Et av FNs bærekraftsmål er å «sikre trygge, ikke-voldelige, inkluderende og effektive læringsmiljøer for alle».
Ill: FN-sambandet
Politikerne må sikte mot en skole der alle elever får en følelse av å være vinnere
Debatt: – De kan og bør legge til rette for at «skolen skal tilpasse seg den enkelte elev».
Ifølge bærekraftsmål nr 4.7 i «FNs
Handlingsplan for bærekraftig utvikling» skal alle land «sikre trygge,
ikke-voldelige, inkluderende og effektive læringsmiljøer for alle.» En av de viktigste utfordringene norske politikerne
og skolefolk nå har, er derfor å legge til rette for en skolehverdag der hver
enkelt elev får bygget opp sin selvtillit, sin verdighet, sine samarbeidsevner
og sine muligheter for å klare seg i arbeidslivet.
Verdens yngste Nobelprisvinner, Malala Yousafzai, sa i sin
Nobelpris-tale i 2014: «Du kan drepe én terrorist med våpen, men du kan
drepe terrorisme med utdanning». I et møte på Nobels fredssenter om «Hvordan
ser fredskultur ut?» 29. mai 2024 innledet Steffen Handal, tidligere leder i
Utdanningsforbundet, med å si at skolens ansvar er å legge grunnlaget for
morgensdagens Norge, preget av demokrati og fredskultur.
Nordahl Grieg skrev for 87 år siden «Skaper
vi menneskeverd, skaper vi fred!» Dette er en stor utfordring for dagens norske skolepolitikere og dagens
norske skole.
Mer vold og mindre trivsel
Dessverre er det dokumentert
at norsk skole nå mislykkes stort i dette. Allerede i 2019 viste en Sintef-rapport at 56 prosent av lærere i Norge ble utsatt for vold i løpet av et
år. Samme
år ble det rapportert over 1900 voldstilfeller ved
barnetrinn på skolene i Bergen. Og utviklingen de siste par årene viser ingen
bedring. Den stadig økende volden på barnetrinnet er en dokumentasjon på at
mange barn ikke fikser skolehverdagen og at skolen ikke har evnet å ta vare på
disse barna.
Det har sammenheng med at stadig flere barn mistrives på skolen. Ifølge en
undersøkelse Oslo Met og forskningsinstituttet NOVA publiserte i august 2022,
mistrivdes 15 prosent av elevene på skolen, og hele 25 prosent sa at de ofte
grudde seg til å gå på skolen.
Dagens måleverktøy for skolers og læreres suksess vektlegger teoretisk
kunnskap og individuell konkurranse. Nasjonale tester sammenligner skolenes
teoretiske resultater for skoleflinkhet. Nå trenger skolene også måleverktøy
for hvordan de lykkes i å stimulere og videreutvikle elevers praktiske evner og
interesser, deres evne til å samarbeide og til å kjenne medansvar for å
inkludere dem som er annerledes.
Politikerne må sikte mot en skole der alle elever på en eller annen
måte får en følelse av å være vinnere! Det vil koste milliarder, blant annet en
storstilt satsing på lærere med utdanning i praktiske fag og på samarbeidsavtaler
med lokalt næringsliv. Nytteverdien av disse milliardinvesteringene for
samfunnet kan veies opp mot milliardene som brukes på forsvarsbudsjettet og
milliardene på samfunnsutgiftene senere for barn som på en eller annen måte
mislyktes i skolen.
Er det ikke på tide at våre politikere blir seg sitt ansvar bevisst? De
kan og bør legge til rette for at «skolen skal tilpasse seg den enkelte elev».
Dette målet ble fastsatt i læreplanen i 1967, for 57 år siden, og er senere blitt
gjentatt i læreplan etter læreplan uten at målet nærmer seg.