– Søkertallene til lærerutdanningene er urovekkende, og står
ikke i stil med betydningen yrket har for samfunnet, sier rektor ved
Universitetet i Stavanger, Klaus Mohn til NRK.
Annonse
Nå vil de teste om nye veier inn i lærerutdanningene og
læreryrket kan være løsningen.
Universitetet lanserer tre nye studietilbud.
Et årsstudium i læring og psykologi, som senere kan bygges inn i en grunnskolelærerutdanning. Studenter som ikke vil gå videre med lærerutdanning etter det nye årsstudiet, kan få året godkjent inn i flere andre utdanningsløp.
En deltids master for de som tok lærerutdanning før den ble en femårig masterutdanning. Dette er et tiltak for å få flere lærere til å bli i yrket.
Mulighet for å bli lektor på to år dersom du har en bachelor med minst ett fag som undervises i skolen. Såkalt profesjonsrettet master med integrert praktisk pedagogisk utdanning (PPU) kan også tas på deltid.
Annonse
Mer praksis
I pressemeldingen fra universitetet står det at i det nye årsstudiet vil studentene få en grunnleggende
forståelse av barns læring og generelle psykologiske utvikling.
– En del av utfordringene lærere møter i skolehverdagen er
av psykologisk art. Vi ønsker å gi studentene kunnskap om disse, sier Lars Rune
Waage, leder for Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og
spesialpedagogikk ved UiS.
UiS-rektor Klaus Mohn.Foto: Marie von Krogh/UiS
Mye av undervisningen skal dessuten skje ute i skolene.
Studentene skal ha åtte ukers praksis.
På formiddagen skal de jobbe med elevene. På ettermiddagen kommer faglærere fra UiS til praksisskolen for å arbeide med faglige spørsmål sammen med studentene og praksislærerne.
– Økt fleksibilitet og flere innganger til lærerutdanning er fellesnevnere for arbeidet vårt for å rekruttere flere til læreryrket, sier UiS-rektor Klaus Mohn.