barna våre uten en svært god grunn. Vi må sørge for at de fundamentale prinsippene om rettssikkerhet og respekt for individets integritet blir ivaretatt, slik at vi hindrer overgrep fra en altfor grådig stat.