Ill.foto: Mostphotos
Norsk skole skal bli mer praktisk
Debatt: – Lærerne skal få bedre rammer for å lage mer kvalitet i de timene elevene faktisk har. Med mer praktisk læring gjennom hele skolehverdagen.
La det ikke være noen tvil – norsk skole skal bli mer
praktisk. Mer utstyr, bedre lokaler, mer
deling av gode undervisningsopplegg, gode ressurser for praktisk læring laget
av solide fagmiljøer, og flere lærere med kompetanse i praktisk-estetiske fag.
Stortingsmeldingen er bare startskuddet for mer praktisk læring i skolen.
La meg starte med en oppklaring. Nestleder i
Utdanningsforbundet Innlandet, Torill Beitdokken, er skuffet over at Stortinget
kun vedtok seks tiltak da de behandlet regjeringens stortingsmelding En
mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. – 10. trinn.
De over 80 tiltakene regjeringen har foreslått i meldingen ligger til grunn for
behandlingen, og fikk støtte i Stortinget. De seks vedtakene Beitdokken nevner
kommer i tillegg – ikke i stedet for.
Vi er i full gang med å legge til rette for en mer
praktisk, variert og relevant skolehverdag. Beskjeden fra lærere, skoleledere
og elever har vært tydelig: Det er et sterkt ønske om mer praktisk læring, men
de har manglet utstyr, rom og faglige ressurser. Etter mange år med mye snakk,
gjør dagens regjering noe med dette.
Vi setter i gang et nasjonalt program for mer praktisk
skole. Dette betyr: Mer penger til utstyr og praktiske læringslokaler. Penger
til å lage ressurser og opplegg for praktisk undervisning laget av solide
fagmiljøer på utvalgte nasjonale læringssentre. Dette skal lærerne kunne bruke
og inspireres av i skolehverdagen.
Støtten til bedre utstyr og lokaler for praktisk læring
er allerede på plass i år, med en egen utstyrspott der kommunene kan søke om
midler til praktisk utstyr. Neste år blir det enda mer penger i denne
ordningen. Og en rentekompensasjonsordning som legger til rette for 8
milliarder kroner, for å hjelpe kommuner å gjøre større investeringer på utstyr
og skolebygg.
Vi skal ha pilotskoler som ønsker å gå foran med
nyskapende opplegg med mer praktisk læring eller mer fysisk aktivitet. Disse
skolene skal vi følge tett. Vi skal se hva som fungerer, hva som gir resultater
- og sørge for at erfaringene deles rundt om i landet vårt.
Vi innfører valgfag på barneskolen – på 5. til 7. trinn.
I tillegg, gjør vi det obligatorisk å tilby arbeidslivsfag på ungdomsskolen; et
fag som gir praktisk erfaring med yrkesfag og arbeidslivet, men som ca. 30 000
elever i dag ikke kan velge.
Så er vi helt enige med Beitdokken i at vi trenger flere
lærere med kompetanse i praktisk og estetiske fag. Dette handler om politiske
prioriteringer.
Derfor har vi nesten doblet antall lærere som får tilbud
om videreutdanning i praktisk og estetiske fag per år, sammenlignet med de fire
siste årene den borgerlige regjeringen styrte. Neste år vil vi doble dette
igjen, så minst 1000 lærere får denne muligheten. Dette er en del av satsingen
på videre- og etterutdanning for lærerne våre, som vi neste år bruker 2,9
milliarder kroner på.
Vi er på ingen måte i mål. Og regjeringen kan på ingen
måte gjøre denne jobben alene. Vår jobb er å legge best mulig til rette for
dere som arbeider i skolen. Det er dere som har fagkunnskapen om god
undervisning, som kjenner elevene deres og som derfor skal ta valgene om hva
som vil bidra til å styrke læring, motivasjon og trivsel på den enkelte skole –
og i hvert klasserom.
I motsetning til våre politiske motstandere mener ikke
regjeringen at flere timer, mer testing, mer måling og mer detaljstyring
vil bidra til verken bedre læring eller mer motivasjon. Vårt svar er å gi
lærerne bedre rammer for å lage mer kvalitet i de timene elevene faktisk har.
Med mer praktisk læring gjennom hele skolehverdagen.