Bocuse d’Or i et yrkesdidaktisk perspektiv – et mesterskaplig samarbeid med næringslivet
Fagartikkel: Trøndelag har de siste årene markert seg på det gastronomiske kartet, både nasjonalt og internasjonalt. Det drypper også på fagutdanningen i restaurant- og matfagene.
Vi kan blant annet trekke frem den gjeve tittelen «Trøndelag – European Region of Gastronomy 2022», Michelin-stjernedrysset over Trondheimsrestaurantene og de utallige utmerkelsene for trønderske råvarer av ypperste klasse.
I tillegg har Trondheim vært vertskap for to prestisjefylte arrangement det siste året, først World Cheese Awards (oste-VM) i oktober 2023 og deretter Bocuse d’Or Europe i mars 2024. Vi vil også nevne at Trondheim, gjennom institutt for lærerutdanning ved NTNU, tilbyr yrkesfaglærerutdanning innenfor restaurant- og matfagene, og at vi som faglærere der har benyttet både oste-VM og Bocuse d’Or som opplæringsarenaer for våre studenter. Videre følger et innblikk i vårt «mesterlige» samarbeid med lokalt næringsliv i forbindelse med Bocuse d’Or i Trondheim spektrum 19.–20. mars 2024.
Verdensmesterskapet
Bocuse d’Or så dagens lys i 1987 og omtales gjerne som «verdensmesterskapet» i klassisk kokkekunst. Det er den franske mesterkokken Paul Bocuse som står bak konseptet. Konkurransen består av nasjonale kvalifiseringsrunder i deltakerlandene, fire delfinaler i ulike verdensdeler og en verdensfinale. Kvalifiseringsrundene og delfinalene arrangeres på ulike steder og i forskjellige land, mens finalen har fast tilhold i den franske «mathovedstaden» Lyon. Årets europeiske delfinale, Bocuse d’Or Europe, gikk som nevnt at stabelen i Trondheim. Deltakerne fikk i oppdrag å bruke særnorske og trønderske råvarer, eksempelvis reinkjøtt, skrei, kamskjell, tørrfisk og akevitt i sine mesterverk.
Heiagjeng
En kokkekonkurranse av slikt kaliber må selvsagt ha en skikkelig heiagjeng på tribunen. Denne jobben tok 250 entusiastiske sjetteklasseelever fra 20 skoler i nærmiljøet på strak arm. I tillegg til å være heiagjeng for deltakerne fra de ulike landene fikk elevene se kokkekunst i verdensklasse samt utforske lokale råvarer og oppleve samisk matkultur. Credo-løypa og Lavvoen ble arrangert i samarbeid med lokale bedrifter med fokus på lokalmat, bærekraft og matfaglig inspirasjon, skreddersydd for elever på mellomtrinnet.
Utdanningen bidro
Da Trondheim ble lansert som vertsby for årets europeiske delfinale tok vi på vegne av yrkesfaglærerutdanningen ved NTNU, kontakt med arrangøren og tilbød oss å bidra under arrangementet. Denne henvendelsen ble godt mottatt, og Bocuse d’Or resulterte i et unikt yrkesdidaktisk opplegg for våre studenter på studieretning restaurant- og matfag. Vi samarbeidet med Trondheim kommune, Credo kompetansesenter og Oi! Trøndersk Mat og Drikke om læringsaktiviteter for sjetteklasseelever. Våre studenter fikk i oppdrag å ta vare på og lede hver sin sjetteklasse gjennom ulike matfaglige aktiviteter under arrangementet. De fikk også med seg en «medhjelper», en restaurant- og matfagelev fra en videregående skole i Trøndelag.
Yrkesfaglærerstudentene og medhjelperne hadde følgende oppgaver under arrangementet:
• ta imot og bli kjent med sjetteklassingene
• informere sjetteklassene om dagens opplegg og følge dem gjennom dagen
• samarbeide med klassenes lærere samt andre aktører
• være heiagjeng for hver sin deltaker / hvert sitt land
• sammen med sin sjetteklasse
• delta i aktiviteter knyttet til samisk mat og kultur i Lavvoen
• delta i aktiviteter i Credo- løypa, eksempelvis matlaging, smaking og kunnskapsspørsmål
Samarbeid
Vi som er faglærere ved yrkesfaglærerutdanningen på NTNU, er opptatt av å skape gode samarbeidsrelasjoner med matfaglige bransjer og aktører og knytte dette til fag- og yrkesopplæring. Da det ble kjent at Bocuse d’Or 2024 skulle arrangeres i Trondheim, øynet vi en unik mulighet for å lage et didaktisk opplegg utenom det vanlige for våre yrkesfaglærerstudenter. Opplegget hadde elementer av både skolepraksis og bedrifts-/yrkespraksis, og studentene fikk utfordret sin faglige, didaktiske og pedagogiske kompetanse. Bocuse d’Or er et godt eksempel på hvordan skole, lærerutdanning, bedrifter og næringsliv kan samarbeide om fag- og yrkesopplæring i restaurant- og matfagene.
Etter arrangementet gjorde vi en kort evaluering av det yrkesdidaktiske opplegget og studentenes læringsutbytte. I den forbindelse ba vi studentene om å dele sine opplevelser og erfaringer knyttet til følgende tema:
• å bidra i et stort europeisk arrangement
• å samarbeide med elever
• å samarbeide med faglærere
• deres utbytte som lærerstudent
• nettverksbygging
Til inspirasjon
Bocuse d’Or er en prestisjefylt begivenhet for restaurantbransjen, og det var utvilsomt en stor opplevelse for våre studenter å få være en del av det. Studentene uttrykte at det var både inspirerende, spennende og lærerikt å få bidra på et slikt matarrangement i verdensklasse. Studentene bet seg imidlertid merke i arrangementets grandiose omfang. Det førte til gode, kritiske refleksjoner rundt samfunnsøkonomi og bærekraft. En student fortalte at «Arrangementet er en flott arena for å fronte våre bransjer og få vist frem regionen vår på en flott måte. Samtidig føler jeg at det ligger et bakteppe med tanke på kostnadene et slikt arrangement medfører», mens en annen stilte spørsmål som «Hvordan kunne man arrangert en slik konkurranse på en rimeligere og mer bærekraftig måte?».
Koblinger
Videre fortalte studentene at Bocuse d’Or og arrangementet rundt kokkekonkurransen inspirerte dem både faglig og didaktisk. De plukket både med seg tips og triks til egen undervisning derifra, og så muligheter for nettverksbygging og faglig kompetanseutvikling i samarbeid med bransjen og andre matfaglige aktører. Studentene fremhevet særlig Credo-løypa som god inspirasjon, både for dem selv og deres fremtidige virke som yrkesfaglærer, og for elevene. En student poengterte også at Credo-løypa var et godt bidrag til rekruttering og omdømmebygging for restaurant- og matbransjen. Lavvoen, med presentasjon av samisk mat, kultur og tradisjoner, ble også beskrevet som viktig og inspirerende av studentene. De løftet også frem verdien av at elevene fikk arbeide praktisk og bruke sansene sine. Videre poengterte de at arrangementet hadde mange koblinger til emnene de har i yrkesfaglærerutdanningen:
«I og med at emnet vi jobber med nå har med tilpasset opplæring, vil jeg her si at denne formen for opplæring er tilpasset oss veldig bra. Praktisk læring som er interessetilpasset og har tydelig faglig karakter.»
Mellomtrinnet?
Yrkesfaglærere kan undervise på mellomtrinnet og ungdomsskoletrinnet, eksempelvis i mat- og helsefaget, i tillegg til i restaurant- og matfagene i videregående opplæring. Vanligvis har våre studenter praksis i ungdomsskolen og i videregående opplæring, så det var verdifullt for dem å få arbeide med litt yngre elever under opplegget i forbindelse med Bocuse d’Or. Studentene fortalte at det var gøy å arbeide med elever på mellomtrinnet, men at de samtidig ble de utfordret av denne elevgruppa som de ikke hadde erfaring med fra tidligere:
«6. trinn var en artig utfordring å bryne seg på, og det var spesielt gøy å være guide og leder for en større gruppe elever – her ble vi utfordret på kommunikasjon og ungdomskultur.»
Slike arrangementer og samarbeid på tvers av institusjoner kan være et verdifullt bidrag til studentenes kompetanseutvikling som yrkesfaglærere. Flere nevnte at de fikk inspirasjon til egen undervisning og til å samarbeide mer med lokalt næringsliv og barne- og ungdomsskoler. I tillegg fikk studentene innblikk i ulike elevgrupper de kan jobbe med i fremtiden. Eksempelvis reflekterte studentene over hvordan de kunne fremme lokalmat og godt kosthold barn og unge, samt hvordan man kan rekruttere flere til restaurant- og matfagene.
Praksisnært
Studentene opplevde samarbeidet med faglærerne, medstudentene, arrangørene, skolene og elevene som svært godt. De poengterte også at fant inkluderingen av slike arrangementer som en del av den yrkesdidaktiske opplæringen i studiet som meget relevant og praksisnært:
«Det blir i stor grad lagt til rette for at vi skal lykkes!»
Yrkesfaglærerstudentene påpekte at faglærernes store interesse for bransjen og initiativ til å tilby hjelp på dette arrangementet inspirerer dem til å se muligheter i nærmiljøet. De diskuterte hvordan praktisk undervisning i nye omgivelser avdekket nye sider hos elevene, og de opplevde en større forståelse for hvordan de selv kan jobbe for å styrke samarbeidet med ulike aktører som yrkesfaglærere: «Jeg legger merke til hvordan våre faglærere bruker metoder for vår læring som vi kan ta med oss i egen undervisning.» De fikk også ideer til hvordan de kan bidra til rekruttering i nærmiljøet. I tillegg beskrev de muligheten for nettverks- og relasjonsbygging samt at de fikk et unikt innblikk i hvordan konkurransen organiseres og gjennomføres.
Nettverksbygging
Samarbeid mellom yrkesfaglærerutdanning, næringsliv, bedrifter og restaurantbransjen skaper rom for faglig kompetanseutvikling og oppdatering. Dette møtepunktet er også en god arena for nettverksbygging. En student uttalte: «Å være til stede på messa og inne på arenaen med mange bransjeaktører er god nettverksbygging.» En annen student poengterte at arrangementet er en «suveren» arena for å bygge og opprettholde nettverk – her møter de leverandører og gamle kollegaer. Studentene understreker viktigheten av å opprettholde kontakten med nettverket i bransjen i sin lærerrolle. De framhevet videre at det er viktig at de får oppdatert kunnskap om utviklingen i restaurant- og matbransjen.
«Utrolig gøy å få være med på et slikt arrangement og få bygge nettverk og relasjoner. Det vil gjøre vår fremtidige jobb mye enklere, som f.eks. å finne bedrifter og samarbeidspartnere.»
Verdensklassen
Det er ikke tvil om at utbyttet av å engasjere studentene våre i et slikt arrangement i verdensklassen ble en suksess – det ble et bransjeprivilegium og et didaktisk lærerikt opplegg både for studentene og faglærerne ved NTNU. Deltakelsen ga yrkesfaglærerstudentene verdifull erfaring med elever på 6. trinn og praktisk undervisning på alternative arenaer. De reflekterte også over egen rolle som fremtidige lærere, og ble inspirert til å arbeide videre med rekrutteringsarbeid og nettverksbygging i bransjen.
«Utrolig gøy at NTNU legger opp til at vi yrkesfaglærerstudenter på restaurant- og matfag får mulighet til å være med på slike arrangementer!»