Bokomtale: Boka "Hovedprosjektet i fagskolen" har nyttige kommentarer, men gjør lite for å få fram det særegne ved praktiske yrkesfag.
HallvardHåsteincand.polit. og rådgiver i pedagogiske fag
Publisert
Annonse
Marion Federl og Arve Hoel har skrevet en bok for studenter
ved fagskoler: Hovedprosjektet i fagskolen. Boka er ment som en veiledning for
dem som skal i gang med et hovedprosjekt.
Annonse
Ut fra det en kan lese her, innebærer det at disse
studentene står foran tre utfordringer: (1) De skal planlegge og gjennomføre å
løse et praktisk problem innenfor eget fag. (2) Samtidig skal de skrive en
rapport om prosjektet og det problemet prosjektet skal bidra til å løse. (3)
Til slutt skal de stå for en framføring om arbeidet med prosjektet.
Boka har nyttige kommentarer, råd og vink til alle disse tre
oppgavene.
Dessuten har boka et instruktivt kapittel om hvordan en kan
oppnå et klart og korrekt språk.
Yrkesfag og akademiske fag
Samtidig som boka utvilsomt har
mange praktiske forslag og eksempler som både studenter og lærere kan ha nytte
av, mener jeg den har to gjennomgående svakheter.
Etter min vurdering har den for det første mye preg av å
ligne en utgave av en veiledning for teoretiske oppgaver knyttet til akademiske
fag. For det andre gjør forfatterne lite for å få fram det særegne ved det å
arbeide med praktiske yrkesfag og å skulle skrive om dette. Mange yrkesfag er
som kjent preget av at mye av den kompetansen studentene skal oppå, er av
ikke-språklig art.
Et første forsøk
Så langt jeg har evnet å finne ut, er dette
den første boka beregnet på veiledning av fagskolestudenters jobb med et
hovedprosjekt. Slik kan det være rimelig å betrakte denne utgivelsen som et
prisverdig forsøk. Dessverre kan det også være derfor den er så enkel å
kritisere.
Evaluering
Kapittel 11, med kun én side tekst, handler om
evaluering av et hovedprosjekt. Her er det ført opp åtte evalueringsspørsmål.
Med ett unntak er disse av typen kontrollspørsmål som kan besvares med ja eller
nei. Dette er neppe egnet til å få fram et tilstrekkelig nyansert bilde av
studentens arbeid. Dessuten er det å bli kontrollert neppe det beste
utgangspunkt for samtale og veiledning for studentenes videre
læringsmuligheter.
Annonse
Kildebruk og kildeføring
Hele 11 av bokas 75 sider med tekst
er viet kapittelet om hvordan en skal forholde seg til kilder en benytter.
«Etterrettelig kildebruk gir økt troverdighet», skriver forfatterne, men det
kan virke som de regner med at de er unntatt fra hensynet til troverdighet.