Ill.foto: Mostphotos
Å lykkes med et godt skolemiljø krever jevnt arbeid over tid
Debatt: Å skape et skolemiljø som er inkluderende, trygt og godt handler om langt mer enn fravær av mobbing. Det handler om å jobbe systematisk og kontinuerlig med og mot ulike typer krenkelser over tid. Nettopp derfor mener Utdanningsdirektoratet at det er skoler og skoleeiere selv som er best rustet til å vurdere hvordan de kan lykkes med dette arbeidet. Dette inkluderer også hvilke miljøer de eventuelt benytter seg av i prosessen med å skape et trygt og godt skolemiljø.
I et debattinnlegg i
Utdanningsnytt 23.januar 2025 tar prosjektleder og seniorrådgiver ved regionalt
kunnskapssenter for barn og unge – vest, Hilde Brendehaug Hugaas, til orde mot
Utdanningsdirektoratets anbefaling om ikke å gi tilskudd til
antimobbeprogrammer i skolen.
Utdanningsdirektoratets anbefaling
om å avvikle det årlige tilskuddet på til sammen 4 millioner kroner til tre
ulike programtilbydere, inkludert Olweus-programmet, handler om at vi mener det
beste og mest hensiktsmessige er å støtte kommunene og skolene direkte i dette
viktige arbeidet. Etter vår vurdering er det skolen som er nærmest elevene, og
som derfor har best forutsetninger for å vurdere hvordan de kan jobbe
systematisk og kontinuerlig for å hindre blant annet mobbing. Vårt anliggende
er ikke med dette å fraråde støtte til antimobbeprogram.
Vår kunnskap tilsier at det
er det kontinuerlige, systematiske og langsiktige arbeidet som er avgjørende
for å skape et trygt og godt skolemiljø. I dette ligger også vurderinger om at
vi vurderer at antimobbeprogrammer ikke primært er et
kompetanseutviklingstiltak som styrker skolens helhetlige arbeid med
skolekultur, holdninger og en pedagogisk praksis som fremmer inkluderende
fellesskap. Innholdet i programmene dekker ikke nødvendigvis kompleksiteten og
helheten i føringer for arbeidet med skolemiljø i opplæringsloven og
læreplanverket. Videre kan programmenes utforming og krav til implementering
komme i konflikt med målet om å gi eiere og skoler større handlefrihet og
myndighet til å drive kvalitetsutvikling lokalt, basert på lokale behov.
Med denne kunnskapen som
bakteppe har Utdanningsdirektoratet ved flere anledninger anbefalt at det ikke
skal lyses ut midler til implementering av program til programeiere.
Fagmiljøene bak programmene som nå mottar midler har høy kompetanse på tema som
mobbing, problematferd og psykisk helse. Skoleeier har selv anledning til å
koble til seg disse miljøene.
Arbeidet med å forhindre ulike
former for krenkelser, som for eksempel mobbing, er komplekst og sammensatt. Konsekvensene
av kan være store og vonde for individet, familien og samfunnet. Skolen må hele
tiden vurdere om miljøet fremmer helse, inkludering, trivsel og læring ved å
observere hvilke virkninger det forebyggende arbeidet har på elevene og
miljøet.
I dette ligger at Utdanningsdirektoratet
er opptatt av at de ulike tiltakene må virke sammen for å skape trygge og gode
skolemiljø, slik at de treffer behovet den enkelte skole har. Et grunnpremiss
for dette er at det er den enkelte skole som både har ansvar for å velge og
vurdere hvordan de best kan arbeide med å etablere et trygt og godt skolemiljø.
Læringsmiljø- og antimobbeprogrammer kan støtte skoler i dette arbeidet.
Vi vet at veldig mange
skoler jobber godt med det forebyggende arbeidet, og at de har rutiner de
følger når det oppstår saker. Samtidig vet vi at mange i skolen er usikre på
når de må gripe inn, de er for sent ute med å lage en tiltaksplan og de setter
ikke alltid inn de rette tiltakene. Derfor har Utdanningsdirektoratet
utarbeidet råd, ressurser og forskning på feltet, og tilgjengeliggjort dette både
for å støtte det forebyggende arbeidet og for å håndtere saker der elever ikke
har det trygt og godt på skolen.
Dette er et ledd i vår
kunnskapsbaserte tilnærming og arbeidsform for å sikre at flest mulig
skoleelever opplever et trygt og godt skolemiljø. Det er dessverre ingen mobbeprogrammer,
eller andre tiltak for den saks skyld, som over natten kan fjerne uønsket
atferd og krenkelser som mobbing. Derimot har vi tro på at et kontinuerlig, langsiktig
og systematisk arbeid er det som best sikrer et godt skolemiljø for flest
mulig.
Råd
og kunnskap om skolemiljø | udir.no