Ill.foto: Mostphotos
Kommuneøkonomien knekker skolen – barna våre betaler prisen
Debatt: – Kuttene som stadig rammer skoler og barnehager, gjør det umulig å drive forsvarlig.
Dårlig kommuneøkonomi
truer nå både skoler og barnehager i Norge, med alvorlige konsekvenser for
barna våre. Forventningene til hva skoler og barnehager skal levere, fortsetter
å øke, mens ressursene stadig minker. Fellesskolen er under press, og barns
oppvekst står i fare når kommunene ikke har midler nok. Skolelederforbundet og
Skolenes Landsforbund er dypt bekymret over denne utviklingen.
Regjeringens nye
inntektsmodell for kommunene og statsbudsjettet har ført til at mange kommuner
nå tvinges til å kutte i tilbudene til barn og unge. KS anslår at kommunene
mangler minst 15 milliarder kroner for å opprettholde nødvendige tjenester.
Hvilken del av opplæringsloven skal vi bryte?
Skoleledere over hele
landet varsler krise. Utdanningsnytt publiserte i august 2024 en
spørreundersøkelse blant rektorer, som viste at over 60 prosent frykter betydelige
reduksjoner i antall ansatte, vikarbruk og spesialundervisning i skoleåret
2024/25. Når ressursene ikke strekker til, blir det uunngåelig å bryte opplæringsloven.
Stadig flere barn har
behov for mer oppfølging, men skolene har ikke midler til å ansette flere
pedagoger og støttespillere. Kommuneøkonomien knekker skolen – barna våre betaler prisen .
Laget rundt eleven
forvitrer
De mest
bekymringsfulle kuttene skjer i laget rundt eleven – spesialpedagoger,
sosiallærere og miljøarbeidere. Når kommunene må spare penger, mister barna den
viktige støtten de trenger. Rekruttering til skoler og barnehager blir enda
vanskeligere når støtteapparatet forsvinner. Dette fører til økt utenforskap og
et dårligere læringsmiljø, med økt risiko for psykisk uhelse blant barn og
unge.
Regjeringen har
bevilget 127 millioner kroner til en mer praktisk skole, men når midlene
fordeles, blir summene per skole små. Det er et stort gap mellom regjeringens
løfter og hva som faktisk kan gjennomføres. Den nye rentekompensasjonsordningen
for læringsarenaer, utstyr og inventar er positiv, men disse midlene når
kanskje ikke frem til den enkelte skole på grunn av stram kommuneøkonomi.
Stor bekymring
Kommunalminister
Erling Sande har lovet mer penger for inneværende år. Dette må på plass
snarest. Budsjettene i kommuner og fylkeskommuner legges nå for neste år. Vi
trenger forutsigbarhet for å kunne gi barn og unge gode tjenester over hele
landet.
Å sikre en god
oppvekst for barn er ikke bare en investering i deres fremtid, det er også
samfunnsøkonomisk fornuftig. Forebygging er nøkkelen til å hindre utenforskap.
Når skal regjeringen forstå at skoler og barnehager må ha nødvendige ressurser
for å gi barna våre en trygg oppvekst og en god fremtid?