Med denne metoden bygger vi broen studentene trenger fra studier til jobb

Debatt: Selvstendighet og initiativ er viktige egenskaper i arbeidslivet. Med problembasert læring (PBL) kan vi forberede studentene på det som venter dem.

Publisert

I et klasserom i Kristianias nye signaturbygg i Oslo sentrum sitter en engasjert og sammensveiset gjeng ved hvert bord. Alle skal presentere forretningsidéen og prosjektstatus for sin gruppe. De skal presentere for andre grupper, og både gi og motta innspill.

Problembasert læring (PBL) er en læringsstrategi som bygger på at studentene jobber med åpne, komplekse problemer for å utvikle sin egen forståelse, samarbeidsevner og kritisk tenkning. Studentene må ta ansvar for egen læring, og gjennom refleksjon og evaluering bygger de bro mellom teori og praksis. Metoden er et nyttig verktøy for å gjøre undervisningen direkte relevant for arbeidslivet.

Ved å presentere arbeidet sitt, og resonere høyt rundt valg og prioriteringer, tvinges studentene til å bedre forstå det de jobber med. Som emneansvarlig legger jeg stor vekt på studentpresentasjoner.

Studentene våre har solgt hundeleker, flytende karamell, smykker og klær. Noen har startet eget markedsføringsbyrå, og en gruppe gikk viralt på sosiale medier fordi de smeltet gamle LP-plater om til boller og skåler. Idéene kommer studentene med selv.

Ved å starte egne bedrifter jobber studentene med en rekke reelle digitale markedsføringsutfordringer, som etablering av nettsider og sosiale medier. De får mulighet til å teste ut teoretisk kunnskap i praksis, noe som forsterker læringsutbyttet. Målet er at studentene utvikler kritisk tenkning, og en nysgjerrighet i møte med det faktum at markedsføringsfaget ofte ikke byr på én fasit.

La oss se på noen eksempler:

Studio Blå - Markedsføringsbyrå av markedsføringsstudenter

Studio Blå

Studio Blå består av fire jenter som utvikler et markedsføringsbyrå. Ved å tilby tjenester innen sosiale medier, design og innholdsproduksjon utvikler de praktisk erfaring som digitalmarkedsførere.

Det gir dem erfaring med digitale verktøy og strategier, og muligheten til å utvikle porteføljen.

Selv sier studentene i Studio Blå at de er veldig spente på hvilke muligheter det å ha egen bedrift, kan skape for dem.

By.gaard - Kunstgalleri og nettbutikk

By.Gaard er et konsept med digitalt galleri og fysiske pop-up-arrangementer i form av blant annet utstillinger, konserter og kreative bidrag. 

By.gaard

Målet er å samle unik samtidskunst, og samtidig løfte frem en ny generasjon kunstnere og kunstinteresserte. 

Galleriet ble lansert på Casablanca Oslo i oktober, med utstillinger av ulike kunstnere, mindre bedrifter som holdt stand, og musikere som spilte konsert. 

Vi evaluerer aldri kvaliteten på idéen. Vi er opptatt av studentenes evne til å gjøre strategiske analyser og beslutninger, og at de lærer seg verktøy gjennom praktisk erfaring.

For å få studentene i gang gir vi dem kritiske milepæler. De skal publisere en nettside, sette opp nyhetsbrevpåmelding, opprette sosiale medier-kontoer, med mer. Med milepælene vet studentene når oppgavene skal gjøres, og prosjektet fremstår noe mer overkommelig. De lærer seg å fordele oppgaver både i tid og mellom hverandre. Studentene kan oppleve lansering av egen virksomhet som kompleks og omfattende, og dermed noe overveldende. Da gir milepæler studentene noe konkret å jobbe mot. De opplever progresjon og mestring, og med det styrkes motivasjonen og utholdenheten.

Et viktig prinsipp i PBL er at studentene tar ansvar for egen læring og utvikler selvledelse. I grupper må studentene styre egen innsats, og organisere oppgaver uten kontinuerlig innblanding fra lærer. Vårt mål er å forberede dem på utfordringer i arbeidslivet hvor selvstendighet og initiativ er sentralt.

I disse emnene handler undervisningen i utgangspunktet om å lære seg digitale verktøy for fremtidige jobber. Det er verktøy som Google Ads, WordPress, og mange flere. Verktøyene er avanserte og helt nye for studentene. Å undervise på tradisjonelt vis gir liten effekt hvis vi ser på de praktiske ferdighetene. Studentene må ta i bruk verktøyene selv, og det å skape egne virksomheter gir dem motivasjonen til å legge inn en ekstra innsats.

En leder i bransjen har gitt oss tilbakemelding om at en grunnforståelse av verktøy virkelig er tungen på vektskålen i ansettelsesprosesser, og at den kan spores tilbake til slike praktiske prosjekter.

Vi har en mentor fra arbeidslivet for hver eneste studentbedrift. Mentorene er håndplukket, og setter stor pris på samarbeidet med våre studenter. Som mentor blir man kalt inn av studentene til fire “styremøter” i løpet av semesteret. Mentorene stiller spørsmål, byr på sine erfaringer og kunnskaper, og er tilgjengelige for sparring.

Det handler ikke om å prestere i andres øyne, men om å løse et delt problem; hvordan utvikle og lansere en virksomhet på nett, på tre måneder?

Med problembasert læring (PBL) er det viktig å skape et trygt læringsmiljø hvor alle gruppemedlemmer føler seg inkludert og engasjert. Teambuilding-aktiviteter og en bevisst rollefordeling tidlig i prosessen bidrar til at alle finner sin plass og tar ansvar. Et trygt miljø fremmer åpenhet, gir rom for å uttrykke ideer og senker terskelen for å be om hjelp.

Fagfeltet vårt utvikler seg med en enorm hastighet. Kristiania utdanner de som skal jobbe i dette stadig skiftende landskapet, og for at det skal være realistisk er det viktig med eksponering for teknologi: Faktisk anvendelse, kritisk refleksjon og en god dose nysgjerrighet og utforskervilje. Det mener vi er viktig, og kanskje spesielt nå i møte med kunstig intelligens.

Kilder

● “Når læring er det viktigste”, Per Lauvås (2016), ISBN 9788202527280

● "Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn?", C.E. Hmelo-Silver, Educational Psychology Review, 2004, s. 235–266

 

Powered by Labrador CMS