Ill.foto: Redd Barna
Stopp mobbingen i skolen
Debatt: Elevundersøkelsen viser at mobbetallene er like skyhøye som i fjor. Nå må vi involvere elever og foreldre i en felles dugnad mot mobbing.
Elevundersøkelsens resultater for 2024 gir skoler og
skoleeiere en unik mulighet til å evaluere sitt arbeid mot mobbing, og se
nærmere på hvordan de jobber kontinuerlig og systematisk med å skape trygge og
inkluderende skolemiljøer.
Når undersøkelsen igjen viser like høye prosenttall på
mobbing som i 2023, er det viktig å ikke la ingen økning bli en hvilepute.
Mobbingen er et stort samfunnsproblem som barn og ungdom ikke skal måtte stå
alene i. Opplæringsloven
er tydelig på at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, som
fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
Involver elevene og foreldrene
Nå er det viktig at skoler som har fått høye mobbetall i
sine resultater, samarbeider og involverer elevene, elevråd og foreldrene i
oppfølgingen av undersøkelsen. Det må settes inn treffsikre tiltak som fremmer
tilhørighet, inkludering, fellesskap og samhold i skolen. Lærere alene kan ikke
klare dette. Det trengs en felles dugnad og innsats fra hele lokalsamfunnet,
inkludert foreldre og fritidsarenaen. Foreldre har en særskilt rolle i å følge
opp barnas tilgang og bruk av sosiale medier, og at de bryr seg i like stor
grad om hvordan barn er mot hverandre på nett og mobil, som ellers.
Nulltoleranse for mobbing
Elever som Redd Barna snakker med under våre skolebesøk,
løfter i tillegg til betydningen av klasseledelse, gruppestørrelse og gode
relasjoner både til lærere og medelever. Barn selv mener det er viktig at
lærere, foreldre og andre voksne som de møter på fritiden viser nulltoleranse
mot mobbing, diskriminering og rasisme.
Nulltoleransen må vises både i ord og handling, og voksne må
ta elever på alvor når de melder ifra om at mobbing skjer. Det er ikke sjelden
elever opplever at det ikke nytter å si ifra og at voksne har en tendens til å
bagatellisere det elever forteller om. Elevene blir derfor ofte stående
igjen alene i mobbingen som skjer.
Gode tiltak som fungerer
Vi vet at elever blir tryggere av god klasseledelse, et
systematisk og kontinuerlig arbeid med skolemiljøet over tid og en inkluderende
skolekultur som fremmer et inkluderende læringsmiljø som rommer hele
elevmangfoldet – der alle elever opplever at de kan medvirke og delta i det
faglige og sosiale fellesskapet. Et trygt og godt skolemiljø forutsetter også
høyere grad av elevmedvirkning, og et godt og tett hjem-skole-samarbeid, der
skolen og foreldrene har gjensidig tillit, god informasjonsflyt og et godt samarbeid.
Dette er tiltak som fungerer, men for mange skoler er det
mangel på ressurser og dårlige rammebetingelser som gjør det vanskelig å
gjennomføre disse tiltakene på en god nok måte. Lærere melder om stor
arbeidsbelastning. Både de og skoleledelse ønsker et styrket lag rundt elevene,
så skolehverdagen blir tryggere og bedre både for elever og lærere.
For å få bukt med mobbingen, trenger vi flere lærere med
godkjent utdanning, en styrking av PP-tjenesten og et styrket lag rundt elevene
med flere profesjoner inne som kan bidra i arbeidet med å skape et trygt, godt
og inkluderende skolemiljø.
Trygghet koster, men det motsatte er dyrere
Å øke lærertettheten, sette inn insentiver for å beholde
lærere lenger i skolen, og styrke laget rundt elevene vil koste penger. Det
fordrer høyere overføringer fra stat til kommunene, og at lokalpolitikere
prioriterer skole i sine lokale budsjettforhandlinger. I et samfunnsøkonomisk
perspektiv er det langt billigere å investere i tryggere skoler nå enn å
håndtere de negative konsekvensene av mobbing og utenforskap på sikt.
Skolene må være et sted hvor alle elever kan føle seg
trygge og kan kjenne på tilhørighet til et trygt fellesskap, uten frykt for
mobbing og utestengelse. Det skylder vi fremtidens generasjoner.