Ukrainske Lyudmyla:
– Med barna i barnehagen er jeg fri og føler at jeg gjør noe viktig
Lyudmyla Roman er imponert over norske barns selvstendighet og hvor flinke de er til å si hva de mener.
– Norske barnehager er opptatt av at alle barn har ulike talenter og er gode nok som de er. Det norske systemet bygger på prinsippet om at ingen er bedre enn andre, sier Roman.
Hun vokste opp i Ukraina, der hun selv gikk i barnehage – og senere har jobbet. I dag jobber hun som pedagogisk leder i Sommereng barnehage i Tromsø.
I år er det 20 år siden tidsskriftet Første steg ble utgitt for første gang. I den forbindelse har vi spurt 20 barnehagelærere i 20 ulike barnehager i Norge hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 og frem til i dag, og hva som kan bli bedre i fremtiden.
Her kan du lese hva Lyudmyla Roman og de andre barnehagelærerne svarte.
Lite konkurranse
Roman har bodd i både Spania og Romania før hun kom til Norge i 2012. Hun jobbet som danselærer i en ukrainsk barnehage og forteller at det der var en konkurranse mellom barna om å bli best for eksempel i dans.
– De voksne i Ukraina er opptatt av resultatet i alt barn gjør, i større grad enn i Norge, forteller Roman.
Hun mener fravær av konkurranse er positivt for den sosiale utviklingen.
– Ulempen er at det legger en demper på barnas motivasjon for å bli bedre i noe og utvikle sine personlige evner og skjulte talenter, mener hun.
Roman har to bacelorgrader og ett år på masternivå og har fått godkjent sju års høyere utdanning som barnehagelærer med psykologi, dans og koreografi.
Elsker at barna er mye ute
Roman liker at ansatte i norske barnehager er opptatt av vennskap og frilek.
– Det er ikke så mange voksenstyrte og skoleforberedende aktiviteter, al a kunst, forming, dans og drama, i Norge som i mange andre land, sier hun.
Roman elsker at norske barn er mye ute og kan nyte frisk luft i mange timer.
– Det er helt utrolig at ettåringene får sove ute i vogn i allslags vær!
Roman er imponert over norske barns selvstendighet og hvor flinke de er til å si sine meninger.
– Dette klapper jeg høyt for i Norge, sier hun.
Vil bidra til å forandre verden
Det Roman er mest opptatt av som barnehagelærer, er de små menneskene: hvem de er, behovene deres, utviklingen, trivselen og læringen.
– Jeg er opptatt av barnas uttrykk og følelser og vil gi dem muligheten til å lære noe nytt hver dag, sier hun.
Sammen med barna er Roman seg selv.
– Med barna er jeg fri og føler at jeg gjør noe viktig. Jeg vil gjerne bidra til å forandre verden til det bedre, sier hun.