Digitaliseringsrådgiver Asbjørn Hjørnevik.

Avviser at skolene er låst til Apple:
– Lærerne har full frihet til å velge verktøy og metoder

– Min opplevelse er at det er pedagogikken som styrer hvordan læreren driver opplæring, sier digitaliseringsrådgiver i Time kommune. Her ligger to av landets Apple-sertifiserte skoler. 

Publisert

Forrige uke skrev Utdanningsnytt om at det følger med en del forpliktelser med Apple-sertifiseringen. 

Skolene må «dokumentere sin suksess» og det forventes at skolen publiserer sine suksesshistorier gjennom video, bøker eller annet materiell. Ifølge søkekriteriene forplikter også en sertifisert skole seg til at alle elever og lærere bruker Apple-enheter i som sine primære lærings- og undervisningsenheter. 

– For oss har det vært viktig å sikre at vi får god grunnkompetanse på de verktøyene vi bruker. Det kan fremstå som litt amerikanisert og unorsk med denne typen sertifiseringer, men våre lærere har selvfølgelig full frihet til å bruke andre verktøy og sine metoder i undervisningen, sier Asbjørn Hjørnevik.

Hjørnevik er digitaliseringsrådgiver i Time kommune i Rogaland. 

Han har vært med på prosessen for å få skoler der sertifisert som Apple Distinguished Schools, eller ADS-skoler. 

På verdensbasis finnes det 839 slike skoler. Sju av dem ligger i Norge (Bogstad, Smestad, Frøyland, Kjenn, Skrim, Vardheia og Montesorri Da Vinci Bergen. ), og to av dem i Time kommune.  

Lærere ved Bogstad skole i Oslo har reagert på fremstillingen av sertifiseringsordningen. 

De skriver i et leserinnlegg at de bruker Apple-verktøy« når det er hensiktsmessig, og kombinerer dem med lærebøker, digitale læreverk, nettressurser, penn og papir.»

– Det handler ikke om iPad eller ikke, men om hvordan vi bruker tilgjengelige verktøy for å legge til rette for best mulig læring, heter det i innlegget. 

Slik er det også ved skolene i Time kommune, sier Hjørnevik. 

– Pedagogikken styrer

– I vår kommune har vi hatt iPad siden 2013. Det er ulikt hvor mye skolene jobber med Apple sine apper. Vi er opptatt av metodefrihet og har for eksempel skoler som i større grad bruker Microsoft sine programmer. iPad er uansett bare et verktøy og ikke et mål i seg selv, sier digitaliseringsrådgiveren. 

– Min opplevelse er at det er pedagogikken som styrer hvordan læreren driver opplæring. Men jeg er helt enig i at det er et dilemma at det er Apple som er premissleverandør. Det gjelder de andre techgigantene også. Vi bruker jo både Google og Microsoft også i norsk skole for eksempel. Vi kan ikke ta inn amerikanske verdier i norsk skole, vi må stille kritiske spørsmål. 

Hjørnevik avviser at de får noen økonomiske fordeler ved å være en Apple-skole. 

– Apple lager sitt eget univers og vi får tilgang til kurs og apper. Vi får ikke bedre innkjøpsavtaler, sier han.

– Men for å sikre grunnkompetansen anså vi det som smart å knytte oss til denne avtalen. Det er mye diskusjon om skjermtid nå, da er det viktig at lærerne har kompetanse til å sikre at tiden elevene bruker på skjerm er nyttig. 

Powered by Labrador CMS