Lesing er viktigere enn fotball
Debatt: – Det haster med å gi lesingen større plass hjemme
Tidsklemma er noe mange familier kjenner på i en travel hverdag. Tolvåringen Linus skal kommende uke delta på tre ulike fotballtreninger (lag-, krets- og sonetreninger) samt spille kamp førstkommende lørdag. I tillegg er gutten påmeldt teaterskole to dager i uken.
I skolesekken til Linus ligger det et lekseskriv fra skolen om at han skal lese i en bok i minst 15 minutter hjemme hver dag. Dette skjemaet blir aldri hentet frem og prioritert da familien kjenner på at de ikke har nok timer i døgnet til å lese med barna sine hjemme. Ukedagene er så travle at det knapt er tid for familien til å spise mellom skole, aktiviteter og skjermbruk. En ny rapport viser også at norske ungdommer bruker mer tid på skjerm og treningssenter, og mindre tid på lesing og lekser. Barn og unges fritidslesing ser ut til å tape på alle fronter.
Leseferdighetene daler
Flere titalls grunnskolelærere jeg har snakket med det siste halvåret, kan bekrefte at lesing ikke er en stor del av hverdagen i mange barn og unges familieliv, og at det virker som om mange foreldre ikke vet hvor viktig lesing er. Det er kanskje da ikke særlig overraskende at resultater fra nasjonale prøver for 5. trinn 2024 viser at leseferdighetene går ned.
Dette resultatet kan sees i lys av en negativ trend hvor resultatene fra den internasjonale undersøkelsen PIRLS som viser at det har vært en markant nedgang i norske tiåringers leseprestasjoner i perioden 2016-2021. Norske elever oppgir i tillegg lavest leseglede.
Flere elever sliter så mye med lesing i dag at de ligger under det OECD omtaler som kritisk grense for å kunne delta i videre utdanning og jobb i et samfunn som blir stadig mer tekstkrevende. Leseferdigheten er også avgjørende for mestring i alle skolefag samt det å kunne vurdere innholdet i tekster. En kan da spørre seg om vi oppfostrer en generasjon voksne som kan bli et lettere bytte for «fake news» og desinformasjon i årene som kommer? Vi vet ellers fra forskning at lesemiljøet i hjemmet har stor betydning for barns leseferdigheter.
Lesing kan også være bra for barns fysiske og psykiske helse. Barn som blir lest for hjemme, og som har foreldre som leser mye selv, kommer til å ha gode forutsetninger på skolen og i senere utdanningsløp. Skolen er avgjørende for å styrke barns leseferdigheter, men de klarer ikke dette alene.
Blir det for mye organiserte aktiviteter?
Det finnes færre og færre rom for barn og unges frilesing hjemme, for fritiden deres ser ut til å bli stadig mer omfattende, seriøs og profesjonalisert. Der barn før gjerne deltok på en til to organiserte aktivitetstilbud i uken, er nå blitt til noe som skjer hver ettermiddag/kveld. Trenden er videre den at barn i dag ikke bare skal delta på en aktivitet, de skal prøve ut mange ting for å se hva som passer dem best.
Det levner liten tvil om at fritidsaktiviteter som fotballtreninger er viktige og sunne tilbud for mange barn og unge, og de representerer en alternativ arena for mestring. Men kan det tenkes at omfanget av barns organiserte aktiviteter i løpet av en uke bør begrenses noe mer av dagens foreldre? Er det på tide å ta tilbake noen ettermiddager og kvelder i løpet av uken hvor familiene får tid til sammen å drive på med fritidslesing.
Gjør lesingen lystbetont
Jeg tenker det fremover må handle om å bevisstgjøre foreldre i mye større grad om hvor viktig det er å legge til rette for lesing i hjemmet. Det bør gjøres på en lystbetont måte hvor foreldre må oppmuntre barn til å elske å lese. De kan for eksempel oppfordres til å låne barnebøker på biblioteket hvor de kan sette opp en bokhylle i stuen med bøker lett tilgjengelig for barn; alt fra faktabøker til eventyrbøker. Vi kan bevisstgjøre foreldre til å ta med barna på biblioteket en lørdag hvor barna får velge bøker selv. Eller hva med at det lages en bok-julekalender i hjemmet hvor barnet hver kveld får åpne en innpakket bruktbok som egner seg til høytlesing før leggetid? Foreldre må og påminnes om at de er en lesende modell for sitt barn – de må og lese selv.
Vi må få dagens foreldre til å forstå at det å følge skolens oppfordring om å la barn lese hjemme hver dag og ha bøker lett tilgjengelig i hjemmet, er faktisk vel så viktig som å sette av tid til å kjøre poden til trening eller prioritere tid til innkjøp av nye fotballsokker. I tillegg må idrettslag og andre fritidsorganisasjoner lokalt advares mot å organisere i hjel barnas trening. Det kan vel holde med to ukentlige treninger?
På den måten kan vi gi familiene fritiden tilbake hvor det blir mye lettere å legge til rette for lystbetont lesing. Det tror jeg også barn og unges psykiske helse har godt av – flere dager med ro, lesing, frilek og fellesskap sammen med familien sin. Det handler om å ta tilbake den livsviktige lesingen på hjemmebane, og det haster!