Her fordeler barnehagen tilvenningen over tid slik at det ikke begynner for mange barn samtidig
Leo (1) er en av 46 000 ettåringer som går i norske barnehager. Foreldrene er glade for at de ansatte brukte tid på å skape en trygg relasjon da han startet der.
– Leo strålte av nysgjerrighet og entusiasme da han startet i barnehagen. Det var tydelig at han var klar for å utforske en ny og spennende verden, sier moren Anna Gorskaya.
Han hadde tilvenning før jul og
startet i barnehagen i januar i år. Leo er dermed en av over 43 300 ettåringer
som går i norske barnehager, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)
(2023).
God tilknytning
Både Anna og Leos pappa, Kirill Konobeevskii, sier de blir varme i hjertet når de tenker på hvor raskt sønnen knyttet seg til ansatte.
Leo var ett år da han startet i Vollen Montessori Barnehage i Asker.
– Han elsker å være omgitt av lek og læring, og vi kunne se at han trivdes fra dag én, sier pappa Kirill.
Foreldrene opplevde at personalet gjorde en god jobb med å skape en trygg og kjærlig atmosfære.
– De tok seg tid til å bli kjent med Leo, og det var tydelig at de virkelig brydde seg om trivselen hans, sier moren.
93 prosent går i barnehage
For 20 år siden gikk 37 prosent av norske ettåringer i barnehage, mens prosentandelen for 2023 var 81,8 prosent, ifølge SSB. Det betyr at rundt 43 300 ettåringer gikk i barnehage i 2023.
For 20 år siden gikk 72,8 prosent av alle barn mellom ett og fem år i barnehage, mens tallet i 2023 var 93,8 prosent.
Barnehagemedarbeider i Vollen Montessori Barnehage, Christine Halstensen, sier de forsøker å fordele tilvenningen slik at det ikke begynner for mange samtidig.
– Hvert barn har én til to voksne de forholder seg til i starten. På den måten blir både barnet og foreldrene trygge, sier Halstensen, som også er student ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.
Ser hvert barns behov
Det som trakk Leos foreldre mot Vollen Montessori Barnehage, var det de beskriver som en tydelig satsing på å skape et læringsmiljø der barna blir oppmuntret til å utforske, være kreative og utvikle seg på sin måte.
Foreldrene setter pris på den interessen ansatte viser for Leos individuelle behov og interesser.
De erfarer at de ansatte er dedikerte til å skape et miljø der barna ikke bare lærer grunnleggende ferdigheter, men også utvikler en positiv holdning til læring. Før Leo begynte i barnehagen, hadde foreldrene en samtale med de ansatte for å bli kjent.
– Det var en god start på samarbeidet. Sammen utarbeidet vi en plan som tok hensyn til Leos individuelle behov og rutiner, forteller moren.
Foreldrene setter pris på det stabile personalet, som fører til en trygg og god hverdag for sønnen.
Her kan du lese hva foreldrene til Leo og de andre barna svarte.