Jenny (17) får bare halvparten så mye tid med lærerne fremover
Fylkestinget i Østfold har redusert lærernes tid til å veilede elever i praksis på vg2 med over 50 prosent. – Det kan føre til brudd på opplæringsloven, advarer tillitsvalgt.
Onsdag forrige uke vedtok fylkestinget i Østfold
budsjettet for 2025. De beskriver på sine hjemmesider kuttene på 344 millioner
kroner som smertelige. Rundt halvparten tas fra opplæringsområdet, som er
fylkeskommunens desidert største budsjettpost.
Annonse
Slik som i andre fylker, har nedleggelser av videregående
skoler fått størst oppmerksomhet, som i Østfolds tilfelle er Borg og Greåker.
Skal kutte i lærerressursene
Andre kutt har gått mer under radaren. Ett av disse rammer
yrkesfag.
Fylkestinget har nemlig vedtatt å redusere lærernes tid til å veilede
elever i praksis på vg2, med over 50 prosent.
Lærerne får dermed halvparten av
tiden med elevene i praksis, enn hva de har i dag.
Og hvem skal overta ansvaret? Jo, de ansatte på
praksisplassene, ifølge fylkestinget. Det synes helsefagelev Jenny Mysen (17) ikke noe om.
– Jeg synes det er trist at de kutter i muligheten til å bli
fulgt opp i praksis. Det er veldig viktig for oss elever å få den tryggheten og
oppfølgingen vi trenger.
I denne praksisperioden er hun tre dager på Edwin Ruud omsorgssenter
i Indre Østfold. Dagene starter med rapport fra nattevaktene, før hun veileder
beboerne til frokost og senere lunsj. Ettersom elevene er på hver sin
avdeling, reiser lærerne rundt.
Jenny Mysen
får veiledning en dag i uka, og er skeptisk til at ansatte på praksisplassene skal
ta over deler av lærernes arbeidsoppgaver.
– De ansatte vet ikke hva kompetansemålene er. Og så får vi
jo ikke den underveisvurderingen vi skal ha. Det er læreren som skal sette
standpunktkarakter, noe som blir vanskelig nå. Jeg tror dette fører til at elevene
blir mer usikre på praksisen sin, sier hun.
– Ansvaret skyves over på bedriftene
Plasstillitsvalgt og lektor på vg1 helse- og oppvekstfag på Mysen videregeående skole, Kristine
Schanke Kopperud, advarer om konsekvensene.
– Beskjeden om at dette ble vedtatt var nedslående. Jeg kan
nesten ikke forstå at halvparten av undervisningstimene skal gjennomføres uten
lærer, og at ansvaret skyves over på bedriftene. Det er helt tragisk, sier hun.
Elevene har et timetall på 253 timer per år i faget
yrkesfaglig fordypning på Vg2. Dette skal bidra til at de er godt rustet til å
velge yrke. Kopperud er selv lærer på helse og oppvekstfag Vg1 på Mysen
videregående skole, men forteller at dette rammer alle yrkesfaglinjer i
Østfold.
– Det kommer til å bli vanskelig for lærerne å utføre jobben
sin, legger hun til.
Kompetansemål, læreplaner, underveisvurdering og
standpunktkarakter er bare noe av det læreren har ansvar for. Nå stiller hun
spørsmål ved om det blir mulig å oppfylle forskriftene for faget.
Kopperud er usikker på om bedriftene har riktig kompetanse til å ta over ansvaret for elevene, både
sosialt og faglig. Læreren skal følge elevens progresjon, gjennom å
observere og dokumentere. Uten å ha vært til stede, vil det være uforsvarlig å
sette standpunktkarakter, noe som bryter med vurderingsforskriften, advarer
hun.
– Lærebedriftene har ikke riktig
kompetanse til å ta over lærerens ansvar. Dette kan føre til brudd på
opplæringsloven.
Kuttene kan også få alvorlige konsekvenser for både elevene
og samfunnet, mener hun.
– Praksis er en kjempeviktig læringsarena, men elevene er
avhengig av at det er en lærer der. Når de ikke får den veiledning, støtte og
tilbakemeldinger de trenger, kan det gi lavere læringsutbytte og svekke
motivasjonen, sier hun.
– Vil bedriftene ha kapasitet til å ta over disse oppgavene.
Og er de kvalifisert?
Kristine Schanke Kopperud snakker med vg1-elevene etter endt praksisdag.Foto: Bjørn Asle Grimstad
I rapporten «Ny skole- og tilbudsstruktur i Østfold
fylkeskommune» pekes det på at oppfølging i lærebedrift bør defineres som
«annet pedagogisk arbeid». Videre står det at: «Det er bedriften som har
ansvaret for å gi praktisk arbeid og oppgaveløsning og tilbakemeldinger til
elevene i denne perioden.»
Annonse
Skal også øke klassestørrelser
Dermed mener fylkeskommunen de kan kutte i de nå fullsatte
årsrammene til lærerne. Kopperud er uenig i denne slutningen, og peker på at at
yrkesfaglig fordypning (YFF), inkludert praksis, er et fullverdig fag på linje
med for eksempel matte og norsk.
Hun frykter at kuttene vil føre til dårligere samarbeid
mellom skolene og bedriftene, og at flere bedrifter vil si nei til å ta inn
elever i praksis. Hun kjenner ikke til at bedriftene
har blitt spurt om de er villige til å overta dette ansvaret, og stiller
spørsmål om de i det hele tatt har kapasitet.
– Dette rammer alle yrkesfag på Vg2. Innen helse vil det
være ekstra sårbart, da det allerede er vanskelig å skaffe nok praksisplasser
til alle. De ansatte jobber turnus, og elevene må forholde seg til flere ulike
veiledere, sier hun.
Fylkeskommunen regner med å kunne kutte 12 millioner kroner
ved å kutte i 12 årsverk.
– Det de gjør er bare å flytte kostnadene over på private
bedrifter og kommunen, sier hun.
Samtidig som lærerressursene kuttes, skal elevtallet på Vg2
yrkesfag økes på flere programområder. Fra dagens klasser med 12-15 elever, vil
fylket øke til 20 elever.