Arkivfoto: Lise Åserud / NTB
Demokratisk deltaking kan ikkje lærast, det må erfarast
Debatt: – Korleis kan skulen førebu elevane på å møte truslar mot demokratiet?
Presidentvalet i USA er rett rundt hjørnet, og
Trump er i alle kanalar. Dersom han vinn, er mange demokratiforskarar bekymra
for at det amerikanske demokratiet vil kollapse[1]. Det er ei tydeleg påminning om at alle samfunn treng ein demokratisk
beredskap. Skulen er viktig for å utvikle denne beredskapen, og me må difor
spør oss korleis me kan førebu elevane våre på å møte truslar mot demokratiet,
som framtidige «Trump’ar». Sjølv har eg byrja reflektere over eigne handlingar då
mine elevar ville kjempe for meir elevdemokrati.
Kva gjer eg no?
Det er klassens time, og min plan for timen er at
klassen skal velje elevrådsrepresentantar. Klassen viser lite engasjement,
heilt til ein elev plutseleg ropar: «Me boikottar elevrådet! Rektor høyrer
ikkje på oss likevel!» Fleire elevar sluttar seg entusiastisk til ideen, mens
eg som lærar tenkjer: Kva gjer eg no?
Boikottforslaget skapte mykje uro i
klasserommet, så eg sette val av elevrådsrepresentantar på vent og gav klassen
beskjed om at me skulle koma tilbake til saka i ein annan time. Eit par veker seinare
inviterte eg rektor til klasserommet for ein samtale om elevrådets rolle. I
dette møtet var elevane mest opptatt av å diskutere lekser, og møtet munna ut i
at rektor lova at skulen no skulle vurdere om me skulle bli ein leksefri skule.
Det som byrja med ein klage over å ikkje bli høyrt av rektor, førte til at
rektor starta ein prosess rundt lekser. Elevane vart høyrt, men me vaksne tok
kontroll over prosessen. Eg hadde parkert boikott-initiativet. Trump har fått
meg til å gruble på det valet eg der gjorde.
Kva seier læreplanen?
Opplæringa skal fremje demokrati, står det i
formålsparagrafen. Læreplanen utdjupar kva det vil seie å fremje demokrati:
«Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis.» I læreplanens
kapittel om demokrati og medborgarskap, står det: «Skolen skal
stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å
delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge». Korleis kan skulen leggje
til rette for at elevane får oppleve demokrati i praksis og dermed bli
demokratiske medborgarar?
Forskinga på læring og demokrati skil gjerne mellom
tre ulike tilnærmingar. Den eine er utdanning om demokrati, som
handlar om å lære den kunnskapen som er naudsynt for å ta del i demokratiet.
Det kan til dømes vere kunnskap om politiske institusjonar og menneskerettar.
Den andre tilnærminga, utdanning for demokrati, handlar om at
elevane utviklar ferdigheiter, kunnskap og verdiar som gjer at dei kan bli
demokratiske medborgarar. Skulen er dermed med på å utvikle ein demokratisk
beredskap. Den tredje tilnærminga, utdanning gjennom demokrati,
vektlegg at elevane lærer å vere demokratiske borgarar gjennom å delta i
demokratiske prosessar. Elevrådet kan vere eit døme på demokratiske prosessar i
skulesamanheng (Breivega et al 2019, Lenz 2020, Biesta 2003).
Utdanningsfilosofen Gert Biesta (1957- ) hevdar
at om skulen skal drive utdanning for demokrati, er utdanning gjennom
deltaking i demokratiske prosessar mest effektivt. Elevar lærer meir av å sjølv
vere aktive og få reelle erfaringar. Demokratisk deltaking kan ikkje lærast,
det må erfarast, men i ettertid kan ein lære gjennom å reflektere rundt det ein
erfarte (Biesta 2003).
Demokratiske initiativ
Eleven som ropte «Me boikottar elevrådet!» tok
eit sjølvstendig, spontant og demokratisk initiativ. Læreplanen seier at elevane
skal erfare demokrati og at målet er å utvikle demokratiet. Å diskutere, eller
til og med å organisere ein boikott-aksjon, er demokratisk deltaking. Det finst
mange historiske eksempel på bruk av boikott som eit kraftfullt demokratisk
verkemiddel. Bussboikotten initiert av Rosa Parks i det rasedelte USA på midten
av 1950-talet, er velkjent. Ville ein boikott vore eit effektivt og rettferdig
verkemiddel for å få rektor til å høyre meir på elevrådet? Burde elevane heller
tatt i bruk andre verkemiddel?
Å reflektere rundt desse spørsmåla ville vore
ein ypparleg anledning til å lære meir om demokrati. Om klassen også hadde fått
ta stilling til om dei var for eller mot boikott, og eventuelt gjennomført
boikotten, hadde elevane fått erfare å delta i reelle demokratisk prosessar.
Biesta (2006) spør kva skular bør gjere for at
elevar skal få demokratiske erfaringar, og svarar sjølv at skular må skape eit miljø der elevar kan ta initiativ og
lærarane må vise interesse for desse initiativa. Når Trump no stirar på meg i
skjermen, tenker eg at skulle ha handla annleis.
Som lærar skulle eg ha tredd
eit steg tilbake, utfordra og stilt gode spørsmål, men latt elevane sjølv få
diskutere og konkludere. Fordi elevane treng demokratiske erfaringar, og
samfunnet treng demokratisk beredskap.
Litteratur
- Biesta, G. (2003). Demokrati -
ett problem för utbildning eller ett utbildningsproblem? Utbildning Och Demokrati, 12(1),
59–80. https://doi.org/10.48059/uod.v12i1.741
- Biesta, G. (2006). Beyond learning: democratic education for a human
future (Vol. 2). Paradigm.
- Breivega,
Rangnes og Werler (2019) Demokratisk danning i skole og undervisning. I (red.)
Breivega og Rangnes. Demokratisk danning i skolen. Tverrfaglige empiriske
studier.
- Hansen, H.F. (2022) Republikanisme og demokratisk medborgerskap i skolen. I
Nilsen (red.) Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen.
Universitetsforlaget.
- Kunnskapsdepartementet (2017). Overordnet del – verdier og
prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig
resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
- Lenz, C. (2020) Demokrati og
medborgerskap i skolen. Fagbokforlaget.
- [1] NTB (2022). Forskere frykter USA kan miste demokratiet. Forskning.no. https://www.forskning.no/demokrati-ntb-politikk/forskere-frykter-usa-kan-miste-demokratiet/1961830