Foto: Joakim S. Enger
Forsker advarer: Danske skoler må bli bedre på å håndtere voldsofre
Skolene må bli bedre til å ta hånd om ofrene for psykisk eller fysisk vold, mener forskeren bak en ny dansk rapport.
Elever og ansatte som blir utsatt for vold i skoletiden, får
ikke nok hjelp, er en av konklusjonene i et nytt forskningsprosjekt basert på
25 intervjuer med ofre for skolevold, deres pårørende og andre involverte. Saken
er omtalt i folkeskolen.dk.
Når lærere blir utsatt for vold fra elever, opplever de ofte
at skolens ledelse ser saken som avsluttet når episoden er registrert i
systemet. Men ofte står lærerne alene igjen med ubearbeidede traumer. Det
kommer fram i rapporten «Stop skolevold», som er finansiert av Offerfonden, et
regjeringsopprettet fond som jobber for å styrke kunnskapen om ofre for
forbrytelser.
– Jeg er ikke overrasket over at det er fysisk og psykisk
vold i skolen, men jeg er overrasket over skolens manglende handling etterpå,
sier Claus Drejer. Han er selvstendig forsker og ph.d. i samfunnsvitenskap og
står bak rapporten.
Når det gjelder elever som rammes, ender det i flere
tilfeller med skolebytte fordi barnet og familien ikke får hjelp til å håndtere
utfordringene med å komme tilbake til skolen.
En undersøkelse som ble gjort blant skoleledere i Norge i
2023, utført av Utdanningsforbundet, viser at rektorer mener arbeidsgiver
svikter i arbeidet med forebygging av vold og trusler. Tall Utdanningsnytt har samlet inn viser at det i fjor kom
inn over 26 000 avviksmeldinger om vold og trusler i skolene i Norges tjue
største kommunene. Det er en økning på 30 prosent fra året før.
– Store psykiske konsekvenser
Drejer forteller til folkeskolen.dk hvordan en av dem som
har svart på undersøkelsen, en ansatt i barneskolen, selv måtte finne og betale
for psykologhjelp.
– Hun var både påvirket av at barn ble krenket og av at hun
selv ble krenket. Grensene hennes ble konstant flyttet, og til slutt måtte hun si
opp, sier Drejer.
De fleste som jobber i skolen som blir utsatt for vold, blir
ikke like alvorlig påvirket av utagerende eller truende elever.
– Men hvis episodene er spesielt voldsomme eller varer over
lengre tid, kan det få store psykiske konsekvenser, forteller psykolog og ph.d.
Lars Peter Sønderbo Andersen. Han er seniorforsker ved Arbejdsmedicinsk Klinik
på Regionshospitalet Gødstrup.
I mange år har han forsket på psykisk arbeidsmiljø, kartlagt
vold på arbeidsplassen og hatt mange lærere og sykepleiere i terapi etter
voldelige episoder på jobben.
– Engstelse og søvnbesvær kan bli en permanent tilstand.
Noen kan få bekymringstanker om at hendelsen kan gjenta seg, de kan få
mareritt, bli mer på vakt og skvette av den minste lyd, og da snakker vi om en
traumereaksjon som ligner PTSD, sier han.
Foreldre må bli hjemme
Ifølge Danmark Lærerforening (DLF) stiller de fleste skoler
psykologhjelp til rådighet, men hvis skolen ikke har et tilbud, får medlemmer
tilbud om fire timer hos en psykolog.
– Skolene må bli bedre til å utarbeide pedagogiske og
sosiale handlingsplaner, slik at de kan ta hånd om både lærerne og elevene som
har vært utsatt for vold i skolen, samt deres foreldre. For hvis barnet mister
lysten til å gå på skolen, går det typisk utover minst en av foreldrene, som må
bli hjemme i stedet for å gå på jobb, sier Dreyer.
© Utdanningsnytt