Foto: Merete Henden
Å ta fra de fattige og gi til de rike
Debatt: Sparekniven har rammet elever og lærere ved videregående skoler i hele Østfold.
Det var et sjeldent syn foran fylkestinget torsdag 7.
november. Elever fra en rekke skoler fylte plassen til trengsel med selvlagde
plakater med tydelige budskap:
«Fingra av fatet! Ikke kødd med kokkene! Ikke legg ned
skolen vår!»
Taktfaste rop fra hundrevis av engasjerte ungdommer
overdøvet dem som sto ved mikrofonen, og det kunne høres helt inn i
fylkestingssalen der innsparinger, nedleggelser og kutt skulle presenteres.
De overdøvet også flyet jeg så høyt der oppe på en knallblå
og skyfri himmel.
Noen timer senere, på vei hjem mot Mysen, havnet jeg bak en
traktor med et stort, hvitt laken festet på lasteplanet. Et rødt hjerte og
Kalnes i svære bokstaver lyste mot meg. Sjåføren hadde stått parkert synlig og
stolt foran fylkeshuset sammen med medelever. Jeg var glad for at han ikke
svingte inn til siden, for jeg fikk tid til å tenke ekstra gjennom dagen i
sakte fart; Borg og Greåker foreslått nedlagt, pakking av klasser til randen,
linjer flyttes eller forsvinner, sparekniv på alle skoler. Traktoren svingte av
mot Rakkestad og pustet lettet ut etter utført oppdrag.
For tusenvis av andre elever var det langt fra en gledens
dag. Selv om lysene på de foreslåtte skolene ikke skal slukkes på mange år, er
skolene blitt veiet og vurdert som ikke økonomisk bærekraftige. Det er et tøft
budskap å få for elever og lærere som er glad i skolen sin, særlig når tallene
rundt hva nybygg vil koste er uklare. Skolekultur kan ikke måles i kroner og
øre.
Under radaren
Tilbake til den hvite flystripa jeg så over den smekkfulle
plassen. Den fikk meg til å undres over budskapet om at alle steiner er blitt
snudd for å finne innsparingstiltak med elevens beste som styrende parameter.
I februar 2024 ble det fattet et politisk vedtak om å søke
om å etablere flyfaglinje ved Malakoff i Moss med en anslått kostnad på 17
millioner i året. I september kom utdanningsminister Kari Nessa Nortun med den
gledelige beskjeden om at søknaden var innvilget og prosessen kan fortsette.
Det ble nevnt i en bisetning fra talerstolen på fylkestinget om at ja,
nyopprettelse av flyfaglinje består. Der skal det ikke kuttes. Politisk
prestisje kødder man ikke med.
Å ta fra de fattige og gi til de rike
Å opprette flyfag (FF) som landslinje er et politisk
prestisjeprosjekt for Østfold. Linja skal tilby 56 plasser, ikke først og
fremst for våre elever eller lærere, men vil komme høytpresterende elever fra
hele landet til gode. Elever som ikke har norsk statsborgerstap eller kan
sikkerhetsklareres, vil bli ekskludert. Lærerne på en slik linje vil kunne bli
dyre, for spisskompetanse koster, og vil ikke treffe de lærerne som blir
overtallige med dagens foreslåtte nedskjæringer. Ja, det gis statlige tilskudd
til landslinjer, men det er ikke fullfinansiering. Kostnaden står i skole- og tilbudsstrukturplanen
med et årlig tilskudd på 17 millioner fra fylkeskommunen. Det er lommerusk for
Forsvaret og KAMS, men et betydelig beløp når sparekniven rammer elever og
lærere i hele fylket.
Særlig skarp kniv på yrkesfag
Å få elever raskt ut i jobb, er avgjørende for god
samfunnsøkonomi. I faget yrkesfaglig fordypning (YFF) skal eleven få erfaring
og prøve ut ferdigheter i praksis. For å få til det, trengs det nok lærebedrifter
med tid til å følge opp den enkelte. I dag er elever ute én dag i uka i 1.
klasse og én til to dager i 2. klasse. Faglæreren bruker tiden sin til å komme
ut til de ulike arbeidsplassene, vurderer og følger opp i tett dialog med
lærebedriften. Elever trenger god oppfølging av lærer for å fullføre og bestå.
I forslaget som ligger på bordet er det lagt inn 12
millioner i kutt på yrkesfag og vil ramme bredt. Det er 5 millioner mindre enn
prislappen på nyopprettelse av flyfag. Tygg litt på det.
Periodisering
Innsparingen ligger i å periodisere YFF i 2. klasse og la
elevene være syv uker i bedrift i stedet for å spre det utover året slik som i
dag med god vekselvirkning mellom teori og praksis. Ved å periodisere – outsource
lærerrollen – skal lærerens timer kuttes, og det blir bedriftens ansvar å følge
opp eleven.
Det spenner bein under hele lærerprofesjonen og bryter dessuten
med vurderingsforskriften som er tydelig på at læreren har ansvaret for
underveisvurdering og standpunkt. Jeg lurer på om dette forslaget er forankret
hos bedriftene, og om det i det hele tatt lar seg gjennomføre. Hvordan vil en
17-åring finne seg til rette på en arbeidsplass i syv uker i strekk? Hvordan
vil motivasjonen for resten av året på yrkesfag bli når all praksis er
periodisert? Vil det føre til at flere gjennomfører og kommer seg ut i jobb?
Jeg foreslår tre nye plakater til neste demonstrasjon før
endelig vedtak fattes av fylkestinget 4.-5. desember. Kanskje demonstrasjonen
bør være foran Stortinget sammen med andre fylker som står i lignende kutt på
grunn av manglende midler: