Debatt: For elever på nedre halvdel av karakterskalaen, og for de språksvake, må årets eksamen i matematikk ha vært et mareritt.
KasparFort HenmoLærer (blant annet i matematikk) på Humanistskolen
PublisertSist oppdatert
Annonse
I vår hadde en tredel av norske tiendeklassinger eksamen i matematikk.
Det var deres første møte med eksamen, og jeg håper det ble en positiv
opplevelse. Etter å ha lest gjennom oppgavene, frykter jeg imidlertid det
motsatte. For elever på nedre halvdel av karakterskalaen, og for de språksvake,
må årets eksamen i matematikk ha vært et mareritt.
Annonse
For
det første er terskelen på eksamen for høy. En som spiller fotball på fritiden,
kan være nokså god i fotball. Kaster man vedkommende inn i Champions League,
vil talentet ikke synes, for nivået er så høyt at hen aldri får ballen.
Med
årets eksamen er jeg redd for at bare de sterke elevene har «fått ballen» og
fått vist hva de kan. Jeg tror sensorer vil slite med å skjelne mellom elever
med svært lav kompetanse (karakter 1, ifølge Udir) og elever med nokså
god kompetanse (karakter 3, ifølge Udir). Del 1 av eksamen har tradisjonelt
åpnet med noen enkle regneoppgaver. Disse er nå helt borte. Nå er det rett på
likningssett og utledning av formler. Dette er en urettferdig langfinger til de
elevene som før har kunnet vise lite, men i hvert fall noe.
For
det andre setter eksamenen unaturlig høye krav til elevenes språkferdigheter.
En elev med dysleksi eller en som ikke har bodd lenge i Norge, kan være god i
matematikk. Hen vil likevel slite på matematikkeksamen. De høye kravene til
språkforståelse blir tydeligst mot slutten av prøven, hvor elevene får en
oppgave som er så omfattende, vag og rotete at selv jeg, som er både
matematikk- og språklærer, sliter med å bryte den ned. Elevene får her beskjed
om å «utforske og finne sammenhenger», med utgangspunkt i en dobbeltside pepret
med løst relatert informasjon.
Dette
er en type oppgave som, av grunner jeg sliter med å begripe, har blitt et fast
element i eksamen i matematikk på tiende trinn. Jeg synes synd på sensorene som
må rette dem, og mer synd på de språksvake, men mattesterke elevene som går
glipp av mange poeng fordi det blir for mye tekst å orientere seg i.
Eksamen
ser ut som den gjør fordi vi i 2020 fikk et nytt matematikkfag. Kjerneområdet
«matematiske kunnskapsområder» likestilles nå både med utforsking,
problemløsing, modellering, anvendelser, resonnering, argumentasjon,
representasjon, kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Regning er
nesten blitt borte. I tillegg til at disse ferdighetene er mer abstrakte og kompliserte
enn regning, krever flere av dem at man er god i språk.
Det
er mye fint å si om endringene som kom med Fagfornyelsen. Matematikkfaget har
nok flere steder vært preget av en overdreven puggekultur. Det er fint
at elevene også får utforske, gruble, samarbeide og bryne seg på problemer uten
fasit. Samtidig håper jeg at matematikk kan fortsette å være et fag som alle,
også de språksvake, kan føle mestring i. Det er nok av barn og voksne som
misliker faget; vi trenger ikke eksamener som skaper flere av dem.
I
fjor var resultatene på matematikkeksamen urovekkende svake. En tredel av
elevene lå an til å få karakter 1 eller 2. Udir responderte med å justere ned
poengkravene i siste liten, så
flere fikk gode karakterer. Om jeg tar rett i at det blir ufortjent lave
karakterer også i år, håper jeg for elevenes skyld at Udir igjen trikser med
tallene. Men enda sterkere håper jeg at Udir framover lager eksamener hvor alle
får vist hva de kan, og hvor det er matematikkferdigheter, ikke
norskferdigheter, som blir målt.