Ill.: Wikimedia Commons
Teknokrati vs. demokrati i offentlig sektor
Debatt: Møre og Romsdal fylkeskommune har valgt å ta fra tillitsvalgte retten til å delta i intervjuer, og truer slik grunnleggende prinsipper i norsk arbeidsliv.
Tross sterk motstand
fra arbeidstakerorganisasjonene innførte Møre og Romsdal fylkeskommune et nytt
ansettelsesreglement i fjor høst. Kjernen i fagforeningenes motstand er at arbeidsgiver gjennom nytt reglement fratar de tillitsvalgtes rett til å
delta på intervju av kandidater til lærerstillinger, og forkaster modellen med ansettelsesutvalg bestående
av én representant for arbeidstakersiden og to fra arbeidsgiver.
De
tillitsvalgte kan riktignok komme med innspill i tilsettingsprosessen, men må
gjøre sine vurderinger på grunnlag av rektors referat fra intervjuene.
Tillitsvalgte har ingen avgjørende stemme ved innstilling av kandidater, og
tidligere praksis om å anke tilsettingen ved uenighet er nå avviklet.
Utdanningsforbundet
er av den klare oppfatning at det nye reglementet svekker tilsettingsprosessens
kvalitet og integritet. Og vi mener dette er i strid med formålet i
Hovedavtalen om et «best mulig samarbeidsgrunnlag mellom partene på alle
nivåer».
Det er vel å merke ikke
slik at alle skoleledere stiller seg bak disse endringene. Flere ledere gir
uttrykk for at de ønsker at de tillitsvalgte er med i intervjuene, da en slik
ivaretakelse av medbestemmelsesretten styrker både legitimiteten og den faglige
basisen for ansettelsene.
Vi stiller oss
spørrende til om fylkesadministrasjonen i det hele tatt har adgang til å
innføre et nytt ansettelsesreglement. Det er vår oppfatning at kommunelova og
dens forarbeider tydelig legger denne myndigheten til fylkestinget. Våre forsøk
på å løfte denne saken opp til politisk behandling har imidlertid blitt avvist
av fylkesadministrasjonen, med støtte fra KS.
Kommuner og
fylkeskommuner skal være demokratisk styrte deler av offentlig sektor. Derfor
er det underlig at ikke folkevalgte politikere skal ha ansvaret for å vedta
overordna kommunale styringsdokumenter. Vi stiller derfor spørsmål om lokale
folkevalgte i Møre og Romsdal, og i resten av landet, er klar over hvilken
myndighet de, ifølge KS, er fratatt gjennom endringene i kommuneloven i 2018.
Uavhengig av jussen,
ser vi med bekymring på hvordan fylkesadministrasjonen gjennom dette grepet har
redusert både folkevalgtes og tillitsvalgtes innflytelse over
ansettelsesprosessene. Uten de to demokratisk valgte gruppenes mulighet til å
påvirke, blir fylkeskommunen et rent teknokrati. Vi er sikre på at vi har både
politikere og folket med oss når vi advarer mot en slik utvikling.
Politisk styring og
fagforeningenes medvirkning er essensielle elementer i en demokratisk fundert
offentlig sektor. Derfor må offentlige reglementer vedtas av de folkevalgte, og
de tillitsvalgte må ikke fratas muligheten til å kvalitetssikre offentlige
ansettelser. Saken i Møre og Romsdal fylkeskommune er derfor av stor
prinsipiell betydning for så vel partene i arbeidslivet, som for politikere og velgere
i hele Norge.