Ill.foto: Marie von Krogh
En mer praktisk skole – tidenes mageplask
Debatt: Stortingspolitikerne tok på seg badedrakt, klatret opp stigen til timeter’n, og ga oss forventinger om et stup av olympiske dimensjoner. Det endte med tidenes mageplask.
I årevis har politikerne snakket om behovet for en mer
praktisk skole. Den varslede stortingsmeldinga som omhandler 5.-10. trinn ble
utsatt flere ganger. Da Meld. St 34 (2023-2024), «En mer praktisk skole- bedre
læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn» endelig kom, ble vi presentert
for mange gode tiltak.
Nå har Utdannings- og forskningskomiteen behandlet
saken. De har kommet til enighet om seks tiltak, som på ingen måte vil gjøre
grunnskolen mer praktisk.
Etter å ha arbeidet i grunnskolen siden 1997 burde jeg jo ha
visst bedre. Det har jo ikke skortet på mer eller mindre gode tiltak de siste
27 årene. Likevel hadde jeg nå forhåpninger om at Stortinget skulle legge til
rette for at lærerne skulle få de rammene som er nødvendig for å gjøre en
teoritung grunnskole mer praktisk.
Lærere på 5-10 tinn har viljen. Tro meg!
Virkeligheten er at skoler bygges uten tilstrekkelig spesialrom, mange skoler
har heller ikke råd til nødvendig utstyr, og elevgruppene er mange steder
altfor store.
Svært mange skoler mangler lærere som er kvalifiserte til å
undervise i praktiske og estetiske fag. Myndighetens satsing på norsk,
matematikk, engelsk og naturfag har indirekte sørget for det. Studenter
skjønner hva som er forventet, og velger det myndighetene etterspør.
Det er
mange år siden jeg spurte om vi skulle ha en skole som utelukkende underviser i
disse fire fagene. I årevis har det vært svært få nyutdannede som har hatt
praktiske eller estetiske fag i fagkretsen sin.
Når etterutdanningsordningen kompetanse
for kvalitet i starten også konsentrerte seg om de såkalte basisfagene, så
har det også lagt til rette for den manglende kompetansen i praktiske og
estetiske fag.
Tiltakene Utdannings- og forskningskomiteen har blitt enige
om, tar ikke innover seg hva det innebærer å gi god praktisk undervisning. Det
er ingen elever som vil kunne si at de opplever en mer praktisk skolehverdag på
bakgrunn av disse forslagene.
Det er ikke noe galt med tiltakene, isolert sett.
De er viktige for elevene. Men informasjonsdeling, livsmestring og folkehelse,
styrket mobbeombudsordning, sunt skolemåltid, styrking av laget rundt lærere og
elever og bedre spesialpedagogisk kompetanse er hovedsakelig tiltak på
systemnivå. De treffer ikke elever som lengter etter å bruke hendene sine til
noe praktisk.
Det handler om å gi elevene reelle muligheter til å blant annet
snekre, mekke, sy, male, lage mat, spille, løpe, hoppe og danse, og å gi elever
mestring, glede og læring gjennom å bruke alle sanser.
Jeg er ikke skuffa, jeg er sint.
Elevene fortjener så mye
bedre enn dette. Virkeligheten for skolene er at ingenting er forandret.
Lærerne gjør de de alltid har gjort. Legger til rette for god undervisning så
godt de kan, for knapper og glansbilder.