Kommuneøkonomien er i fritt fall, melder KS før lønnsoppgjøret. Kommunene rapporterer særlig om rekrutteringstrøbbel innen helse og barnehage, ifølge forhandlingsleder Tor Arne Gangsø.
I møterommet Nordkapp på Kommunenes hus i Oslo sitter ti-femten
personer spredt rundt i et altfor stort rom. Det er duket for det årlige pressetreffet til KS før lønnsoppgjøret i kommunesektoren sparkes i gang 15. april.
Annonse
Tor Arne Gangsø, som skal lede lønnsforhandlingene
for kommuneorganisasjonen KS, rusler rundt og håndhilser på alle før han inntar
gulvet foran forsamlingen.
Fra plansjen bak ham lyser snart tallet 9,2 milliarder. Det
er sånn cirka summen som skal fordeles, blant annet til lærere og barnehagelærere. Det viser regnestykket etter at resultatet fra frontfagsoppgjøret landet på 5,2 prosent.
– Et lønnsoppgjør som håndterer så store pengesummer, gjør
at sektoren har et spesielt stort ansvar for å komme i land på en fornuftig
måte, sier Gangsø og peker på at kommunesektoren er svære greier med over 450 000 ansatte.
– Som landets største tariffområde påvirker vi norsk økonomi
mer enn vi liker å tro, sier han.
Han viser til at det er dyrtid og rentesmell på rentesmell for norske lånekunder, og antyder at en lønnsfest i kommunesektoren i verste fall kan føre til ytterligere prisvekst og stramming av renteskruen.
– En renteøkning
slår kraftigere ut enn noen kroner ekstra i lønn, så det ansvaret er vi nødt
til å ta med oss. Og jeg er helt overbevist om at partene også er innstilt på å
håndtere det på en mest mulig fornuftig måte, sier han.
Statlig lønnsfest
Så kommer han med et lite stikk til statlig sektor, som er i
ferd med å stikke fra kommunesektoren på lønnssiden. I fjorårets oppgjør endte kommunesektoren med et resultat litt over rammen fra frontfaget.
Ifølge Gangsø var bakgrunnen at de ønsket å ta igjen noe av etterslepet til lønnsutviklingen for ansatte
i staten og i sykehusene.
Men forsøket på å ta innpå gjennom å fleske til litt i fjor,
falt i fisk. For i staten og sykehusene flesket de til enda mer, dermed endte
det med at gapet isteden vokste. Gangsø sier dette skaper
utfordringer for KS inn i årets oppgjør.
– De statlige aktørene har bevilget seg relativt dyre
lønnsoppgjør. Det er krevende for oss. På mange måter er kommunal sektor,
staten og sykehusene på jakt etter den samme type arbeidskraft, sier han og
fortsetter:
– Det er ingen tvil om at for oss er det en utfordring at staten,
som er opptatt av å mane til at vi skal følge frontfaget, så til de grader
ligger over frontfagsrammen selv.
Frontfagsmodellen
Hva er det? Konkurranseutsatt næringsliv forhandler alltid først av lønnsoppgjørene. Dette kalles frontfaget, og i praksis er det ansatte i industrien. Resultatet herfra skal være en norm for lønnsveksten i alle de andre forhandlingsområdene. Hvis denne frontfagsrammen blir 3 prosent, bør ikke resultatene i de andre oppgjørene ende så langt over eller under 3 prosent.
Hvorfor gjør man det slik? I praksis betyr det at de konkurranseutsatte næringene legger stramme føringer for resten av lønnsoppgjørene. Slik unngår man at lønnsveksten i disse næringene blir høyere enn det bedriftene tåler. Da må lønnsveksten være tilpasset den økonomiske situasjonen for de private bedriftene på forhandlingstidspunktet. Ved at konkurranseutsatt næringsliv får legge lista, skal det også sikre at de er konkurransedyktige i kampen om arbeidskraft.
Hva er bra med modellen? Store arbeidstakergrupper får nokså lik lønnsutvikling, så lønnsforskjellene i Norge er relativt sett små. Man mener modellen bidrar til lavere arbeidsledighet og høyere sysselsetting, og at den sikrer konkurransekraften i næringslivet
– Stram økonomi
Deretter overlater Gangsø gulvet til Helge Eide,
områdedirektør for samfunn, velferd og demokrati i KS, som viser de siste
tallene for kommuneøkonomien.
– Det er klare tegn på at kommuneøkonomien nå strammes inn,
sier Eide.
Han peker på at prisvekst og renteøkninger også preger
kommunene, hvor kostnadene vokser mer enn inntektene. Dermed har det vært et
betydelig fall i driftsresultatene ute i kommunen. Noe som riktignok kommer etter
flere år med solide overskudd.
– Andelen kommuner som har lite økonomisk handlingsrom er
mer enn doblet fra 2022 til 2023. 40 prosent av norske kommuner har nå lite
økonomisk handlingsrom, sier Eide.
Han viser til at deres budsjettundersøkelse for 2024 peker
mot at den pressede økonomien vil fortsette også i det kommende året.
Han forklarer at overføringene fra staten, som er en stor del av kommunenes inntekter, er basert på en
antatt lønnsvekst i samfunnet. Dersom lønnsveksten blir høyere, får ikke kommunene overført noe mer penger av den grunn.
– Skulle det bli en høyere lønnsvekst i kommunesektoren enn
i andre områder, blir ikke det kompensert. Og 0,1 prosentpoeng høyere
lønnsvekst i kommunene, utgjør rundt 350 millioner kroner som da må dekkes inn
på andre måter fra kommunene, sier Eide.
– Opptatt av barnehage
Før lønnsoppgjøret samler KS inn tilbakemeldinger fra nær
samtlige kommuner om hva de ønsker at skal prioriteres i oppgjøret. Ifølge Tor
Arne Gangsø er det, som vanlig, helsesektoren som rapporteres å ha de største
rekrutteringsutfordringene.
– Det har vært flere saker i det siste om bemanningskrise
i barnehagene, er det noe som kan bli tema under forhandlingene?
– Vi ser at kommunene er opptatt av helse og barnehage. Det
er de to områdene som mest tydelig går igjen i tilbakemeldingene. Samtidig er
det viktig å understreke at kommunal sektor har bruk for alle yrkesgruppene
våre. Noen av disse er kjempestore og gjør mye ut av seg, mens andre er små og
mindre synlige, men de er like viktige. Det forhandlinger handler om er å finne
balansen mellom alle disse interessene, sier Gangsø.
– Barnehagelærere og sykepleiere ligger i samme gruppe i
lønnssystemet, ser dere en mulighet for å slå to fluer i en smekk med å prioritere
den gruppa?
– Vi leter alltid etter muligheter, så det blir ren
spekulasjon. Men vi har også en annen forventning i tilbakemeldingene fra kommunene,
og det er at alle grupper skal få en reallønnsvekst. Den dyrtida vi har preger
tilbakemeldingene fra kommunene. De ser at det er mange med lave inntekter som
sliter i disse dager, sier Gangsø.
– Vi forsøker å formidle at motsetningene kanskje først og fremst er store mellom de ulike yrkesgruppene som skal inn i disse forhandlingene. Så blir det vår jobb å prøve å finne den balansen som skal til for at vi får til en enighet, sier Gangsø.
Han peker på at KS forhandler med fire hovedorganisasjoner, som er LO, YS, Akademikerne og Unio (som blant annet representerer lærergruppene), og at alle disse igjen består av en lang rekke fagforeninger med dels sprikende interesser i lønnsoppgjøret.
– Så må vi forsøke å finne de løsningene alle kan leve
med. Hvis noen skal prioriteres, betyr det at noen vil få litt mer enn andre. Skal
vi få det til, må vi få til en aksept. Det er lett for dem som blir prioritert
å akseptere et oppgjør, mens det er vanskelig for dem som ikke blir det, sier
Gangsø.
Annonse
Eldrebølge og arbeidskraft
Han viser til at alle kommuner ser at antall eldre vokser
dramatisk, mens fødselstallene samtidig er fallende.
– Alle innser at tilgangen på arbeidskraft blir krevende. Derfor
snakker vi ikke lenger bare om rekruttering, vi er vel så opptatt av hvordan vi
kan beholde, utvikle og mobilisere de medarbeiderne vi allerede har. Så må vi i
tillegg være i stand til å konkurrere om arbeidskraften. Derfor ser vi også til lønnsutviklingen i de andre sektorene i Norge.
Gangsø er imidlertid opptatt av å understreke at kommuneøkonomien
nå er på vei nedover.
– Lønnsoppgjøret må tilpasses kommunenes evne til å levere
tjenester, både innen oppvekst og helse. Så vi er nødt til å finne en løsning
som gjør at kommunesektoren står seg også etter dette oppgjøret, sier han.