Ill.foto: Paal Svendsen
Feilaktig fremstilling av barnehagelæreryrket
Debatt: Det er farlig når barnehagelæreryrket blir så feilaktig fremstilt som i filmen «Hva gjør en barnehagelærer».
«Hva gjør en
barnehagelærer» spør Utdanning.no, nettsiden til Direktoratet for høyere
utdanning og kompetanse (HK-dir). De har et samlet nasjonalt ansvar for
forvaltningsoppgaver innen høyere utdanning og kompetansepolitikk.
Vi som skriver denne teksten er alle utdannet
barnehagelærere, og vi undrer oss over hvordan HK-dir forvalter sitt ansvar i
måten de fremstiller barnehagelæreryrket på når de svarer på spørsmålet «hva
gjør en barnehagelærer». Kvaliteten på det som skjer i barnehagen ivaretas
gjennom Barnehageloven som understreker at barnehagen skal møte barna med
tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi.
I arbeidet med
barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat utgjør lek, omsorg, læring og
danning en helhet, og barnehagelæreren er en viktig fagperson som legger til
rette for at verdier og mandat kommer til uttrykk i hverdagsmøtene mellom små
og store mennesker. Barnehagelæreren er altså en viktig brobygger mellom
samfunnsideal og hverdagspraksis.
Samsvarer ikke med verdigrunnlag og samfunnsmandat
De siste årene har søkertallene til
barnehagelærerutdanningene falt dramatisk, samtidig som behovet for
barnehagelærere har økt. Derfor er det ekstra viktig at barnehagelæreryrket
blir fremstilt på en troverdig måte slik at vi kan rekruttere nye søkere til et
samfunnsmessig bærende yrke. Slik vi ser det så presenterer Utdanning.no
barnehagelæreryrket lite realistisk og etisk problematisk. I filmen blir yrket
fremstilt stillestående, med én voksen alene med to barn.
Det er etisk
problematisk at Utdanning.no framstiller barnehagelæreren alene med to barn når
artikkelen oppgir at barnehagelæreren jobber med to barn med behov for ekstra
støtte. Hvordan disse to barnas rett til personvern er ivaretatt får
Utdanning.no svare på. Utdanning.no bør også kunne svare på hvorfor de har
valgt å fremstille barnehagelæreryrket på en måte som ikke samsvarer med nevnte
verdigrunnlag og samfunnsmandat. Søkertallene for barnehagelærerutdanningen er
lave, med 0,9 søkere per studieplass, med de følger dette vil få for fremtidens
velferdssamfunn.
Hvordan skal vi snu trenden, og sørge for at
barnehagelæreryrket besettes av kunnskapsrike, dyktige og modige voksne som gir
barna våre en barnehagetid fylt med en helhetlig forståelse av lek, vennskap,
trivsel, omsorg og læring? Hvordan skal vi fortsatt kunne jobbe med det mål å
opprettholde gode barnehager hvor sosiale forskjeller utjevnes, og hvor
grunnlaget for en bærekraftig fremtid både lokalt og globalt legges?
Som forfattere av denne kronikken gir vi andre svar på
spørsmålene enn hva Utdanning.no gir. Vi hevder at lek og pedagogiske
aktiviteter ikke skilles fra hverandre i den gode barnehagen. I den gode
barnehagen er lek, læring, omsorg og danning en helhetlig sammenheng. En
barnehagelærers arbeidsplass myldrer! Det myldrer av glade, lekne, triste,
sinte, tøysete, sultne, mette, aktive, rolige barn.
Inngående kunnskap om lek
En barnehagelærer
samarbeider med kollegaer, med foreldre og andre viktige personer i barnas liv,
med eksterne aktører innenfor pedagogikk, barnevern og helse, og med
forskningsfeltene i universitets- og høgskolesektoren. Barnehagelæreren er
ansvarlig for å lede det pedagogiske arbeidet i tråd med godt faglig skjønn,
slik at barnehagelov og rammeplan blir oppfylt i den enkelte barnehage. En god
barnehagelærer må like å være sammen med barn, og ha evne til og kunnskap om
ledelse og veiledning av andre ansatte.
Det innebærer lederhandlinger som
kartlegging av barnegruppas så vel som enkeltbarns behov, og tiltak i tråd med
dette. Det innebærer kunnskap om barnehagens fagområder om alt fra estetisk
utforsking til kunnskap om dyre- og planteliv. Det innebærer evne til å legge
til rette for læring i et inkluderende fellesskap på det enkelte barns og
barnegruppas premisser, et læringssyn som er langt fra den instruksjon og
normative korrigering filmen fra Utdanning.no presenterer. Det innebærer
inngående kunnskap om lek, om betydningen av den berusende og altoppslukende
risikoleken og den sosiale samlekens betydning for trivsel, læring og
meningsskaping.
Barnehagelæreryrket innebærer kunnskap om barns måter å yte
motstand på, en livsviktig kraft for små mennesker som er fullstendig prisgitt
de voksne og de andre barna de er plassert sammen med. Det innebærer kunnskap
om hvorfor denne motstanden er vesentlig for at barn kan bli anerkjent som
fullverdige mennesker, med egne intensjoner og meninger. Ikke minst innebærer
det å kunne se seg selv utenfra, regulere sine egne reaksjoner og tilpasse seg
de ulike barna og gruppene.
Det innebærer evnen til å gå inn i hver eneste
situasjon med et åpent sinn, med faglig skjønn som ledesnor, og gå inn i
relasjonene med hvert enkelt barn og støtte og veilede dem i hverdagen. Det
ville vært en mer realistisk fremstilling av hva en barnehagelærer gjør enn hva
HK-dir fremmer i svaret på spørsmålet om hva en barnehagelærer gjør.
Utdanning.no svarer: