Utdanningsdirektoratet gir millionstøtte til program de ikke har tro på

I fjor fikk tre ulike antimobbeprogram pengestøtte av Utdanningsdirektoratet. Det til tross for at de ikke ønsker å støtte slike program. 

Publisert Sist oppdatert

Tre ulike antimobbeprogram fikk til sammen 4 millioner i støtte fra Utdanningsdirektoratet i fjor. Samtidig har direktoratet anbefalt å fjerne støtten til slike programmer i skolen. 

– Vi har anbefalt Kunnskapsdepartementet å flytte pengestøtten direkte til kommunene og skolene, sa Atle Teksum, avdelingsdirektør for barnehage og skolemiljø i Udir, til Utdanningsnytt forrige uke. 

Teksum forklarer dette med at tidligere effektstudier viser at mobbeprogrammene har varierende kvalitet og resultater. 

Likevel fikk de tre programmene Olweusprogrammet, PALS og Bry deg millionstøtte i 2024. Årsaken er at regjeringen ønsker at denne type programmer fortsatt skal få støtte. 

Det er korrekt at vi utbetalte 4 millioner kroner til antimobbe- og læringsmiljøprogram i 2024.

– Hvordan er det for dere å betale ut støtte når dere har anbefalt at disse programmene ikke bør få støtte?

– Som fagdirektorat løser vi på best mulig vis de oppgavene og oppdragene vi får. Å gi faglige anbefalinger på oppdrag, inkludert støtte til antimobbe- og læringsmiljøprogrammer, er en viktig del av vår rolle, sier Atle Teksum i direktoratet. 

Regjeringen fjerner ikke pengestøtten

Denne uka kom Elevundersøkelsen. Den viser at etter to år med en klar økning i andelen elever som svarer at de blir mobbet, er tallene nå på nivå med forrige undersøkelse. Men tallene er fortsatt høye.  

Det er foreløpig ikke delt ut midler til antimobbeprogram for 2025, men Kunnskapsdepartementet har ikke planlagt å følge rådet fra Utdanningsdirektoratet. 

– I statsbudsjettet legges det opp til en videreføring av tilskuddsordningen til antimobbe- og læringsmiljøprogrammer, sier Teksum i Utdanningsdirektoratet.

– Regjeringen har ikke foreslått å fjerne pengestøtten til læringsmiljø- og antimobbeprogrammene. I årets statsbudsjett videreføres tilskudd for læringsmiljø- og antimobbeprogram på samme nivå, sier statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap). 

Skaar mener det er skolene selv som må få velge hvordan de jobber mot mobbing.

– Det er skolene selv som har ansvar for å velge og vurdere hvordan de arbeider med trygt og godt skolemiljø. Læringsmiljø- og antimobbeprogrammer kan støtte skoler i arbeid mot mobbing og for et trygt og godt skolemiljø, sier Skaar.

Vil samordne tiltakene

Utdanningsdirektoratet mener det er best å støtte lokalt arbeid med kompetanseutvikling, og ikke gjennom øremerkning til bestemte programmer.

– Vi mener antimobbeprogrammene ikke dekker kompleksiteten og styrker skolenes helhetlige arbeid med skolemiljøet. Tiltak mot mobbing må støtte kommunenes systematiske og kontinuerlige arbeid med barnehage- og skolemiljø, mener Teksum i Utdanningsdirektoratet. 

 Selv om regjeringen ikke vil fjerne støtten, ønsker de å få en bedre samordning av de ulike tiltakene. 

– Det er behov for en større samordning av tiltakene på barnehage- og skolemiljøfeltet, som inkluderer antimobbetiltak. Regjeringen vil derfor lage en helhetlig strategi for barnehage- og skolemiljø, sier Skaar.

 

Powered by Labrador CMS