Foto: PIxabay
Sandefjord innfører mobilfri skole
Fra høsten får ikke elever lov å bruke private mobiltelefoner eller smartklokker på skolenes områder.
Det ble vedtatt i Hovedutvalg for kunnskap, barn og unge
tidligere denne måneden.
Det skjer etter at Utdanningsdirektoratet har kommet med en
anbefaling om at mobiltelefonen og smartklokken skal ut av klasserommene - både
på barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Udir mener også friminuttene
bør være mobilfrie på både barne- og ungdomsskolen. Kunnskapsminister Kari
Nessa Nordtun er helt enig i direktoratets anbefaling.
– Mobiltelefonen har ingen naturlig plass i norsk
skolehverdag. Jeg er trygg på at norske kommuner og fylkeskommuner følger
nasjonale faglige anbefalinger, sier hun.
Nå tar Sandefjord kommune grep og vil fra høsten etterkomme
anbefalingene fra både Udir og kunnskapsministeren.
Vil ha felles retningslinjer
Mobilbruk har vært oppe til drøfting i de kommunale skolene
flere ganger, og status er at alle skolene har retningslinjer for bruk av
mobiltelefon. 90 prosent har skriftliggjort begrensningene i skolens
ordensreglement, mens 65 prosent har forbud mot mobilbruk.
Ingen av skolene tillater bruk av mobil i
undervisningstiden, mens noen skoler tillater bruk i pauser og friminutt. Noen skoler samler inn mobilene ved skolestart, mens andre
har krav om at mobilen skal være avskrudd i timene og lagt et sted hvor den
ikke kan nås.
Erfaringene med oppfølging og administrering av ordningene,
samt hvorvidt elevene følger forventningene, varierer noe. 80 prosent av
rektorene svarer at de gjerne ser at det lages felles retningslinjer for
elevenes mobilbruk, noe Kunnskapsdepartementet er i ferd med å
ferdigstille.
Kommunen skal nå legge fram en sak som beskriver innføringen
av mobilfri skole skal i løpet av våren 2024. Her skal det komme fram hvordan skolene skal håndtere avvik for elevene
som er avhengige av mobilen i skoletiden. Det gjelder blant annet elever som har
diabetes og som trenger å være koblet til nett. Saken skal være ferdigstilt i
god tid før skolestart slik at skolene får tid til å forberede ansatte, samt
informere elever og foreldre.
Det vil også være mulig for hver enkelt skole å iverksette mobilfri skole med øyeblikkelig virkning dersom skolen selv ønsker dette.
Ordningen evalueres våren 2025.
Nødsituasjon
Ifølge Skjermbrukutvalget vil det å forby mobiltelefon på
skolen ha flere fordelaktige sider. Blant disse kan nevnes at mobiltelefoner
oppfattes å være en kilde til forstyrrelser i klasserommet og i skolegården.
Personvernet vil bedres, blant annet ved at muligheten for filming,
fotografering og/eller lydopptak forhindres.
Fysisk samhandling og sosial interaksjon gis bedre forhold,
og elevene kan lettere engasjeres i lek og aktiviteter.
Samtidig er mobiltelefonen et godt læringsverktøy. Et forbud
kan begrense elevenes tilgang til kunnskap. Elever og lærere kan også dra nytte
av mobiltelefoner for å tilpasse læringsmiljøet til individuelle behov.
Tilgang til mobil gir også trygghet ved at elevene kan
kontakte foreldre ved behov, eller i en nødsituasjon.