Ill.foto: Sonja Holterman
84 prosent av kommunene får ikke tak i nok lærere
Debatt: – Oppretter man flere stillinger i sentrale strøk for å tilfredsstille normen, blir det færre potensielle søkere til utkantene.
Utdanningsnytt har 3.2. publisert en sak fra
Klassekampen samme dag, om at «35 prosent av kommunene bryter med normen for
lærertetthet», som fastlegger hvor mange elever det kan være pr lærer på ulike
klassetrinn.
Men det er ikke dette som er det største problemet i
norsk grunnskole, det er at 84 prosent av kommunene ifølge
Grunnskolestatistikken ikke har nok lærere til at alle timer kan gis av lærere
med godkjent utdanning.
Faktisk er det slik at dersom flere av de 35
prosentene som bryter lærernormen, skulle følge den, ville situasjonen
forverres i Utkant-Norge, hvor lærermangelen er størst. Det følger av den
oversikt over ‘verstingene’ i Klassekampens oversikt: Det er i sentrale strøk,
Vestfold, Rogaland og Innlandet, at normen oftest brytes. I utkantene er
klassene mindre. Oppretter man flere stillinger i sentrale strøk for å
tilfredsstille normen, blir det færre potensielle søkere til utkantene.
Utdanningsforbundets leder kommenterer slik: «Det er
alvorlig at såpass mange kommuner ikke oppfyller norm for lærertetthet.» Vel,
det er mer alvorlig at bare 16 prosent av kommunene har full lærerdekning,
Jeg har nettopp registrert at det høyest prioriterte
strategiske mål i den beredskapsmeldingen som regjeringen nettopp har lagt fram
(Meld. St. 9, 2024-25) er å «sikre bosetting, god grunnberedskap og levende
lokalsamfunn i hele landet». Hvis lokalsamfunn år ut og år inn mangler
kvalifiserte lærere, vil mange nøle med å bli boende eller bosette seg der. Man
kan mangle også andre yrkesgrupper, f eks sykepleiere, men for disse må man på
en eller annen (kostbar) måte finne en vikar som har yrkesutdanningen i orden.
Slik er det ikke for lærere – der kan man klare seg med (billige) ufaglærte, år
ut og år inn. Dette er ikke en kritikk av de ufaglærte, eller av kommunene som
ikke får tak i andre, men av sentrale myndigheter, som inntil i år har
rasjonert tilgangen på nye lærere gjennom opptaksregler til lærerutdanningen
som man visste ikke var bærekraftige, og som ikke har iverksatt sterke nok
tiltak av typen ‘lærernorm for utkantene’: Høyere lønn, stigende til f eks 50
prosent etter fem år i en utkant (dekket av øremerkede statlige midler), og
fortrinnsrett til stilling i et par kommuner i sentrale strøk, etter de fem
årene i Utkant-Norge.