sveising industri yrkesfag

Fremtiden til yrkesfag i Sarpsborg står på spill

Debatt: – Industribyen Sarpsborg kan bli stående uten et utdanningstilbud i industrifag. Er det virkelig dette politikerne ønsker?

Publisert Sist oppdatert

I høst ble man i videregående skole presentert for en rekke tiltak som gjelder opplæringstilbudet og skolestrukturen i Østfold fylkeskommune der man blir bedt om å vurdere konsekvensene på hver enkelt skole. En strammere økonomi, endringer i arbeidslivets behov og fall i elevtall fra 2028 har gjort gjennomgangen nødvendig. Dette resulterte i de alternative tiltakspakkene som skal behandles av fylkestinget i desember 2024.

Skolene har blitt forelagt store mengder med tiltak med tilhørende store konsekvenser. Nå er tiltakspakkene klare, og to skoler i Sarpsborg er foreslått nedlagt i begge alternativene. Ikke nok med det; det skal ikke tilbys Teknologi og industrifag i Sarpsborg i det hele tatt. Med utfasingen av Borg videregående skole står industribyen Sarpsborg uten et utdanningstilbud i industrifag. Er det virkelig dette politikerne ønsker for fremtiden?

Utdanningstilbud reduseres og flyttes ut

I tillegg til at Teknologi og industrifag fjernes i sin helhet, reduseres linjetilbudet innen elektrofagene kraftig, og det minimale som er igjen, flyttes til en annen skole. Samtidig økes kapasiteten kraftig i Fredrikstad. Om dette er første skritt for å fjerne elektrofagene i likhet med industrifagene fra Sarpsborg vites ikke, men kan være et betimelig spørsmål å stille?

Skal man velge et annet vg2-tilbud i elektrofagene enn elenergi og ekom, må man ut av Sarpsborg, og de fleste tilbudene vil ligge i Fredrikstad og Moss.

Næringslivet har behov for fagpersoner i elenergi-delen av elektrofaget, men er en økning med 90 plasser i Østfold bærekraftig? Eller er ikke økningen reell fordi elektrofagene i Sarpsborg er tenkt fjernet til slutt uansett?

Moss får en nyopprettet linje i flyfag og tar også over hele data og elektronikkfaget fra Borg, Halden og Askim videregående skoler. En samling av dette faget kan være hensiktsmessig, samtidig tar Fredrikstad over automasjonsfaget, noe som tilsier at Sarpsborg står igjen med en liten del av elektrofagene. Er det ikke mer hensiktsmessig å beholde noe av dette i Sarpsborg, siden dette vil lette reiseveien for elever fra blant annet Halden og Indre Østfold.

Østfold fylkeskommune står overfor en krevende økonomisk situasjon der fylkets inntekter ikke dekker de fremtidige utgiftene med dagens skole- og tilbudsstruktur. Det er også et stort investeringsbehov som påvirker det økonomiske handlingsrommet i forhold til skole og tilbudsstruktur i henhold til det helhetlige løsningsforslaget.

Utdanning må ikke ofres på budsjettenes alter

Her er det viktig at utdannelsen av fremtidens fagarbeidere ikke blir ofret på budsjettenes alter. Dette vil ikke være en besparelse, men en rasering av yrkesfagene i Sarpsborg. Hvordan skal man da skape et fremtidig opplæringstilbud som ivaretar arbeidslivets behov, tar hensyn til elevenes ønsker og legger til rette for en tilbudsstruktur som aktivt bidrar til å øke andelen elever som fullfører og består i videregående opplæring?

De foreslåtte tiltakene vil medføre vesentlig lengre reisevei til flere linjer, noe som igjen øker sannsynligheten for at elever vil falle fra og droppe ut eller eventuelt ikke søke i det hele tatt. Det er flest elever som fullfører og består innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram, men allikevel er det de yrkesfaglige utdanningsprogrammene som tilsynelatende blir rammet hardest.

Norge kommer til å ha behov for langt flere fagarbeidere i årene som kommer. og i industribyen Sarpsborg har skole og næringsliv samarbeidet godt. Det er enkelt å redusere fagmiljøer, men det er vanskeligere å bygge de opp igjen. Da er det merkelig at man skal prioritere yrkesfaglige linjer på denne måten og også velge å legge ned den eneste videregående skolen som bare tilbyr yrkesfaglige utdanningsprogram i Sarpsborg.

Vi utdanner elever til fagarbeidere og skattebetalere. Vil den nye strukturen gjøre at flere elever lettere faller på utsiden av arbeidslivet? I den sammenhengen er det verdt å nevne at en elev som faller på utsiden av arbeidslivet koster samfunnet millioner av kroner.

Dette er et rop til politikere i Sarpsborg og nasjonalt. Når det gjaldt opprettelse og oppløsning av fylker har det vært brukt summer mye større enn kuttene på 167 millionene som skolene i Østfold nå står overfor.

Det er hårreisende at man her nå skal la elever og deres fremtid bli skadelidende på veien for å bli gode håndverkere. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, du skrev «Denne regjeringen satser på yrkesfag» skrev på din Facebook-profil senest 26 september i år. Hvor er du? Østfold har ikke økonomi til å løse dette uten at det vil få konsekvenser for elever på yrkesfagene spesielt.

 

Powered by Labrador CMS