Fagartikkel:Norske lærebøker har en tendens til å reprodusere kjente myter om mennesker i steinalderen. De viser en tydelig arbeidsfordeling mellom menn og kvinner som samsvarer med konservative kjønnsnormer, og de viser kun mennesker med hvit hud som ofte er nesten nakne. Slike fremstillinger stemmer ikke overens med arkeologisk forskning.
Det barn lærer om fortiden på skolen, bidrar til utvikling
av selvforståelse og oppfatninger om verden. Jeg har forsket på hvordan
lærebøker i grunnskolen fremstiller steinalderens jeger-sankere (Foldøy, 2023).
Dette er en tematikk som i liten grad har blitt undersøkt tidligere. Materialet
jeg undersøkte, besto av lærebøker publisert i forbindelse med læreplanene L97
og K06. Av disse var det 23 lærebøker som hadde beskrivelser og illustrasjoner
av steinalderen. Fagfornyelsen brakte med seg nye lærebøker, men i NIFUs
undersøkelser av læremidler i grunnskole og videregående skole (Vennerød-Diesen
& Pedersen, 2023, s. 18) oppgir bare 19 prosent av skolelederne i
grunnskolen at de har kjøpt inn nye læremidler i alle fag. Lærebøkene jeg har
undersøkt, er derfor fortsatt i omløp.
Annonse
Fremstillingene av steinaldermennesker er svært like i de
forskjellige lærebøkene, og de er svært like over tid. En generell trend er at
teksten blir noe endret eller nyansert mellom L97 og K06, mens illustrasjonene
ikke blir det. Selv når det blir laget nye illustrasjoner, er motivene de
samme. Når målgruppen er unge barn, blir visualisering i form av tegninger en
viktig del av bøkene. Derfor legger jeg i det følgende spesiell vekt på hva
illustrasjonene formidler.
Jeg har undersøkt fremstillinger av steinalderens
jeger-sankere i Norge. I norsk kontekst er dette perioden for ca. 12 000 til 3
700 år siden. Mot slutten av steinalderen gikk flere gradvis over til jordbruk,
men i store deler av perioden levde folk helt eller delvis i såkalte
jeger-sanker-samfunn. Jeg vil i denne artikkelen gå gjennom noen av de
vanligste feilaktige fremstillingene av jeger-sankere i lærebøkene og gi et
innblikk i arkeologisk forskning og konkrete funn.
Menn som jakter, og kvinner som steller hjemme
I fremstillinger av steinalderen bruker lærebøkene i stor
grad en arbeidsfordeling der det skilles mellom oppgaver menn gjør, og
oppgaver kvinner gjør. Dette er særlig fremtredende i illustrasjonene. For å
tydeliggjøre trender i bøkene har jeg laget en oversikt over de vanligste
motivene i lærebøkene (se figur 1). Oversikten viser de motivene som er brukt i
illustrasjoner i mer enn 50 prosent av lærebøkene. Som figur 1 viser, er de
vanligste aktivitetene kvinner gjør, å passe barn, å lage mat, å skrape skinn
og å bruke redskaper. De vanligste aktivitetene som menn gjør, er å bruke
redskaper, å jakte, å bruke våpen, å partere kjøtt, å fiske og å lede i form av
å ta beslutninger. I illustrasjoner er lederskap gjerne vist ved at menn går
fremst og peker ut veien for flokken, eller at de styrer aktiviteter. Både menn
og kvinner bruker redskaper, men ulike redskaper. Kvinner bruker redskaper til
matlaging og bearbeiding av skinn, mens menn bruker redskaper til slakting av
dyr eller til å lage nye redskaper.
Realiteten er at en slik tydelig kjønnsdelt arbeidsfordeling
ikke kan leses ut fra det arkeologiske materialet. Steinalderen er vår eldste
tidsperiode, og dermed også den vi har minst organisk materiale fra som har
overlevd. Det er lite bevart skjelettmateriale fra perioden. Vi finner også
bare et lite utvalg av eiendeler, da mange av gjenstandene laget av tre, horn,
bein, gevir eller planter (som kurver, tau og nett) har råtnet bort. Det vi
sitter igjen med, er hovedsakelig gjenstander av stein.
For å kunne si noe om hvem som har brukt de ulike
gjenstandene, baserer vi tolkninger blant annet av gravgods eller analyser av
skjelettmaterialet. Gravgods er gjenstander som er begravd sammen med et
individ og kan si noe om hvilken status eller rolle personen har hatt.
Skjeletter kan ha belastningskader eller brudd som viser hvilke aktiviteter
personene gjorde mens de var i live. Analyser av tenner og bein kan også
fortelle om dietten deres og om hvilke områder de kommer fra og har bevegd seg
rundt i. Både diett og mobilitet er med på å gi et bilde av menneskers levevis
i perioden.
Så hva kan vi si om arbeidsfordeling i steinalderen?
I den tidlige arkeologiske forskningen og frem til 1970-tallet antok man
at alle jeger-sanker-samfunn hadde en arbeidsfordeling hvor kvinner hadde
ansvar for sanking og barnepass, mens menn hadde ansvar for jakt. Dette ble
ansett som naturlig og universelt, og var basert på det man tenkte var iboende
egenskaper hos menn og kvinner. Men etter at vi har fått tilgang på bedre
naturvitenskapelig metoder for å anslå biologisk kjønn i skjeletter, må dette
nyanseres. Skjelettmaterialet fra steinaldersamfunn i andre deler av verden
viser at det er variasjoner fra samfunn til samfunn i hvordan
arbeidsfordelingen har vært. Et eksempel som fikk mye medieoppmerksomhet, var
en stor studie (Haas mfl., 2020) som undersøkte gravgods og kjønnsidentifiserte
graver fra Nord- og Sør-Amerika. Studien inkluderte 429 individer fra 107
lokasjoner. Analysene viste at mellom 30 og 50 prosent av individene som
var begravd med jaktutstyr, var kvinner. Det indikerer at storviltjakt i disse
samfunnene var kjønnsnøytralt eller tilnærmet kjønnsnøytralt. Den amerikanske
studien kan ikke brukes direkte for å si noe om rollefordeling i steinalderen i
Norge. Men den viser at det ikke er en automatikk i at det kun er menn som
jakter i forhistoriske samfunn.
Steinaldersamfunnene i Norge besto av grupper som kom
tilflyttende fra ulike områder på ulike tidspunkt. Det var mange bølger av
innvandring med mennesker fra ulike kulturer (Kashuba mfl., 2019). Dermed har
trolig både arbeidsfordeling og kjønnsroller variert mellom de ulike gruppene.
Personlig egenhet har nok vært viktig; de som var best på de ulike oppgavene,
hadde oppgavene.
Et kosthold basert på storviltjakt
Jakt på storvilt har tradisjonelt sett vært oppfattet som
hovedgrunnlaget for menneskers kosthold i steinalderen. Dette er også vektlagt
i lærebøkene, jakt er hyppig beskrevet, og menn som jakter, er det motivet som
er mest avbildet. Bøkene både beskriver og avbilder sanking, men i mye mindre
grad. Sanking blir assosiert med kvinner, men er ikke tatt med i figur 1, fordi
det er vist i mindre enn 50 prosent av lærebøkene.
Grunnet det begrensede skjelettmateriale er det gjort få
studier av jeger-sanker-kosthold i norsk kontekst. Et av de mest komplette
skjelettene fra perioden er den såkalte Vistegutten, et individ funnet i en
hule utenfor Stavanger. Han er datert til å være ca. 8000 år gammel. Analyser
av skjelettet viser at Vistegutten hadde et kosthold hvor ca. 70 % av
proteinene han spiste, var fra marine ressurser, altså mat fra havet
(Schulting, Budd & Denham, 2016). Dette korrelerer også med analyser av skjelettfragmenter
fra Hummervikholmen utenfor Kristiansand. Levningene er datert til
perioden fra 10 000 til 8500 år
siden, og stammer fra minst to og opptil fem individer (Skar, Liden, Eriksson
& Sellevold, 2016). Analysene indikerer et kosthold hvor minst 80 % av
proteinene var fra marine ressurser. Marine ressurser er fisk og sjømat, men
også arter som sel og hval.
Analyser av dyrebein, redskaper og våpen funnet på boplasser
i nordøstre Skagerak viser lignende resultater (Mansrud & Persson, 2017).
Fra perioden for 12 000−10 000 år siden finnes det ikke bevarte
dyrebein, men våpen- og redskapsfunn indikerer at det ble jaktet og fisket et
bredt spektrum av arter. Det finnes bevarte dyrebein fra perioden for 10
000−8500 år siden, og de viser en stor diversitet av arter fra både land og
hav. Fisk, og særlig torsk, er sterkt representert i funnmaterialet. Dette
korrelerer også med en studie av fiskebein og fiskeutstyr fra et utvalg
boplasser langs Vestlandskysten (Bergsvik & Ritchie, 2020). Studien viser
at fiske var sentralt i perioden for 10 000−3700 år siden, og at nettopp
tilgang på fisk kan ha vært viktig for hvor folk valgte å bosette seg. Studien
konkluderer med at fiske antageligvis representere det daglige sikre
livsgrunnlaget for jeger-sanker-befolkninger som levde langs kysten.
Hvit hud i steinalderen
Alle illustrasjoner av mennesker fra steinalderen i Norge i
lærebøkene viser jeger-sankere med utelukkende hvit hud. Dette gir et feilaktig
inntrykk av perioden. Hvit hud kom som en gradvis tilpasning til et klima med
lite sol hos mennesker som flyttet nordover og bosatte seg her. Lysere hud gjør
det lettere å ta opp D-vitamin. I tidligere arkeologisk forskning ble det
antatt at dette skjedde tidlig, allerede hos de første menneskene som flyttet
til Europa. Men utviklingen av bedre naturvitenskapelige analyser har gitt nye
resultater som viser at det tok lang tid før huden ble lysere. Europas
befolkning i store deler av steinalderen hadde generelt mørkere hud enn dagens
europeiske befolkning (Lotzof, 2018).
Dette er blant annet vist i
analyser av en 5700 år gammel bjørkeharpiks fra Lolland i Danmark (Jensen mfl.,
2019). Harpiksen hadde vært brukt som tyggegummi og var så godt bevart at det
var mulig å kartlegge et komplett kromosomsett og mikrobiom fra personen som
tygget på den. Det var et kvinnelig individ som fikk kallenavnet Lola.
Analysene viste at Lola hadde mørk hud, mørk brunt hår og blå øyne. Et annet
eksempel er den såkalte Cheddar-mannen, et ca. 10 000 år gammelt mannlig
individ fra Somerset i England (Lotzof, 2018). Natural History Museum i London
forsker på levningene av ham og har hentet ut DNA fra skjelettet. DNA-et viser
at Cheddar-mannen hadde hudfarge som samsvarer med dagens befolkning i
Afrika sør for Sahara. Cheddar-mannen hadde i likhet med Lola antagelig mørk
brun hud, mørk brunt hår og blå øyne.
I norsk kontekst gjør det
begrensede skjelettmaterialet det vanskelig å gjøre tilsvarende analyser. For å
kunne hente ut DNA må skjelettet være godt bevart. Som en konsekvens av
ny forskning har museer begynt å vise frem rekonstruksjoner av europeiske
steinaldermennesker med mørk eller mørkere hud. Det er
også laget to rekonstruksjoner av Vistegutt-skjelettet. I 2011 ble det laget en
rekonstruksjon som viser ham med lys hud. Det ble også laget en versjon i 2022
hvor han er vist med noe mørkere hud, basert på ny kunnskap fra andre
skjeletter fra steinalderen.
Rekonstruksjonene av
steinaldermennesker med mørk hud har blitt kritisert. Både i høyreekstreme
forum og blant folk flest. På høyreekstreme nettsteder blir slike
fremstillinger tolket som et angrep på deres idé om en europeisk fortid hvor
alle var hvite. Det er en fiksering i høyre-ekstreme miljøer på å finne
tidspunktet i fortiden da hvite europeere hadde en kultur som var separat fra
ikke-hvite (Devega, 2018). Dette synspunktet kom også frem i Anders Behring
Breiviks sluttale i tingretten etter massakren på Utøya i 2011. Breivik hevdet
at han ville beskytte Norge mot innvandring og verne om det nordiske urfolket
som han selv er etterkommer av (Johansen, 2012). Lærebøkene i skolen legger
ikke opp til høyreekstremistiske holdninger. Men fremstillinger av steinaldermennesker
som utelukkende hvite i lærebøkene er likevel med på å gi næring til ideen om
at det finnes en hvit fortid.
Den primitive huleboeren
I lærebøkene er det mange beskrivelser av hva menneskene i
steinalderen ikke hadde (mine uthevelser): «Folk som levde i steinalderen hadde ikke
noe skriftspråk» (Røine mfl., 1999, s. 15). «De kjente ikke til metaller, og derfor
brukte de stein, bein og tre til å lage redskaper» (Røine mfl., 1999, s. 11). «Barna gikk ikke på skole i steinalderen» (Haugen mfl., 2014, s.
115). «Saksa var ikke
oppfunnet ennå» (Holm mfl., 2016, s. 31). «I steinalderen tegnet de ikke på
papir, noe slikt fantes ikke» (Båsland mfl., 1997, s. 75). «De bygde ikke fine
hus eller eide mange ting» (Haugen mfl., 2016, s. 132).
Dette er eksempler på sammenligninger med dagens vestlige
samfunn som vektlegger hva jeger-sankere mangler, i stedet for å forstå dem ut
fra deres egen kontekst. Slike fremstillinger samsvarer ikke med den
kompleksiteten som er synlig i forskning på steinaldersamfunn. Jeger-sankere i
Norge hadde samme hjernekapasitet som moderne mennesker og hadde en kompleks
teknologi. Dette er blant annet tydelig i forskning på redskaps- og
våpenproduksjon (Eigeland 2011). Ved å gjennomføre eksperimenter hvor nybegynnere
slår flint, i nåtid, er det mulig å se hvordan redskaper ser ut når nybegynnere
læres opp. Den moderne slåtte flinten med nybegynnerfeil ble sammenlignet med
flint fra steinalder-lokaliteter. Lokalitetene viste at de områdene hvor det
var god tilgang på flint i steinalderen, hadde mange flere nybegynnerfeil i
flint-materialet enn områdene med dårlig tilgang. Opplæring i flintarbeid har
vært organisert. Fordi mye flint går til spille i opplæringen, var det
nødvendig for mennesker i områder med lite tilgang på flint å reise til
flintrike områder og få opplæring der. Denne praksisen reflekterer samfunn som
hadde gode sosiale nettverk og strategier for opplæring.
Illustrasjonene i lærebøkene viser jeger-sankere som
uintelligente og enkle. Det gjelder gjenstander som redskaper og våpen, men
også menneskers utseende. I noen tilfeller er de vist med en fremoverlent
lutende holdning og markante øyebrynsben. Dette er anatomiske trekk assosiert
med tidligere menneskearter. Menneskene i perioden er også markert som
primitive gjennom antrekk, de er ofte uflidde og halvnakne. De har på seg
løstsittende pels over den ene skulderen eller er kun ikledd et lendeklede. Vi
har ingen funn av klær fra steinalder i Norge. Men klimaet i perioden, og funn
av redskaper brukt til klesproduksjon, gir informasjon om klespraksis.
Menneskene kan selvfølgelig ha vært lettkledde om sommeren, men mesteparten av
året har det vært nødvendig å beskytte seg mot vær og vind. Det er essensielt
med formsydde klær for å beskytte mot kulde. Av redskaper finner vi blant annet
nåler til å sy med. Vi finner skrapere − et redskap med en skarp egg til å
skrape skinn med, og pren-redskaper for å lage små hull i skinn og pels, slik
at plaggene kan sys sammen. Vi finner også gjenstander som viser personlig
stell, som kammer og smykker i form av perler og anheng.
Oppsummerende tanker
Hva har disse resultatene å si for undervisning om
steinalderen? Innledningsvis beskrev jeg hvordan fremstillinger av fortiden
bidrar til å forme barns selvforståelse og virkelighetsoppfatning. Det er også
tilfellet for fremstillinger av steinalderen. Fordi den er vår eldste
forhistoriske periode, blir den av mange forstått som selve ur-tilstanden, et
slags ideal eller en naturlig måte å leve på. Av den grunn blir det særlig
viktig å nyansere feilaktige fremstillinger som viser en fortid der alle var hvite
og levde i samfunn med konservative kjønnsnormer − eller at jeger-sankere var
uintelligente og primitive sammenlignet med mennesker i det moderne vestlige
samfunnet. Slike fremstillinger påvirker ikke bare hvordan vi tenker om
mennesker som levde for tusenvis av år siden, men også måten vi tenker om oss
selv på.
Hebæk, M., Retterstøl, A. & Tarjem, G. (1999). Terrella: Samfunnsfag og natur- og miljøfag for 4. klasse,
Rakettboka. Oslo: Universitetsforlaget.
Heggem, T.G. & Løvland, V. (1997). Samfunnsfag 5: Noreg, oldtida, vi og dei andre. Oslo:
Gyldendal.
Holm, D., Jensen, I.K., Johnsrud, M., Langholm, G., Spilde,
I., Utklev, A.E. & Bungum, B. (2006). Gaia
3: Natur- og samfunnsfag for barnetrinnet. Oslo: Gyldendal.
Holm, D. & Utklev. A. (2006). Gaia 4: Naturfag og samfunnsfag på barnetrinnet.
Oslo: Gyldendal.
Holm, D., Husan, A.G., Johnsrud, M., Langholm, G. &
Spilde, I. (2016). Nye gaia 3: Naturfag og
samfunnsfag grunnbok. Oslo: Gyldendal.
Holm, D., Husan, A.G., Johnsrud, M., Langholm, G. &
Spilde, I. (2017). Nye gaia 4: Naturfag og
samfunnsfag grunnbok. Oslo: Gyldendal.
Libæk, I. & Stenersen, Ø. (1997). Globus historie 5. Oslo: Cappelen.
Aare, T., Flatby, B. Å.,
Høiby, E. & Såtvedt, O.
(1997). Midgard:
Samfunnsfag 5. Oslo:
Aschehoug.
Aare, T., Flatby, B. Å.,
Høiby, E. & Såtvedt, O.
(2006). Midgard
5: Samfunnsfag for barnetrinnet.
Skien: Aschehoug.
Litteratur
Bergsvik,
K.A. & Ritchie, K. (2020). Mesolithic fishing landscapes in western Norway. I: S. Almut
(red.), Coastal landscapes of the Mesolithic: Human engagement with the coast from
the Atlantic to the Baltic Sea (s. 229−263). London & New York: Taylor and Francis.
Devega, C. (2018, 12. februar). Cheddar Man is
«black»! Another racial panic for white supremacists. Salon.
Hentet fra https://www.salon.com/2018/02/12/cheddar-man-is-black-another-racial-panic-for-white-supremacists/
Eigeland,
L. (2011). No
Man Is an Island. Lithic technology, 36(2), s. 127−140. https://doi.org/10.1179/lit.2011.36.2.127
Foldøy, I. (2023). Fremstillinger av steinalderens
jeger-sankere i lærebøker: Arkeologisk kunnskapsproduksjon i skolen.
[Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Stavanger. UiS Brage:
Fremstillinger av steinalderens jeger-sankere i lærebøker: Arkeologisk
kunnskapsproduksjon i skolen (unit.no)
Jensen, T., Niemann,
J., Iversen, K. H., Fotakis, A., Gopalakrishnan, S., Vågene, Å., Sørensen, S. (2019). A 5700 year-old human
genome and oral microbiome from chewed birch pitch. Nature Communications, 10(1), s. 1−10. https://doi.org/10.1038/s41467-019-13549-9
Johansen,
P.A. (2012, 18.
april). Professor avslører Breiviks DNA-blunder. Aftenposten. Hentet fra https://www.aftenposten.no/norge/i/naJbo/professor-avsloerer-breiviks-dna-blunder
Haas, R.,
Watson, J., Buonasera, T., Southon, J., Chen, J.C., Noe, S. & Parker, G. (2020). Female hunters of the early
Americas. Science Advances, 6(45). https://doi.org/doi:10.1126/sciadv.abd0310
Kashuba, N., Kirdok, E., Damlien, H., Manninen, M.A.,
Nordqvist, B., Persson, P. & Gotherstrom, A. (2019). Ancient DNA from mastics solidifies
connection between material culture and genetics of mesolithic hunter-gatherers
in Scandinavia. Communications Biology, 2(1), s. 185−185. https://doi.org/10.1038/s42003-019-0399-1
Lotzof, K. (2018, 20. november). Cheddar Man:
Mesolithic Britain’s blue-eyed boy. Hentet fra https://www.nhm.ac.uk/discover/cheddar-man-mesolithic-britain-blue-eyed-boy.html
Mansrud,
A. & Persson, P. (2017). Waterworld: Environment, animal exploitation and fishhook
technology in the north-eastern Skagerrak area during the Early and Middle
Mesolithic (9500–6300 Cal BC). I: P. Persson, F. Riede, B. Skar, H.M. Breivik
& L. Jonsson (red.), Ecology of early settlement in Northern Europe:
Conditions for subsistence and survival. The Early Settlement of Northern
Europe, (s.
129–166). Sheffield: Equinox Publishing.
Schulting, R.J., Budd, C. & Denham, C. (2016).
Re-visiting the Viste skeleton, western Norway. Mesolithic Miscellany,
24(1), s. 22−27.
Skar, B., Liden, K., Eriksson, G. & Sellevold, B.
(2016). A submerged Mesolithic
grave site reveals remains of the first norwegian seal hunters. I: H.B. Bjerck,
H.M. Breivik, S.E. Fretheim, E.L. Piana, B. Skar, A.M. Tivoli & A.F.J.
Zangrando (Red.), Marine ventures: Archaeological perspectives on
human-sea relations (s. 225−239). Sheffield: Equinox Publishing.
Vennerød-Diesen, F. & Pedersen, C. (2023). Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av
tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i
grunnskole og videregående skole. (NIFU Rapport 2023-13). Nordisk
institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3085987
Annonse
Om forfatteren
Isabella Foldøy er doktor i arkeologi. Hun arbeider med
utvikling av utstillinger ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger.
Forskningen hennes handler om fremstillinger av steinalderens jeger-sankere i
norske lærebøker, og hun er opptatt av fortidsfremstillinger i ulike forum.
Hennes doktorgradsavhandling fra 2023 har tittelen Fremstillinger av
steinalderens jeger-sankere i lærebøker: Arkeologisk kunnskapsproduksjon i
skolen.