Spesialkonsulent Kyrre Romuld snakket om innføring av YFF i salg, service og reiseliv.Foto: Kari Kløvstad
– Yrkesfaglig fordypning gjennomføres på svært forskjellige måter
Gjennomføringen av YFF varierer fra skole til skole og fylke til fylke. Det varierer også mye hvor mange timer lærerne får til yrkesfaglig fordypning.
KariKløvstad
PublisertSist oppdatert
Annonse
Spranget fra skolebenken og over i arbeidslivet kan være
både skummelt og langt. Faget yrkesfaglig fordypning (YFF) skal gjøre det
enklere, men det er store forskjeller på hvordan det gjennomføres. Dette kom
tydelig fram under fagdagen på Oslo Met.
Annonse
YFF skal bidra til
* Introdusere eleven for arbeidslivet
* Realistisk arbeidssituasjon
* Prøve ut et eller flere aktuelle lærefag
* Velge lærefag
* Knytte kontakt med mulige lærebedrifter
Hvordan kan yrkesfaglig fordypning gjennomføres best mulig?
Dette var det overordnede spørsmålet da lærere og studenter fra restaurant- og
matfag og salg, service og reiseliv møttes til felles fagdag på Kjeller. De to
studieprogrammene er nær beslektet og kobles nå tettere sammen.
Temaet ble belyst fra ulike vinkler, og mens lærerne lurer
på hvordan de skal vurdere prestasjonene i faget og sørge for læreplasser, så
er det viktig for bedriftene å få elever som «holder ut en dag i arbeidslivet».
Utgangspunktet er greit. Elevene på yrkesfag vg. 1 skal ha
168 timer yrkesfaglig fordypning i året. Her er det viktigst å gjøre seg kjent
med arbeidslivet. På vg2 skal elevene ha 253 timer, og her starter mange
forberedelsene til å skaffe seg læreplass.
Innholdet kan sprike i ulike
retninger innen YFF, og det samme gjør vurderingene, viser erfaringer og
undersøkelser. Det varierer også mye hvor mange timer lærerne ved den enkelte
skole får til å gjøre dette arbeidet.
Tett samarbeid i Oslo
– Oslo har korte avstander, så det er lett å nå hverandre,
og samtidig et stort koordineringsbehov innen salg, service og reiseliv.
Det sier Kyrre Romuld, som er spesialkonsulent i utdanningsetaten i Oslo kommune.
Det er to skoler i Oslo som har dette utdanningsprogrammet.
YFF er blitt brukt til å formidle læreplasser, og derfor har
det også vært viktig å finne godkjente lærebedrifter. Romuld er ikke så opptatt
av dette. Han mener salg, service og reiseliv ikke har den samme bakgrunnen som
mange andre tradisjonelle yrkesfag, der det er vanlig å ha lærlinger.
– Vi kan bruke YFF til å utvikle og lære opp godkjente
lærebedrifter, er en av hans forslag.
Kyrre Romuld peker på at spesielt reiselivsdelen av faget er
sterkt i slekt med restaurant- og matfag, og YFF og det praktiske kan derfor
kobles opp mot event- og opplevelsesmarkedet.
– Men mens restaurant- og matfag har sine egne spesialrom
til undervisningen, så finnes det ikke øvingshotell i Norge, slik som er ganske
vanlig å Europa. Vi må derfor skaffe oss kontakter utenlands, mener
konsulenten, som har god erfaring med dette når det gjelder fagskole.
Han råder
også til å se på frivillig sektor. Roskilde-festivalen har som eksempel sitt
eget akademi.
– I slike sammenheng glemmer du timeplanen og jobber tverrfaglig,
sier Romuld.
Et dilemma å vurdere YFF
«Hvor god er du i YFF?». Dette spørsmålet lyder litt
annerledes enn om vi skulle ha spurt «Hvor god er du i matte?»
Det er også et dilemma hvordan yrkesfaglig fordypning skal
vurderes underveis i lys av formålet med faget. Dette viste foredraget til Ann
Karin Sandal, som er førsteamanuensis ved Høgskolen på Vestlandet, og var med
på fagdagen via skjerm.
Vurdering undervis i YFF er ikke så enkelt. Førsteamanuensis Ann Karin Sandal holdt innlegget sitt via skjerm fra Sogndal.
Skolen og arbeidsplassene har ulike måter å arbeide med
vurdering på, og disse ulikhetene stikker dypt, ifølge Sandal. YFF skal være
elevenes fag, og de vil også merke dette. De skal oppleve en realistisk
arbeidssituasjon, som skal gi dem grunnlag for å velge lærefag, og de skal
knytte kontakter med mulige lærebedrifter. Stikkordene er derfor utprøving,
pluss å utvikle kunnskap og ferdigheter. Så er spørsmålet hva som skal vurderes
og hvordan? Elevene skal også være med og reflektere over sin egen læring og
faglig utvikling, og det er vanlig å skrive logg.
Mens skolen er opptatt av rettledning, tilbakemeldinger
underveis, rapporter, logger, tester og prøver så er det andre ting det legges
vekt på i arbeidslivet. Her dreier det seg om uformelle tilbakemeldinger,
instruksjoner, oppmuntring, samarbeid og kommunikasjon.
Et forslag er å gradere underveisvurderingene i lav, middels
og høy. Det kan beskrive begynnerkompetanse, på-god-vei-kompetanse og at
elevene har nådd læringsmålene.
– Og vi kan med fordel ta ned vurderingstrykket litt, mener
Ann Karin Sandal.
Store variasjoner i YFF
Hvordan organiseres YFF i restaurant- og matfag? Dette var
hovedspørsmålet i en undersøkelse som Halvor Spetalen gjennomførte i 2024. Han
er dosent ved Oslo met. Det var 79 skoler som fikk spørsmålene og 57 prosent svarte.
– Resultatet viser at YFF er et fag som er litt løst i
fisken, og det finnes mange måter å gjennomføre det på, sier Spetalen.
Dosent Halvor Spetalen.
Tallene viser at det er enklere å få elevene utplassert på
vg1 enn vg 2, og jo lettere det er å matche elevene med lokale bedrifter, dess greiere
er det å få dem utplassert. Det er ingen ting som tyder på at det er enklere å
få elevene utplassert jo mer urbant skolen ligger, snarere tvert imot.
Resultatene viser at det er store variasjoner fra skole til skole
når det gjelder gjennomføringen. På vg1 er det en god del av elevene som ikke har
YFF i bedrift, men på skole. Tallet stiger på vg2, der det er betydelig flere
som er ute.
Mange skoler har en blanding av faste og nye bedrifter for YFF, og
det er vanlig med fleksible ordninger. Fellesmøter mellom lærere og faglig
ansvarlige i bedrifter gjennomføres i svært liten grad, og fagarbeidere i
bedriftene sjelden i opplæringen. Det kommer også fram at selv om elevene får
sosial kompetanse, og overgangen til arbeidslivet blir mindre skremmende, er
det ikke alle som blir inspirerte av å være ute.
Det varierer mye hvor mange timer som er satt av til
læreroppfølging i YFF. Et mindretall har alle elevtimene til rådighet, og det
er sjelden snakk om noe ekstra tid forberedelser eller etterarbeid.
Annonse
Sikrer seg rekruttering
Universitetslektor Merete Rekdahl.
Hva er så bedriftenes perspektiv og behov når elevene er ute
i yrkesfaglig praksis?
Dette har universitetslektor Merete Rekdahl ved Oslo Met
forsket på. Selv om bedriftene kjenner på samfunnsansvaret, så er hovedsvaret at de
først og fremst vil sikre rekrutteringen til bransjen, konkluderer hun.
Hun har også funnet at elevene bidrar også til
arbeidsmiljøet, ansattes utvikling og læring på arbeidsplassen. De unge liver
opp i bedriften, og de ansatte må skjerpe seg og sette ord på den kunnskapen de
sitter inne med.
Rekdahl har sett nærmere på en skole som har lykkes godt.
Den viser at skoleledelsen har stor betydning for YFF.
Lærerne møter tydelige
forventninger, de får ressursene de trenger og jobber ut fra de kriteriene de
er blitt enige med ledelsen om. Elevene på sin side introduseres for hva de
skal gjøre i yrket. Det er tett samarbeid mellom skole og bedrift, YFF blir
sett på som det viktigste faget, og fellesfaglærerne deltar også på
praksisbesøk. Slik bygges nettverk på tvers til nytte og glede for alle, forteller
Merete Rekdahl.