Foto: Privat
Behold masteren og øk lønna!
Debatt: Det skrives mye om den synkende interessen for å velge lærerutdanning om dagen. Jeg er livredd for at de skal fjerne masteroppgaven.
Selv hadde jeg aldri valgt lærerutdanningen om det ikke hadde vært en masterutdanning. Noen
grunner til dette er at jeg ville ha mulighet for solid faglig fordypning,
muligheten til å bli godt kjent med - og dyktig til å lese og forstå
- forskningen i sektoren, samt at jeg ville ha den økte lønna - og for å være helt ærlig, den sosiale statusen! - som fulgte
med lektortittelen.
Jeg opplever at skoler ikke helt vet hva de skal gjøre med oss som har den nye lærerutdanninga, og de vet ikke
hvordan - eller om - de skal forholde seg til masteroppgavene våre. Jeg ville likevel aldri vært foruten min! Å skrive en slik oppgave er en faglig og
personlig dannelsesreise som jeg gjerne legger ut på igjen.
Hvorfor master?
Masteren min gir meg stolthet. Den gir meg ryggrad til å
si i mot autoriteter og argumentere for det jeg mener vil være barnets beste. Vi må tørre å tåle litt
motstand når nye tiltak
settes i gang, så nå som utdanningen fortsatt er ny; ikke gi etter og fjern
masteroppgaven helt enda. Den bidrar nemlig til å øke både status og kvalitet.
Kvalitet, sier du?
Hvordan kan forskningskompetanse komme til nytte for en lærer i førsteklasse?
Jo, fordi jeg evner å se teorier og forskning på lese- og skriveutvikling i sammenheng
med forskning på barnehjernen, barnas emosjonelle og fysiologiske utvikling,
ulike læringsteorier og ikke minst med lærerplanen. Jeg er trent i å søke opp
og sette meg inn i ny forskning og faglig stoff relativt effektivt, og jeg kan
se det i sammenheng.
Joda, det kan andre også, men personlig hadde jeg neppe
vært like god på dette uten mastererfaringen min. Med mastergraden fulgte
dessuten en akademisering av utdanningen. At jeg har skrevet lengre akademiske
oppgaver om frilek, læreplanforståelse, litteratur og flerspråklighet gir meg
også verdifull ammunisjon når jeg trenger det - og det trenger en dedikert
lærer rett som det er.
Personlig egnethet og fleksibel utdanning
Likevel kommer vi ikke uten om dette: ingen mastergrad i
verden kan kompensere for det å være
«personlig egnet» i en slik jobb. Hvordan løser vi den floka?
Jeg vet om lærere
med master som ikke burde vært lærere og jeg vet om lærere uten master som
er vidunderlige lærere.
Kanskje kan utdanninga være
mer fleksibel? På tredjeåret
skriver man FOU-oppgave. Den er som en slags bachelor. Kanskje de som vil kan
hoppe av der, og de som vil kan fortsette og ta master?
Lønn og klassestørrelse
Uansett: Vil vi ha flere lærere, så er det arbeidsforhold som må være prioritet nummer en. Gjør som lærere har sagt i årevis: øk lønna og gjør
klassene litt mindre. Da får
vi levert kvalitet med stolthet.