Ill.foto: Joakim S. Enger
Valgfag i barneskolen blir motivasjonsplastring
Debatt: – Skal vi få til mer praktisk og variert undervisning i skolen, må kommunene investere mer i romslige skolebygg med tilgang til flere undervisningsrom.
Da du hørte at «valgfag» er ønsket inn av regjeringen som nye
fag på 5.-7. trinn: Hva tenkte du da? Kanskje tenkte du at gøyale valgfag, som ballspill,
filmverksted, teknologi, redesign og kjøkkenhage, vil ha en positiv
spredningseffekt til de andre fagene i skolen om å bli mer praktisk og relevant?
Du tar nok feil.
Det som trolig vil skje, er at undervisningen i fag som
norsk, matematikk, engelsk eller naturfag vil bli mer av det samme som i dag.
Den eneste forskjellen er at disse fagene vil framstå som mye kjedeligere enn
de «hippe» valgfagene. Vil vi komme til å se en rekke nye gøyale valgfag som kommer
til å bli tildelt mer ressurser enn de ordinære fagene på barnetrinnet?
Det er verdt å merke seg at innføring av valgfag på
mellomtrinnet ifølge departementet skal skje gjennom å bruke eksisterende
timeantall, ikke ved å gjøre skoledagen lengre. Vil dette føre til færre
undervisningstimer i fag som engelsk og matte?
Kunnskapsministeren skal ha honnør for at hun prøver å ta
grep for mer læring og trivsel i barneskolen, men blir ikke dette nok et
politisk plastringsforsøk i jakten på å skape mer motivasjon for læring i
skolen? Jeg møter på mange lærere som ivrer etter og ser verdien av at
undervisningen i teoretiske fag må tilnærme seg elevene på en praktisk måte.
Problemet er at disse lærerne blir regelrett stoppet i sin kreativitetsplanlegging,
da det blir umulig å bedrive praktisk undervisning slik de ønsker ut fra
forsvarlige rammer grunnet for høye elevtall i elevgruppene og/eller mangel på
praktiske rom som sløydsal, tekstil-/keramikkrom, grupperom og dramasal.
Prøv bare å finne den læreren som vil undervise 10-15 flere
sjetteklassinger enn det skolekjøkkenet, sløyden eller naturfagslabben er
dimensjonert for! Skal man bedrive praktisk undervisning i skolen, kreves det
nok lærerressurser til å følge opp alle elevene i ens egen aktive læring slik
at alle ingen faller i fra. Disse problemstillingene understrekes også i
Utdanningsforbundets rapport 1/2023: Er
en mer praktisk skole mulig?
Hvor står vi da? Jeg tenker at vi trenger større politisk handlekraft for å
omfordele mer og bidra til å styrke den økonomiske tryggheten til alle landets skoler,
noe som bør skje gjennom en tverrpolitisk forpliktende skoleenighet de neste 15
årene.
Et
arbeidsnotat fra Utdanningsdirektoratet i 2023 viser riktignok at få skoler
rapporterer om store klasser, men at for få klasserom gjør det vanskelig å dele
klassene i to eller i mindre grupper og kunne undervise disse parallelt. Dermed
blir klassene for store til at det er pedagogisk forsvarlig for eksempel å la
elever få utføre praktiske kjemiforsøk i naturfag.
Skal vi få til mer praktisk og variert undervisning i skolen,
kommer vi ikke utenom at kommunene må investere mer i romslige skolebygg med god
tilgang til flere undervisningsrom slik at det blir lettere å kunne dele opp
store elevgrupper. Eller har regjeringen tenkt at de nye praktiske valgfagene
på 5.-7. trinn skal kunne gjennomføres av en lærer i en klasse med 25-30 elever?
Da kan det bli mye kanonballspilling i gymsalen disse timene. For dette er
vel ofte den reelle virkelighetsbeskrivelsen mange skoleledere kjenner seg
igjen i når skolens romkabal skal planlegges?
Skal man ta grep for mer læring, trivsel og motivasjon i
skolen, må politikerne slutte med plastring og begynne å lytte til profesjonens
ressursbehov. En
alternativ og mer dugende stortingsmelding om skole nå i 2024 kunne for
eksempel hatt som tittel: «En mer praktisk skole 2025-2040: Færre elever i
klassene».
Forpliktende hovedpunkter
Meldingen kunne hatt følgende fem forpliktende hovedpunkter for å
gjøre skolen mer praktisk og mindre teoritung:
- Staten må sørge for at alle kommuner får
tildelt øremerkede midler til å oppgradere egne skolebygg hvor det ikke er nok
delingsrom. Fysiske rammer skal ikke lenger begrense bruken av ekstra
lærerressursen og gruppeinndeling. Elevgruppene skal heller ikke være for store,
slik at det blir lett for læreren å benytte seg av praktisk undervisning i alle
fag, så vel inne som utendørs.
- Det må innføres statlig krav og øremerkede midler til alle kommuner om å få på plass
praktiske undervisningsrom på den enkelte skole som sløydsal, tekstilrom,
keramikkverksted, dramasal, forskerlab etc. Dette arbeidet må prioriteres og
dokumenteres av skoleeier fortløpende.
- Myndighetene må prioritere å gi skolene og kommunene ro, faglig støtte og nok
ressurser til å kunne fortsette sitt nåværende utviklingsarbeid med å utvikle
tverrfaglig undervisning hvor opplæringen skaper større sammenheng mellom
fagene og slik sørge for å øke motivasjonen for læring. Tverrfaglige
undervisningsarbeid gir dessuten gode muligheter for å styrke læringsmiljøet,
elevers medvirkning og fellesskapet på den enkelte skole. Tverrfaglighet
i skolen er fremtiden!
- Kunst- og håndverksfaget må gjennom en nasjonal
endring ved for eksempel at fagområdene sløyd, keramikk og tekstilarbeid
gjeninnføres som viktige termer i faget. Fagets estetiske del (kunst, design og
tegning) skal ikke lenger få dominere undervisningen i faget. Målet må være å
lage et tydeligere håndverksfag i grunnskolen. Skolene må gis øremerkede ressurser
til å kjøpe inn verktøy og materialer for å opprette gode nok verksteder på
skolene.
- Videreutdanningfor lærere, spesielt innen kunst og
håndverk og tverrfaglighet i skolen, må prioriteres slik at skolen som lærende
organisasjon kjenner seg tryggere på disse fagområdene.
Du tenker sikkert at en mer praktisk skole vil komme til
å koste mye penger. Men har vi som rik oljenasjon egentlig råd til å la være? Det
koster penger å satse på fremtiden.