Fagbok om yrkesopplæring: "Læring gjennom faglig arbeid"
Bokomtale: En praktisk bok som gir god innføring i fag- og yrkesopplæringen. Her får lærerne eksempler som kan utfordre dem til å se på egen praksis.
HallvardHåsteincand.polit. og rådgiver i pedagogiske fag
PublisertSist oppdatert
Annonse
Grete Haaland og Brit Svoen har skrevet en bok for alle dem
som direkte eller indirekte jobber med morgendagens fagarbeidere.
Annonse
Målgruppa de henvender seg til, omfatter: instruktører,
faglige ledere, ansatte på opplæringskontor, prøvenemndmedlemmer, ansatte i
fylkeskommunen, lærere ved yrkesfaglige utdanningsprogram og
yrkesfaglærerstudenter. Tittelen lyder slik: «Læring gjennom faglig arbeid. En
praktisk innføring i fag- og yrkesopplæring».
Forfatterne ønsker at boka skal være et nyttig verktøy.
Om å bla og å lese
Selv uten å lese mye av den løpende
teksten, vil praktikere trolig kunne ha nytte og glede av denne boka. Bare det
å bla i boka vil gjøre at mange umiddelbart kan finne noe de kan bruke i sitt
arbeid. Forklaringen er enkel: Hele 50 av bokas 200 sider er viet ulike former
for praktisk anvendelige skjemaer, maler og sjekklister. Det gjelder for
eksempel guide for samtaler i forbindelse med evaluering, mal for dokumentasjon
av faglig læring og lokale læreplaner, skjema for halvårsvurdering og skjema
for kartlegging av læreforutsetninger.
Jeg antar at disse praktiske delene av boka vil kunne
fungere på minst to måter.
For det første vil mange kunne bruke forfatternes ideer og
forslag direkte. For det andre kan mye av det samme materialet brukes som
grunnlag for sammenligning og egenvurdering: Eksemplene i boka kan utfordre
leserne til å se på sin egen praksis og ta stilling til om de vil fortsette som
før eller foreta endringer.
Leservennlig
I tillegg til det som er nevnt ovenfor,
inneholder boka en rekke foto og illustrasjoner. Dessuten har den en detaljert
innholdsfortegnelse. Samlet sett gjør dette at boka virker luftig, lett å lese
og enkel å finne fram i. Om neste utgave av boka også utstyres med et
stikkordregister, vil det gjøre boka ytterligere leservennlig og anvendelig som
håndbok.
Oppdatert kunnskap
Bokas tre lengste kapitler gir informativ
kunnskap om: Hvordan bruke læreplanen? (kap. 2); Planleggingen av opplæringen i
bedriften (kap. 5); og Fag- og svenneprøven (kap. 8). Fremstillingen er klar og
forståelig også for dem som ikke har sitt virke knyttet til yrkesopplæring.
For øvrig har boka kapitler om roller i fag- og
yrkesopplæring, vurdering og veiledning underveis i opplæringen. Fag- og
svenneprøve er også utførlig behandlet.
Til sist er det et interessant kapittel om hvordan en kan
videreutvikle måter å drive opplæring i bedrift på.
All tekst har et oppdatert innhold, både hva gjelder hvordan
yrkesopplæring foregår, og hvordan dette praktisk er organisert og regulert av
lov og bestemmelser.
To mangler
På tross av alt nyttig innhold mener jeg boka
mangler behandling av to sentrale tema når det gjelder læring i bedrift: Det
første er instruktørens iakttakelse av hvordan lærekandidater og lærlinger
arbeider. Det andre er instruktøren som modell for dem som skal lære.
Boka har egne sider om vurdering. Her kan det virke som
vurdering er noe som skjer først når instruktøren meddeler noe til lærlingen
eller lærekandidaten. Men vurderingen starter mye før det, nemlig når
instruktøren iakttar det lærlingen og lærekandidaten utfører. Ulike
instruktører iakttar ulikt, og vil derfor delvis også vurdere ulikt.
Tidlig i boka vises det til yrkesopplæringens historie
bakover til middelalderen.
Derimot står det lite om den læremåten som har fungert helt
fra da og til nå: nemlig den profesjonelle som yrkesfaglig modell.
Å skrive faglig og konkret om disse to temaene er ikke uten
videre enkelt. Men det er ingen grunn til ikke å forsøke.
Annonse
Anbefaling
Forfatterne ønsker at deres bok skal være et
nyttig verktøy for dem de skriver for. Det mener jeg de har fått til.
Derfor anbefales boka for alle som har med yrkesopplæring å
gjøre.
For andre vil den dessuten gi et godt bilde av hvordan
yrkesopplæring foregår.