Illustrasjonsfoto: Joakim S. Enger
Nå er det snart bare fliser igjen av sløydfaget
Debatt: Hele 70 prosent av elevene som begynner på yrkesfag i store byer har aldri holdt i en hammer.
Dunk
-dunk-dunk! Der stod jeg med treklubben og slo på huljernet. Det luktet
høvelspon og svidd tre i rommet. Sløydsalen på Tjensvoll skole – rundt
1980. Jeg skulle ikke lage surfebrett på
sløyden, men en liten leke seilbåt. Senere på Gosen ungdomsskole ble det et
halvt år med halv klasse på sløyden. 14 høvelbenker -og opptil 14 elever.
For ordens
skyld må det nevnes at jeg har bakgrunn fra skoleverket -og debattinnlegget er
ikke ment å være kritikk av kollegaer, men et ønske om å sette fokus på en
utvikling som har foregått over tid i mange kommuner.
I dag er
«sløyd» en del av faget «kunst og håndverk». Ordet «sløyd» finnes ikke lenger i
læreplaner, men selve begrepet lever enda. Vi hører heldigvis enda om elever som har fått
være 6-8 uker på sløydsalen i løpet av skoleåret. Det er nemlig ingen selvfølge
lenger. Sløydsaler har blitt revet for å
bli omgjort til klasserom på grunn av flere klasser enn klasserom. 10 prosent
av grunnskolene i Norge mangler sløydsal ifølge en undersøkelse utført av NRK i
2019. Noen sløydsaler er dessverre blitt bygget med kun 7-8 høvelbenker. Dette
gjør at det blir vanskeligere å organisere.
Andre
praktisk estetiske fag har også blitt nedprioritert på grunn av plassmangel. Aftenbladet
har flere ganger tidligere skrevet om musikkrom som har blitt omdisponert til
klasserom.
Norsk skole
har de senere årene hatt en del fokus på nasjonale prøver. Kan dette ha gjort at
man gjerne i større grad har etterspurt lærere med kompetanse i det som måles
der? Halvparten av lærerne i kunst og håndverk har ingen formell kompetanse.
(Undersøkelse SSB -2019). Det er grunn til å tro at dette tallet er enda lavere
i dag. Det kan bety at flere lærere som underviser i faget kun har erfaring som
de har fått når de selv var elev i grunnskolen.
En nylig
publisert artikkel slår fast at kunst og håndverk i skolen lider
under dårlig økonomi, mangelfulle lokaler og for mange elever (forskning.no) En av lærerne svarer: «Sløydsalen
har plass til 16 elever, men vi kan ha fulle klasser opptil 28 elever». Det
beskrives videre fra undersøkelsen at det er tilgang til materiale som
bestemmer hva elevene kan lage, ikke målene i læreplanen. Forskerne ser at
billige og enkle materialer erstatter arbeid med tre, leire og tekstil. I praksis vil dette si mye arbeid med papir. I
undersøkelsen kommer det heldigvis likevel fram at noen av lærerne har gode
arbeidsforhold med tilgang til rom, materialer og verktøy. Artikkelen påpeker
at det er bekymringsfullt for framtidige håndverksferdigheter i landet når
arbeid med materialer og verktøy i stor grad forsvinner ut av skolen.
Hele 70
prosent av elevene som begynner på yrkesfag i store byer har aldri holdt i en
hammer. (Kilde: Forskerfabrikken)
I media kan
vi lese om elever som sliter med elevrollen og elever som dropper ut. Vi må
ikke forvente at alle skal gå på universitet eller høyskole. Norge trenger
tusenvis av nye fagarbeidere og håndverkere de neste årene. Praktiske ferdigheter har også stor verdi i
det daglige. Å kunne bygge og reparere selv er både økonomisk og bærekraftig.
I den senere
tid har flere politikere lokalt og nasjonalt snakket varmt om en mer praktisk
skole – der flere elever kan oppleve økt mestring og trivsel. Til slutt må det
nevnes at det er mye praktisk matematikk i å lage en fuglekasse – der vi har
både måling av bredde og høyde, diameter og vinkler.
Kvalitet i skolen er mer
enn det som kan telles og måles. Skal vi
lage en mer praktisk skole må vi blant annet børste støvet av flere høvelbenker.
Opplæringsloven slår fast: «Klassane, basisgruppene og gruppene må ikkje vere større
enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg.» Det vil koste noe i form av større innkjøp og økt bemanning – men har vi
som samfunn råd til å la være?