Ill.foto: Berit Roald
Venstres forslag om modulbasert undervisning vil gå utover klassefellesskapet
Debatt: – Modulbasert undervisning vil undergrave klassen som fellesskap for faglig og sosial utvikling.
Partiet Venstre har fremmet forslag om modulbasert undervisning i skolen, å
dele fag opp i mindre faglige enheter. Forslaget er fra Lied-utvalget, et av
mange av politikere hyppig nedsatte utvalg med mandat om å foreslå stadig nye
endringer i den norske skolen. Modulbasert undervisning vil undergrave klassen
som fellesskap for faglig og sosial utvikling for elever.
De obligatoriske fellesfagene; norsk, matematikk, engelsk, samfunnsfag,
naturfag, historie, geografi, og alle de selvvalgte linjefagene, økonomi,
psykologi, politikk og menneskerettigheter, fysikk og kjemi osv. skal flises
opp i små selvstendige enheter. Slik kan elevene ta en faglig bit av norskfaget av gangen, litt lesing av litteratur og kulturhistorie, litt
skriving av tekster, litt språkhistorie – alt hver for seg i ulike midlertidige
faglige fellesskap. (Venstre tar imidlertid et foreløpig forbehold om at
norskfaget ikke skal deles opp i moduler).
Elevene får utøve valgfrihet i når de skal ta modulene, og hvor lang tid
elevene ønsker å bruke på å fullføre modulene. Eleven skal «shoppe» ulike
delemner i ulike fag.
På seg selv kjenner man andre, tenker byråkrater og politikere. De tenker at
valgfrihet, frihet fra knugende felleskap, frihet fra «de andre» og flere
rettigheter som «kunde», virker mer inspirerende og motiverende for
skolearbeid.
Viktig med tilhørighet i faglige fellesskap
Tilhørighet i vedvarende, faglige fellesskap med jevnaldrende er imidlertid
viktigere for de fleste elever, enn valgfrihet og økt grad av medbestemmelse.
Skolen vil bli et mer fragmentert faglig og sosialt oppsmuldret felleskap med
jevnaldrende uten fellesskapet i klassen.
Noen av de mest ressursterke elevene tror imidlertid at de ikke trenger det
sosiale og faglige fellesskapet. De ytrer seg gjennom ungdomsorganisasjoner de
representerer.
Elever som sliter med motivasjon for skolearbeid, trenger nært, vedvarende og
forpliktende fellesskap i klassen med jevnaldrende mer enn andre elever.
Skolene som lykkes best med å hindre frafall, gir elever som har strøket eller
blitt hengende etter i et eller flere fag, muligheten til å få være en del av
det inkluderende sosiale felleskapet et klassefellesskap er. Å være del av et
klassefellesskap gjør det mindre synlig for så mange medelever, at det er ting
på skolen du ikke har fått til.
Det er gode grunner til at modulbasert undervisning i hovedsak blir introdusert
for studenter og ikke for skoleelever. Elever trenger klassefellesskapet, som
en overordnet ramme for sosial tilknytning til medelever.