Yrkesfaglærere er en uutnyttet ressurs i ungdomsskolen
Debatt: Det er en godt bevart «hemmelighet» at yrkesfaglærere er kompetente til å undervise i praktisk-estetiske fag i ungdomsskolen.
Etter presentasjonen av stortingsmelding 34 om en mer
variert og praktisk ungdomsskole, har det dukket opp et problem. Kompetansenivået
blant lærere som underviser i praktisk-estetiske fag i ungdomsskolen er generelt
for lavt, særlig når det gjelder mat og helse og kunst og håndverk. Bare rundt
halvparten har studiepoeng i fagene fra lærerutdanningen.
En godt bevart «hemmelighet» er imidlertid at yrkesfaglærere også er kompetente til å undervise i praktisk-estetiske fag i ungdomsskolen. Alle studentene i yrkesfaglærerutdanningen har bakgrunn fra yrker der de har fag- og svennebrev.
Dette, pluss en utdanning tilpasset både ungdomsskole og yrkesfag, kan bidra med lærere som ikke bare kan undervise i de praktisk-estetiske fagene, men også i utdanningsvalg, arbeidslivsfag og flere av valgfagene i ungdomsskolen. Yrkesfaglærerutdanningen kvalifiserer for 8-13 trinn.
Disse yrkesfaglærerne er rett og slett en uutnyttet ressurs som bør regnes med når skolene nå skal jobbe videre med å realisere stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert ungdomsskole.