
Svenske lærere krever jobbmobil
Svenske lærere får ikke ha private mobiler på jobb, og de har heller ikke jobbmobiler. Nå krever de det.
Etter massakren i Örebro går Sveriges Lärare og Sveriges skolledare ut med et felles krav om tjenestemobiler for skoleansatte, skriver det svenske fagbladet Vi lärare. Og de vil ikke at pengene til mobiler skal tas av skolebudsjettet.
4. februar ble 10 personer skutt og drept på en voksenopplæring-skole i Örebro. Gjerningsmannen var en tidligere elev ved skolen, og han tok sitt eget liv etter skytingen. Lærerne og skoleansatte i Sverige mener at de må få mobiler med alarmapper slik at de kan varsles og varsle andre når noe alvorlig skjer på skolen.
I 2023 leverte den svenske fagforeningen for lærere en begjæring om dette, og saken gikk videre til Arbetsmiljöverket.
– Arbetsmiljöverket spurte om vi har alarmsystem, beskjeden da var at de ser på en sikkerhetsapp til datamaskinen. Det tar ett og et halvt til to minutter å logge inn, sier hovedverneombud for Sveriges lärare, Mattias Björlestrand.
Private mobiler er forbudt
Lærerne kan heller ikke bruke sine private mobiler. Kommunens policy forbyr nemlig bruk av private mobiler i tjenesten.
– Vi er helt låst, sier Mattias Björlestrand.
Etter angrepet på skolen i Örebro opplever svenske lærere at behovet er blitt enda større.
– Det er trist å si det, men dette er noe man har gått og ventet på. Det blir ikke færre voldelige situasjoner i skolen, det blir flere og flere. Det kommer til å bli flere hendelser i skolen, kanskje ikke så alvorlige, men flere, sier Mattias Björlestrand.
Får støtte fra utdanningsministeren
Utdanningsministeren i Sverige er enig med lærerne.
– Kan man ikke løse spørsmålet om tjenestemobil og privat mobil i respektive kommune og hovedmann, må man se om vi trenger å handle på det, sier Johan Pehrson til Vi Lärare.