Med denne metoden bygger vi broen studentene trenger fra studier til jobb
Debatt: Selvstendighet og initiativ er viktige egenskaper i arbeidslivet. Med problembasert læring (PBL) kan vi forberede studentene på det som venter dem.
Marius OpheimThomassenHøyskolelektor ved Kristiania
Publisert
Annonse
I et klasserom i
Kristianias nye signaturbygg i Oslo sentrum sitter en engasjert og
sammensveiset gjeng ved hvert bord. Alle skal presentere forretningsidéen og
prosjektstatus for sin gruppe. De skal presentere for andre grupper, og både gi
og motta innspill.
Annonse
Problembasert læring
(PBL) er en læringsstrategi som bygger på at studentene jobber med åpne,
komplekse problemer for å utvikle sin egen forståelse, samarbeidsevner og
kritisk tenkning. Studentene må ta ansvar for egen læring, og gjennom
refleksjon og evaluering bygger de bro mellom teori og praksis. Metoden er et
nyttig verktøy for å gjøre undervisningen direkte relevant for arbeidslivet.
Ved å presentere
arbeidet sitt, og resonere høyt rundt valg og prioriteringer, tvinges
studentene til å bedre forstå det de jobber med. Som
emneansvarlig legger jeg stor vekt på studentpresentasjoner.
Studentene våre har
solgt hundeleker, flytende karamell, smykker og klær. Noen har startet eget
markedsføringsbyrå, og en gruppe gikk viralt på sosiale medier fordi de smeltet
gamle LP-plater om til boller og skåler. Idéene kommer studentene med selv.
Ved å starte egne
bedrifter jobber studentene med en rekke reelle digitale
markedsføringsutfordringer, som etablering av nettsider og sosiale medier. De
får mulighet til å teste ut teoretisk kunnskap i praksis, noe som forsterker
læringsutbyttet. Målet er at studentene utvikler kritisk tenkning, og en
nysgjerrighet i møte med det faktum at markedsføringsfaget ofte ikke byr på én
fasit.
Annonse
La oss se på noen
eksempler:
Studio Blå - Markedsføringsbyrå av
markedsføringsstudenter
Studio Blå består av
fire jenter som utvikler et markedsføringsbyrå. Ved å tilby tjenester innen
sosiale medier, design og innholdsproduksjon utvikler de praktisk erfaring som
digitalmarkedsførere.
Det gir dem erfaring med digitale verktøy og strategier,
og muligheten til å utvikle porteføljen.
Selv sier studentene i Studio Blå at
de er veldig spente på hvilke muligheter det å ha egen bedrift, kan skape for
dem.
By.gaard - Kunstgalleri og nettbutikk
By.Gaard er et
konsept med digitalt galleri og fysiske pop-up-arrangementer i form av blant
annet utstillinger, konserter og kreative bidrag.
Målet er å samle unik
samtidskunst, og samtidig løfte frem en ny generasjon kunstnere og
kunstinteresserte.
Galleriet ble lansert på Casablanca Oslo i oktober, med
utstillinger av ulike kunstnere, mindre bedrifter som holdt stand, og musikere
som spilte konsert.
Vi evaluerer aldri
kvaliteten på idéen. Vi er opptatt av studentenes evne til å gjøre strategiske
analyser og beslutninger, og at de lærer seg verktøy gjennom praktisk erfaring.
For å få studentene i
gang gir vi dem kritiske milepæler. De skal publisere en nettside, sette opp
nyhetsbrevpåmelding, opprette sosiale medier-kontoer, med mer. Med milepælene
vet studentene når oppgavene skal gjøres, og prosjektet fremstår noe mer overkommelig.
De lærer seg å fordele oppgaver både i tid og mellom hverandre. Studentene kan
oppleve lansering av egen virksomhet som kompleks og omfattende, og dermed noe
overveldende. Da gir milepæler studentene noe konkret å jobbe mot. De opplever
progresjon og mestring, og med det styrkes motivasjonen og utholdenheten.
Et viktig prinsipp i
PBL er at studentene tar ansvar for egen læring og utvikler selvledelse. I
grupper må studentene styre egen innsats, og organisere oppgaver uten
kontinuerlig innblanding fra lærer. Vårt mål er å forberede dem på utfordringer
i arbeidslivet hvor selvstendighet og initiativ er sentralt.
I disse emnene
handler undervisningen i utgangspunktet om å lære seg digitale verktøy for
fremtidige jobber. Det er verktøy som Google Ads, WordPress, og mange flere.
Verktøyene er avanserte og helt nye for studentene. Å undervise på tradisjonelt
vis gir liten effekt hvis vi ser på de praktiske ferdighetene. Studentene må ta
i bruk verktøyene selv, og det å skape egne virksomheter gir dem motivasjonen
til å legge inn en ekstra innsats.
En leder i bransjen
har gitt oss tilbakemelding om at en grunnforståelse av verktøy virkelig er
tungen på vektskålen i ansettelsesprosesser, og at den kan spores tilbake til
slike praktiske prosjekter.
Vi har en mentor fra
arbeidslivet for hver eneste studentbedrift. Mentorene er håndplukket, og
setter stor pris på samarbeidet med våre studenter. Som mentor blir man kalt
inn av studentene til fire “styremøter” i løpet av semesteret. Mentorene
stiller spørsmål, byr på sine erfaringer og kunnskaper, og er tilgjengelige for
sparring.
Det handler ikke om å
prestere i andres øyne, men om å løse et delt problem; hvordan utvikle og
lansere en virksomhet på nett, på tre måneder?
Med problembasert
læring (PBL) er det viktig å skape et trygt læringsmiljø hvor alle
gruppemedlemmer føler seg inkludert og engasjert. Teambuilding-aktiviteter og
en bevisst rollefordeling tidlig i prosessen bidrar til at alle finner sin
plass og tar ansvar. Et trygt miljø fremmer åpenhet, gir rom for å uttrykke
ideer og senker terskelen for å be om hjelp.
Fagfeltet vårt
utvikler seg med en enorm hastighet. Kristiania utdanner de som skal jobbe i
dette stadig skiftende landskapet, og for at det skal være realistisk er det
viktig med eksponering for teknologi: Faktisk anvendelse, kritisk refleksjon og
en god dose nysgjerrighet og utforskervilje. Det mener vi er viktig, og kanskje
spesielt nå i møte med kunstig intelligens.
Kilder
● “Når
læring er det viktigste”, Per
Lauvås (2016), ISBN 9788202527280
● "Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn?", C.E. Hmelo-Silver, Educational Psychology Review, 2004, s. 235–266