Kommuneledelsen i Trondheim foreslår å endre lærernormen.Ill.foto: Mostphotos
Vil ha lærernorm på kommunenivå, ikke skolenivå
Kommuneledelsen i Trondheim foreslår å endre lærernormen. – Dette vil være å svikte elever og lærere, advarer lederen for Utdanningsforbundet i Trondheim.
I formannskapsmøte 13. februar ble kommunedirektørens forslag vedtatt med
støtte fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet. Leder
for UDF Trondheim, Gry Camilla Tingstad, er opprørt.
Annonse
– Dette vil være å svikte elever og lærere. Det er viktig
for oss å kjempe for å bevare lærernormen slik den er. Hvis vi hadde gått bort
fra normen på skolenivå, hadde klassene bare blitt større og større. Et slikt
forslag er et forsøk på å spare penger, det kan vi ikke godta, sier
Tingstad.
Leder av oppvekstkomiteen i Trondheim er Christianne Bauck-Larsen.
– I arbeidet
med å styrke bemanningssituasjonen i skolen er det behov for flere lærere og
flere fagpersoner med annen kompetanse for å frigjøre lærernes ressurser til å
være lærer. Det kan også være behov for å gjøre prioriteringer og målrettet
styrking til vi kommer på det bemanningsnivået vi ønsker oss i
trondheimsskolen. Derfor støttet vi kommunaldirektørens forslag om
lærernormen, sier hun.
Høringsuttalelse
Årsaken til at formannskapet i Trondheim behandlet spørsmålet, er at deler av opplæringsloven er ute på høring.
I vedtaket fra Trondheim heter det at kommunen anbefaler Utdanningsdirektoratet å endre opplæringslovens §14-3 om minstenorm for
lærertetthet, slik at denne skal gjelde på kommunenivå i stedet for på
skolenivå. Begrunnelsen er at de mener det gjør at de for eksempel kan øke lærertettheten på skoler med større levekårsutfordringer.
Kommunedirektøren skriver i sitt forslag at lærernormen «legger beslag på store deler av skolebudsjettet.»
«En regulering
på kommunenivå er noe som ville økt kommunens handlingsrom i forhold til styring av
kompetanse, ressurser og økonomi, for eksempel ved at skoler med større
levekårsutfordringer kunne blitt tilført deler av kommunens samlede ressurser for å gi
elevene lik mulighet for læring», heter det i høringssvaret.
– Heldigvis er dette bare en høringsuttalelse, men vi kan
ikke la den stå uimotsagt. Dette er en viktig sikringsnorm som vi kommer til å
kjempe for å beholde. Forslaget kan bare forstås som en måte å kamuflere at
kommunen ikke har prioritert penger til lovpålagte oppgaver, det vil være et
svik mot alle elever, sier Tingstad.
Annonse
– Ingen skoler har for mange lærere
Minstenormen for lærertetthet ble innført i 2018 for å sikre et
minimum av lærere på hver skole, justert etter antall elever. Regelen i dag sier at det maks skal være 15 elever per lærer på 1.-4. trinn og 20 elever per lærer på 5.-10. trinn.
En evaluering av lærernormen i 2022 viste at de fleste skolene oppfyller den, og at det er blitt 2500 flere lærerårsverk i barne- og ungdomsskolen siden høsten 2018.
– I UDF har vi vært glade for at politikerne innførte normen. Det gir elevene rett til et minimum av lærertetthet i skolehverdagen sin, sier Tingstad.
Men, sier lokallagslederen, i Trondheim har økonomiske
nedprioriteringer ført til at mange skoler sliter med å gi
elevene sine den lærertettheten normen skal sikre.
– Økonomene i administrasjonen har hele tiden ytret at minstenormen er utfordrende når tallene skal gå opp, sier Gry Camilla Tingstad.
– Men vi er svært skuffet over at Trondheim kommune nå foreslår denne endringen i sitt høringssvar. Det er ikke slik at enkelte skoler har for mange lærere
slik at midler kan omfordeles til andre skoler. Nå har altså enkelte politikere i Trondheim valgt å lytte
mer til økonomene enn til elevene, lærerne og skolelederne.
Før valget lovet Høyre å øke bemanningen i skolene i Trondheim.
– Høyre vil
fortsette å styrke oppvekstbudsjettet i sin helhet og bemanningen i skolen
spesielt, også i årene fremover. I tråd med våre valgløfter vil vi styrke laget
rundt eleven med flere fagpersoner, slik at læreren får være lærer. I
budsjettet for 2024 øremerket vi ekstra ressurser til bemanning i
trondheimsskolen, sier Christianne Bauck-Larssen.
Tidlig innsats skulle prioriteres, og ressursene skulle
derfor settes inn der det var størst behov på første og andre trinn.
– Denne
styrkingen av grunnbemanningen i skolen kom i tillegg til at vi reverserte
kommunedirektørens forslag til kutt i bemanning på grunn av økt kompetanse, sier Christianne Bauck-Larssen.