Karakterfritt første år på videregående ga lavere frafall

Et forsøk med karakterfritt førsteår på videregående har god effekt på frafall, spesielt for gutter og elever som har lave karakterer fra grunnskolen. Det viser den ny dansk studie.

Publisert Sist oppdatert

Effektstudien er gjort av det danske forskningsinstituttet EVA

Samtidig som karakterene er fjernet, har de fått mer løpende tilbakemelding på hvordan de står i fagene.

Elever i 15 videregående skoler i Danmark har vært en del av studiet, og konklusjonen er at det har hatt god effekt når det gjelder å redusere frafallet blant faglig svakere elever og i å få flere elever over på høyere utdanning.

Helt konkret betyr fjerningen av karakterer at 4-5 flere elever fullfører videregående skole ut av en gruppe på 100 elever. Like mange flere elever har større sannsynlighet å starte på en utdanning etter vidergående.

Mer tilbakemelding

Camilla Thorgaard er sjef for EVA’s område for ungdomsuddannelse. Det er hun som står bak undersøkelsen; hun kaller resultatene for markante:

– Det er veldig markant at karakterfritakelse og mer tilbakemelding i starten av en ungdomsutdannelse har en så stor effekt på frafall, og ikke minst at en høyere andel starter på en utdanning etterpå, sier hun ifølge eva.dk.

Undersøkelsen viser at det er elever med lave karakterer fra grunnskolen og gutter som har størst nytte av å slippe karakterer. Effekten for de gutter er 7 prosentpoeng, mens det ligger på 3 prosentpoeng for jenter.

Undersøkelsen gir ikke svar på hvorfor karakterfritakelsen har denne effekten, Thorgaard i EVA har noen tanker, blant annet basert på en tidligere undersøkelse.

– I forsøket skulle elevene i tillegg til mindre vurdering også motta mer tilbakemelding, og det vet vi kan styrke elevenes faglige engasjement, motivasjon og personlige mestringsforventninger, som til sammen har stor betydning for evnen til å fullføre videregående, sier Thorgaard.

Trivsel

Hun sier at det også kan handle om at elevene får en mykere start på videregående utdanning.

– Fordi det blir viktigere med relasjonsdannelse og fellesskap fremfor på karakterer og prestasjon. En tredje mulig forklaring er at elevene gjør en tidsmessig investering i det karakterfrie året, som har en psykologisk betydning for at de får lyst til å fortsette og fullføre videregående når de møter karakterer og strengere faglige krav på andre og tdre år.

Karakterfritakelsen påvirker derimot ikke elevenes avsluttende karakter, viser undersøkelsen, verken generelt eller for elever med lave grunnskolekarakterer.

Det er heller ingen effekt på elevenes trivsel på bakgrunn av det karakterfrie første året.

Powered by Labrador CMS