Ill.foto: Joakim S. Enger
Karakterfritt første år på videregående ga lavere frafall
Et forsøk med karakterfritt førsteår på videregående har god effekt på frafall, spesielt for gutter og elever som har lave karakterer fra grunnskolen. Det viser den ny dansk studie.
Effektstudien er gjort av det danske forskningsinstituttet
EVA.
Samtidig som karakterene er fjernet, har de fått mer løpende
tilbakemelding på hvordan de står i fagene.
Elever i 15 videregående skoler i Danmark har vært en del av
studiet, og konklusjonen er at det har hatt god effekt når det gjelder å
redusere frafallet blant faglig svakere elever og i å få flere elever over på høyere
utdanning.
Helt konkret betyr fjerningen av karakterer at 4-5 flere elever
fullfører videregående skole ut av en gruppe på 100 elever. Like mange flere
elever har større sannsynlighet å starte på en utdanning etter vidergående.
Mer tilbakemelding
Camilla Thorgaard er sjef for EVA’s område for
ungdomsuddannelse. Det er hun som står bak undersøkelsen; hun kaller resultatene
for markante:
– Det er veldig markant at karakterfritakelse og mer
tilbakemelding i starten av en ungdomsutdannelse har en så stor effekt på frafall,
og ikke minst at en høyere andel starter på en utdanning etterpå, sier hun
ifølge eva.dk.
Undersøkelsen viser at det er elever med lave karakterer fra
grunnskolen og gutter som har størst nytte av å slippe karakterer. Effekten for
de gutter er 7 prosentpoeng, mens det ligger på 3 prosentpoeng for jenter.
Undersøkelsen gir ikke svar på hvorfor karakterfritakelsen har
denne effekten, Thorgaard i EVA har noen tanker, blant annet basert på en
tidligere undersøkelse.
– I forsøket skulle
elevene i tillegg til mindre vurdering også motta mer tilbakemelding, og det
vet vi kan styrke elevenes faglige engasjement, motivasjon og personlige
mestringsforventninger, som til sammen har stor betydning for evnen til å
fullføre videregående, sier Thorgaard.
Trivsel
Hun sier at det også kan handle om at elevene får en mykere start
på videregående utdanning.
– Fordi det blir viktigere med relasjonsdannelse og
fellesskap fremfor på karakterer og prestasjon. En tredje mulig forklaring er
at elevene gjør en tidsmessig investering i det karakterfrie året, som har en
psykologisk betydning for at de får lyst til å fortsette og fullføre videregående
når de møter karakterer og strengere faglige krav på andre og tdre år.
Karakterfritakelsen påvirker derimot ikke elevenes
avsluttende karakter, viser undersøkelsen, verken generelt eller for elever med
lave grunnskolekarakterer.
Det er heller ingen effekt på elevenes trivsel på bakgrunn
av det karakterfrie første året.