Livsmestring i engelsk og norsk – empati, kommunikasjon og relasjoner
Fagartikkel:Når norsk- og engelsklærere på 8. trinn jobber med livsmestring, er det en fordel om de kan knytte det eksplisitt til elevenes eget liv. Det vil gi elevene mulighet til å se hvordan undervisningen kan hjelpe dem å håndtere personlige og praktiske utfordringer i livet.
Livsmestring har kommet inn i skolen med ny læreplan (LK20),
både som tverrfaglig tema og i de enkelte fagene. EDUCATE-prosjektet ønsket å
se nærmere på hvordan norsk- og engelsklærere jobbet med temaet i sine timer.
Vi tok med oss to små kameraer og mikrofoner inn i 74 timer på 8. trinn, 36 i
engelsk og 38 i norsk, for å observere undervisningen. I en helt ny studie så
vi at lærerne underviste i livsmestringsrelevante temaer som empati,
kommunikasjon og mellommenneskelige relasjoner, ofte ved hjelp av skjønnlitteratur
(Evertsen & Brevik, til vurdering).
Annonse
Disse temaene er knyttet til
kompetanser elever skal utvikle i fagene engelsk og norsk, og gir muligheter
for å koble faglig innhold med utvikling av elevenes livsmestringsferdigheter.
LK20 beskriver hvordan dette kan bidra til at elever håndterer ulike
situasjoner i livet. Vi fant også at lærere gjerne kan bli tydeligere på
hvordan arbeid med faglig innhold kan gi elevene bedre forutsetninger for å
mestre livet.
Livsmestring som tema i læreplanen
Skolens ansvar for å ruste elever til å mestre livet på best
mulig vis, både nå og i fremtiden, ble understreket da livsmestring ble
innført som et tverrfaglig tema med Kunnskapsløftets læreplanverk LK20.
Overordnet del nevner en rekke faktorer som kan trekkes inn i undervisningen
for å påvirke elevers evne til å håndtere medgang og motgang i egetliv, for
eksempel levevaner, psykisk helse, følelser og tanker, mellommenneskelige
relasjoner og identitetsutvikling. I de fleste fags læreplaner finner vi både
beskrivelser av hva som kjennetegner livsmestring i fagene, og kompetansemål
som kan knyttes til temaet.
I engelsk og norsk på ungdomstrinnet beskrives også
det å utvikle elevenes evne til å skrive og snakke som sentralt for
livsmestringsundervising. I disse språkfagene skal elevene utvikle
kommunikasjonsferdigheter som de trenger for å uttrykke følelser, tanker,
meninger og erfaringer. Disse grunnleggende ferdighetene blir dermed sett på
som fellesskapsbyggende og som viktige for å gjøre elevene i stand til å delta
i og utfordre sin egen rolle i samfunnet.
Læreplanen kommer imidlertid ikke med forslag til hvordan
denne koblingen mellom mestring av eget liv og livsmestringsrelevant tematikk i
fagene kan gjennomføres, og i EDUCATE har vi erfart at lærere etterspør mer
kunnskap om hvordan de skal undervise i livsmestring.
I EDUCATE-prosjektet ved Universitetet i Oslo har vi blant
annet undersøkt hvordan livsmestring forstås og undervises i sju ulike fag på
8. trinn (Brevik & Gudmundsdottir, 2023; Brevik mfl., 2023).
I denne
artikkelen vil vi gå nærmere inn på kjennetegn ved livsmestringsundervisning i
engelsk og norsk på dette trinnet (Evertsen & Brevik, til vurdering). Vi
bretter ut tre temaer som går igjen i livsmestringsundervisning i engelsk- og
norskfagene: 1) empati, 2) effektiv kommunikasjon og 3) mellommenneskelige relasjoner.
Vi foreslår også tre strategier lærere kan ta med seg i utformingen av egen
livsmestringsundervisning i språkfagene.
Hva vil det si å undervise i livsmestring?
Overordnet del av læreplanen (LK20) definerer hva
livsmestringsundervisning kan vektlegge:
«Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke
faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at
elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske
utfordringer på en best mulig måte (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 13).»
I EDUCATE-prosjektet har vi tatt utgangspunkt i denne
beskrivelsen av livsmestring fra læreplanen, i tillegg til forskning og
litteratur om livsmestring (Brevik & Gudmundsdottir, 2023; Brevik mfl.,
2023; Lauritzen, 2019; Sandberg, 2023; Siljan mfl., 2024). Blant annet har vi
sett at læreplanbeskrivelsene har fellestrekk med internasjonale definisjoner
av life skills. Verdens helseorganisasjon (WHO, 2020) trekker frem 10
livsmestringsferdigheter som elever bør lære for å bli bedre rustet til å
mestre livene sine: beslutningstaking, problemløsning, kritisk tenkning,
kreativ tenkning, effektiv kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner,
selvbevissthet, empati, mestring av stress og mestring av følelser (se figur
1).
Hvor ofte ser vi livsmestringsundervisning?
Ved å analysere videoopptak av 74 engelsk- og norsktimer ved
fire ungdomsskoler, skoleåret 2021–2022, har vi fått innblikk i læreres
undervisningspraksiser.
I engelsk og norsk ser vi at arbeid med empati,
mellommenneskelige relasjoner og kommunikasjonsferdigheter er spesielt sentralt
i livsmestringsundervisningen. I analysene fant vi også et potensial når det
gjaldt å gjøre livsmestring mer eksplisitt og relevant for elevenes liv.
Eksplisitt livsmestringsundervisning kjennetegnes av at læreren forklarer hvordan
eller hvorfor tematikken kan hjelpe elevene å mestre sitt eget liv, noe som
forhåpentligvis kan gjøre undervisningen relevant for elevene også utover det
rent språkfaglige. Dette observerte vi blant annet ved at lærere ba elever
forklare hvordan de ville håndtert fiktive situasjoner fra skjønnlitterære
tekster, dersom tilsvarende situasjoner hadde skjedd i deres eget liv.
Eksplisitt livsmestringsundervisning kjennetegnes også av at læreren forklarer
hvorfor elevene skal lære fagspesifikke livsmestringsferdigheter, som å
begrunne hvorfor det er viktig å mestre muntlig og skriftlig kommunikasjon på
engelsk og norsk.
Livsmestringstematikk ble som oftest ikke koblet eksplisitt
til elevenes mestring av eget liv. Likevel fant vi denne type kobling i 18 av
de 74 timene, 9 timer i hvert fag. Disse timene ønsker vi å beskrive nærmere
for å vise hva som kjennetegner undervisning om livsmestringstematikk i engelsk
og norsk når temaene gjøres relevante for elevenes egen livsverden (Evertsen
& Brevik, til vurdering).
Arbeid med empati gjennom helklassediskusjoner og
rollespill
Når elever diskuterer og reflekterer over utfordrende
situasjoner i egne eller andres liv, gir det rom for utvikling av empati. I
engelskfaget så vi hvordan elevene uttrykte empati gjennom diskusjoner om
rasisme, sosial ulikhet og politikk. Vi så hvordan engelsklærere knyttet empati
til historiske- og samfunnsaktuelle temaer som ble drøftet i klasserommene.
Dette skjedde for eksempel ved at en lærer ba elevene reflektere over hvilke
følelser som ble vekket blant minoriteter når undertrykkende språk ble brukt om
dem:
Engelsklærer:
What can the effect
be when we use language that could be hurtful? […] sometimes when we talk about
stuff like this, there are so many strong feelings, it might be scary, […] we
can get kind of worried about saying something wrong […] but we have to try to
talk about big topics like racism and offensive language because they actually
have a huge effect on the world right now. It is not only important to
understand our history, but it is important to understand our life right now.
So any suggestions?
Elev 1: They probably got insulted.
Engelsklærer: Maybe they got insulted. Yeah.
Great. So it’s a way of insulting. Any other ideas? Yes?
Elev 2: I
feel like they would feel like they were put in a box.
Engelsklærer: Yeah […] We have some ideas about
what it might feel like.
Ved å utfordre elevene til å sette ord på hvordan det kan
føles å få rasistiske ord brukt om seg selv eller andre, kan lærere være med på
å skape mer bevisste samfunnsborgere som har empatiske ferdigheter de kan bruke
for å håndtere sosiale utfordringer.
Vi har også sett hvordan lærere i norskfaget gir elever
muligheter til å drøfte andres følelser og tanker, spesielt i arbeid med
skjønnlitteratur. Lærere legger til rette for at elever skal få utfordret og
utviklet sine empatiske ferdigheter ved å drøfte hvordan fiktive karakterer
opplever ulike situasjoner. I et klasserom så vi hvordan elevene fikk
muligheten til å spille ut scener fra en roman, og øvde seg på å tre inn i og
sette ord på andres følelser. Læreren i denne klassen forklarte at en av ferdighetene
elevene utviklet ved å lese bøker og ha rollespillaktiviteter, er nettopp evnen
til å føle empati med andre:
Norsklærer: Og nå skal du få et rollekort, og så skal
du prøve å leve deg inn i en rolle. Tidligere når jeg har snakket om hva som er
bra med lesing, så er en av de tingene jeg har nevnt empati, man får mer
empati. Husker dere det? At man får større evne til å leve seg inn i hvordan
andre har det. Det er nettopp det du skal prøve nå. Nå skal du prøve å leve deg
inn i hvordan en av disse [karakterene] har det.
Elevene deltok med stort engasjement i denne aktiviteten, og
læreren lyktes dermed med å skape en situasjon der de fikk muligheten til å
trene på empatiske ferdigheter gjennom livsmestringsrelevant undervisning.
Kommunikasjonsferdigheter som hjelp til å mestre livet
Læreplanene i engelsk og norsk beskriver elevenes evner til
å uttrykke seg muntlig og skriftlig som viktige livsmestringsferdigheter. Ved å
forklare elevene hvorfor det er viktig at de lærer seg å kommunisere på gode og
situasjonstilpassede måter (eksplisitt livsmestringsundervisning), bidrar
læreren til å gjøre elevene bedre i stand til å mestre hverdagen. Vi så blant
annet en engelsklærer som ba elevene forklare hvorfor de spilte Alias i
timen. Elevene forklarte, på engelsk, at aktiviteten hjalp dem å utvide eget
engelskspråklige vokabular. Læreren bekreftet at det å måtte forklare ord, både
kjente og ukjente, ville hjelpe dem i andre situasjoner hvor de må snakke med
folk på engelsk, for eksempel på ferie i utlandet. Ved å gi elever mulighet til
å teste ut og utvikle egen språkkompetanse på denne måten, kan
engelskundervisningen ikke bare bidra til mer effektiv kommunikasjon, men også
til å mestre situasjoner i eget liv som de kan oppleve som utfordrende.
I norskfaget ble det blant annet jobbet mye med utvikling av
muntlige og skriftlige kommunikasjonsferdigheter. En av norsklærerne brukte Rammeverk
for grunnleggende ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2017) for å forklare
hvorfor elevene skulle arbeide med utvikling av egne skriveferdigheter. Elevene
ble bedt om å lese forklaringen på «Hva er å kunne skrive?» fra rammeverket,
hvor alle utgaver av ordet «skrive» var fjernet:
Norskoppgave: Å kunne ….. vil si å kunne ytre seg
forståelig og på en hensiktsmessig måte om ulike emner og å kommunisere med
andre. ….. er også et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. For å
kunne ….. forståelig og hensiktsmessig må ulike delferdigheter utvikles og
samordnes. Dette innebærer å være i stand til å planlegge, utforme og bearbeide
tekster som er tilpasset innholdet og formålet med ….. Utviklingen av …..
ferdigheter gjør det mulig å gå inn i ulike ….. roller i kunnskapssamfunnet. Å utvikle
….. ferdigheter er en forutsetning for livslang læring og for å kunne delta
aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte.
Deretter ble elevene bedt om å forklare hvilke ord som var
fjernet, hvorpå læreren fulgte opp med en lengre utgreiing om hvorfor det er
viktig å jobbe med egne skriveferdigheter. Norsklæreren la vekt på å gjøre
skrivetreningen eksplisitt relevant for elevenes liv ved å forklare hva vi kan
bruke skrivingen til, både nå og senere i livet. Elevene ble deretter bedt om å
diskutere og besvare følgende spørsmål i grupper på fire
1. Hvilke tekster liker dere best å skrive
2. Hva slags tekster skriver dere mest av
3. I hvilke situasjoner på skolen er det dere
skriver
4. I hvilke situasjoner utenfor skolen skriver du
5. Hva er vanskelig når du skal begynne å skrive?
Helklassesamtalen som fulgte disse gruppediskusjonene,
gjorde den påfølgende skriveundervisningen relevant for elevenes liv både på
skolen og i livet utenfor. Elevene satt blant annet ord på hvordan de skriver i
alle fag på skolen og i sosiale medier utenfor skolen.
Trene på mellommenneskelige relasjoner
Vi observerte hvordan elevene også fikk mulighet til å trene
og utvikle sine evner til å håndtere mellommenneskelige relasjoner, ved at
aktuelle og historiske situasjoner ble drøftet og gjort relevant for elevenes
mestring av eget liv. I engelskfaget så vi at elevene ble bedt om å sette ord
på og diskutere hvordan de håndterte møter med rasisme. En elev fortalte om
hvor vanskelig han syntes det var da en av kameratene hans ble behandlet dårlig
på grunn av hudfarge.
I norskfaget ble elevene bedt om å diskutere hvordan de
ville håndtert utfordrende mellommenneskelige møter ved å ta utgangspunkt i
fiktive situasjoner fra skjønnlitteratur. Dette skjedde blant annet da en
klasse jobbet med novellen «Kamikaze» av Geir Tangen. Novellen skildrer hvordan
hovedkarakteren Sander, tilsynelatende mot sin vilje, har blitt tatt med opp i
et småfly av sin onkel. Sander er redd for å fly. I en av tre valgfrie
skriveoppgaver blir elevene bedt om å beskrive hvordan de ville håndtert denne
situasjonen: «Hvordan ville du ha reagert hvis du var Sander?». Elevene som
valgte denne oppgaven ble dermed eksplisitt bedt om å forklare hvordan de ville
håndtert situasjonen Sander befinner seg i, noe som skapte rom for å reflektere
rundt sine egne strategier for å håndtere mellommenneskelige relasjoner.
Tre strategier for engelsk- og norsklærere
Basert på våre observasjoner og analyser av
livsmestringsrelevant undervisning i engelsk og norsk på 8. trinn (Evertsen
& Brevik, til vurdering) foreslår vi tre strategier lærere kan benytte for
å ta livsmestringstematikk inn i egen undervisning:
1 Inkluder faglige temaer som er relevante for elevenes
mestring av eget liv
Det at elever opplever undervisningen som relevant for eget
liv, skaper en kobling mellom elevenes liv og det faglige innholdet.
Livsmestringsfaktorene som nevnes i overordnet del av LK20, er spesielt
relevante i denne sammenhengen, da de er ment å ha betydning for elevers
mestring av eget liv.
2 Gjør koblingen til elevenes liv eksplisitt
Når lærerne forklarer elevene eksplisitt hvorfor spesifikke
temaer i undervisningen er relevante for dem, er det større sannsynlighet for
at elevene skjønner hvordan undervisningen kan hjelpe dem med å mestre medgang
og motgang i livet, både nå og i fremtiden.
3 Bruk eksempler fra virkeligheten og litteratur i
livsmestringsundervisningen
I språkfagene engelsk og norsk ser vi at lærere lykkes med å
bruke både virkelige og fiktive eksempler i livsmestringsundervisningen. Vi ser
nytten av å bruke både historiske og samfunnsaktuelle eksempler for å diskutere
livsmestringsrelevant tematikk. Lærere som bruker spesifikke eksempler,
erfaringer, situasjoner eller karakterer fra fiktive univers for å diskutere
livsmestringstematikk som empati og menneskeverd med elevene, skaper aktive
timer hvor elever deltar med egne perspektiver rundt potensielt utfordrende
tematikk. Det å la elevene diskutere andres opplevelser i stedet for eller i
tillegg til personlige erfaringer kan gjøre livsmestringsundervisningen mindre
krevende både for lærere og elever.
Litteratur
Brevik, L.M., Gudmundsdottir, G.B., Barreng, R.L.S., Doudou,
K., Doetjes, G., Evertsen, I., Goldschmidt-Gjerløw, B., Hatlevik, O.E.,
Hartvigsen, K.M., Isaksen, A., Magnusson, S., Mathé, N.E.H., Siljan, H.H.,
Stovner, R.B. & Suhr, M.L. (2023). Å mestre livet i 8. klasse.
Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag. Rapport 2 fra
forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning
og skoleforskning, Universitetet i Oslo. DOI: 10.5281/ZENODO.8012569.
Brevik, L.M. & Gudmundsdottir, G.B. (2023).
Undervisning om livsmestring – lærerne har tatt oppgaven på alvor. Bedre
Skole, s. 42–47.
Evertsen, I. & Brevik, L.M. (til vurdering). Life skills in language education:
Empathy, effective communication and interpersonal skills in Norwegian
secondary classrooms.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del –
verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved
kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring/?lang=nob.
Lauritzen,
L. (2019). Bridging
disciplines: On teaching empathy through fiction. Tidsskrift for
forskning i sygdom og samfund, 31, 127–140.
Sandberg, M. (2023). Fra skuespill til dataspill: En
studie av meningspotensialet i Peer Gyntspillet. PhD-avhandling, NTNU.
https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/3067795
Siljan, H.H., Magnusson, C.G. & Goldschmidt-Gjerløw,
B. (2024). Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger
norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet? Nordic Journal of Literacy Research, 10(3).
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5509.
Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeverk for
grunnleggende ferdigheter. Reviderte matriser. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Verdens helseorganisasjon.
[WHO]. (2020). Life
skills education school handbook: prevention of noncommunicable diseases. World
Health Organization.
Annonse
Om forfatterne
Ingrid Evertsen er lektor ved Marienlyst skole og
tar en offentlig ph.d. i engelsk- og norskdidaktikk, som er finansiert av
Marienlyst skole og Norges forskningsråd. Hun er tilknyttet
forskningsprosjektet EDUCATE – Evaluering av fagfornyelsen i fag ved
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, og
bruker videoobservasjoner fra klasserommet til å forske på bruk av livsmestring
i undervisningen på ungdomstrinnet.
Lisbeth M. Brevik er klasseromsforsker og
professor i engelskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
ved Universitetet i Oslo. Hun leder EDUCATE-prosjektet på oppdrag fra
Utdanningsdirektoratet, og ser på innføringen av livsmestring, utforsking og digitale
ferdigheter i fagene i grunnskolen og videregående skole. Hun leder også
LANGUAGES-prosjektet, som er finansiert av Norges forskningsråd og som
sammenligner engelsk- og franskundervisning i ulike land.