20 fagfolk innen barnehagefeltet i Norge forteller hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 til 2024

Dette mener fagfolk er det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene

Publisert Sist oppdatert

I år er det 20 år siden tidsskriftet Første steg ble utgitt for første gang. I den forbindelse har vi spurt 20 fagfolk innen barnehagefeltet i Norge hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 og frem til i dag, og hva som kan bli bedre i fremtiden. 

Her kan du lese hva de svarte.

– Det er blitt en lovfestet rett til barns medvirkning

Berit Bae (80)

professor emerita i barnehagepedagogikk ved OsloMet

Bakgrunn: doktorgrad fra Universitetet i Oslo, institutt for spesialpedagogikk; har i en årrekke drevet forskning, undervisning og formidling i barnehagefeltet og bidratt til utvikling av praksisnær barnehagekunnskap

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Det er en lovfestet rett til barns medvirkning (2005), at flere ettåringer kom inn i barnehagen, og barnehageopprøret i 2016–2017.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Bemanningssituasjonen må bli bedre, og det må bli mer søkelys på arbeid med gode relasjoner, men ikke gjennom programmer.

Les også: Berit Bae: – Barns rett til medvirkning blir ofte misforstått

– Det har blitt et mye større læringstrykk, og profesjonen er under press

Anne Greve (65)

professor i barnehagepedagogikk ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet

Bakgrunn: førskolelærer, hovedfag i barnehagepedagogikk og doktorgrad, ett år som førsteklasselærer, førsteamanuensis ved OsloMet

 Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Tilnærmet full barnehagedekning har ført til langt flere barn under tre år i barnehagen. Det har blitt et mye større læringstrykk, og profesjonen er under press fordi mange barnehageeiere pålegger barnehagene å bruke ulike programmer som uthuler profesjonens faglige dømmekraft.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Det må bli flere barnehagelærere og flere med master. Barnehagelærerne må ha nok kunnskap, handlekraft og dømmekraft, slik tidligere rektor og barnehagelærer Unni Bleken var opptatt av.

Les også: Professor Anne Greve er bekymret for lekens fremtid.

 

– Barnehagelærerne har stått opp for barnehagens verdier

Solveig Østrem (55)

professor i pedagogikk ved OsloMet

Bakgrunn: utdannet cand.theol. og ph.d. i teologi/etikk, har jobbet med barnehagelærerutdanning siden 1998, ledet i 2009 evalueringen av innføringen av en ny rammeplan, er medlem av Lærerprofesjonens etiske råd

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Det er at barnehagelærerne har stått opp for barnehagens verdier når disse har vært under press. 7. juni 2016 er en merkedag: Da svarte stortingsflertallet med «samla slakt» på regjeringens forslag om å innføre læringsmål forkledd som «norm for språkutvikling». Stortingsvedtaket viste at det nytter å si ifra, og at det finnes politisk vilje til å hegne om barnehagens formål.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Det trengs et kraftig kompetanseløft og politisk vilje til å betale det et reelt kompetanseløft koster. Barnehagelærere må lønnes etter kompetanse, slik at mastergrad gir uttelling. Det er en selvfølge for lærere i skolen og bør blir det i barnehagen også.

– Vi har fått viktige, nasjonale standarder for kvalitet

Jørn-Tommy Schjelderup (55)

administrerende direktør i PBL (Private Barnehagers Landsforbund)

Bakgrunn: har arbeidet med og for private barnehager siden 2001; tidligere kommunikasjonsdirektør og viseadministrerende direktør i PBL, siden 2022 administrerende direktør

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Utviklingen har vært uvurderlig for velferden til barn og småbarnsfamilier – ikke minst kvinner. Gjennom barnehageforliket satte private og kommunale barnehageeiere fart på utbyggingen, slik at alle kan få en barnehageplass til en overkommelig pris. I tillegg har vi fått viktige, nasjonale standarder for kvalitet som hele sektoren støtter opp om.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Kvaliteten skal bli høyere og jevnere. Det er viktig for alle barn, men spesielt for dem som trenger barnehagen mest. Men høyere og jevnere kvalitet forutsetter også forutsigbar og bærekraftig finansiering og fortsatt valgfrihet for foreldre.

Foto: PBL

© Utdanningsnytt

– Vi må få mer selvtillit til å tro på og forsvare egenverdien ved livet i barnehagen

Maria Øksnes (50)

professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU

Bakgrunn: utdannet barnehagelærer, har forsket på barn, barndom og lek i barnehagen og vært en fortaler for at barns lek har en sentral plass i barnehagen

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene

– Det er at barnehagefolk har fortsatt å holde i hevd barnehagens tradisjon med vekt på barns perspektiv, lærelyst, nysgjerrighet og lek.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Vi må få mer selvtillit til å tro på og forsvare egenverdien ved livet i barnehagen og til å fremme barns perspektiv og leken.

– Det er behov for en nasjonal ledernorm

Robert Ullmann (58)

daglig leder i barnehagestiftelsen Kanvas

Bakgrunn: siviløkonom, deltok i gruppen som vurderte den nye barnehagelærerutdanningen, er styreleder i forskerskolen NORBARN, Norges første forskerskole rettet mot barnehagesektoren

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Det er innføringen av barns rett til medvirkning og nasjonale normer for bemanning og pedagogtetthet.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Det er behov for å styrke sektoren med en nasjonal ledernorm, å ha minst 50 prosent barnehagelærere og en bemanningsnorm i hele åpningstiden. Vi bør styrke barnehagen som lærende organisasjon med barnehagelektorer, samt styrke rettigheter og ressurser til barn med særskilte behov.

Foto: Bård Gundersen

– Vi står i fare for å mangle nok vaksne som vil dette yrket med heile sitt hjarte

Svein Ole Sataøen (70)

dosent emeritus ved i barnehagelærarutdanninga ved Høgskulen på Vestlandet

Bakgrunn: cand.polit. med hovudfag i pedagogikk, forfattar og pådrivar for å få fleire menn inn i utdanninga og barnehagen; har leia utviklingsarbeid nasjonalt og regionalt

Det viktigaste som har skjedd i barnehagen dei siste 20 åra

– Vi har fått full barnehagedekning, og barnehagen som pedagogisk opphaldsstad har fått aksept og styrkt posisjon. Barns rett til medverknad er styrkt både i barnehagen sine styringsdokument og i praksis.

Dette kan bli betre i framtida: 

– Rammevilkåra i barnehagen må bli betre. Fleire kompetente vaksne er eit «må» for å utvikle endå betre barnehagar. Situasjonen slik han er no, uroar meg: Ungdommen sviktar læraryrka, og vi står i fare for å mangle nok vaksne som vil dette yrket med heile sitt hjarte.

Foto: Sylvi Witter Rusås

– Barnehagen bør bli gratis for alle barn

Jan-Erik Johansson (77)

professor emeritus i barnehagepedagogikk ved OsloMet

Bakgrunn: doktorgrad i pedagogikk fra Göteborgs universitet og professor ved OsloMet 1998–2016

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Det er i dag plass for nesten alle barn i barnehagen, og antall ansatte per gruppe er regulert sammen med gruppestørrelse.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Barnehagen bør blir gratis for alle barn – på samme måte som grunnskole og all annen offentlig utdanning i Norge. Møtet mellom barn og naturen og verden omkring må utvikles i direkte samhandling med kompetente voksne – ikke med digitale hjelpemidler.

– Barnehagen har blitt ein del av utdanningsløpet

Anita Holm Cirotzki (47)

sentralstyremedlem og leiar for kontaktforum barnehage i Utdanningsforbundet

Bakgrunn: utdanna barnehagelærar og fagleiar for barnehagane ved Svelgen oppvekstsenter

Det viktigaste som har skjedd i barnehagen dei siste 20 åra:

 – Barnehagen har blitt ein del av utdanningsløpet. Vi har fått lovfesta bemanningsnorm og skjerpa pedagognorm.

Dette kan bli betre i framtida: 

– Det må bli betre balanse mellom det ein vil, og det som er mogleg å få til. Den avstanden er for stor i dag. Vi treng auka bemanning, meir tid og betre rammer.

Foto: Stig Weston

– Barns rett til medvirkning er det viktigste som har skjedd

Kristin Rydjord Tholin (65)

dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge

Bakgrunn: førskolelærerutdanning og 15 års erfaring fra barnehage, videreutdanning i barnehagepedagogikk og 25 års erfaring som barnehagelærerutdanner

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Innføring av § 3 Barns rett til medvirkning og § 16 Rett til barnehageplass i lov om barnehager og at vi ser barn som subjekt.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Personalet bør ha utdanning for pedagogisk arbeid med barn. Vi må få mer oppmerksomhet om formålet og verdiene som er grunnlaget for barns trivsel, utvikling og meningsfulle liv i barnehagen.

Foto: Knut Jul Meland, USN

– Barnehageforliket ga forutsigbare rammebetingelser for private aktører og ga foreldrene rett til å velge barnehage

Siv Jensen (55)

rådgiver i Redningsselskapets paraplyorganisasjon Flyte, som jobber med å forebygge drukningsulykker, foredragsholder og konsulent i næringslivet og har ulike styreverv

Bakgrunn: utdannet diplomøkonom, tidligere stortingsrepresentant (FrP) (1997–2021), leder av FrP (2006–2021) og finansminister (2013–2020)

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Barnehageforliket, som satte i gang en storstilt utbygging av barnehageplasser, ga forutsigbare rammebetingelser for private aktører og ga foreldrene rett til å velge barnehage.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Det bør bli bedre bemanning og bør gjøres noe med de nye innstrammingene i rammebetingelsene til private barnehageaktører.

– Barnehageforliket reduserte prisen, satset på kvalitet og ga barn rett til barnehageplass

Øystein Djupedal (64)

regiondirektør i Husbanken

Bakgrunn: utdannet litograf/offsettrykker, tidligere stortingsrepresentant (SV) (1993–2009), kunnskapsminister (2005–2007) og fylkesmann i Aust-Agder

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Barnehageforliket (2003), som reduserte prisen, satset på kvalitet og ga barn rett til barnehageplass. Det er den største velferdsreformen og likestillingsreformen i moderne tid. Flere kvinner kom ut i arbeidslivet, og vi ble kvitt dagmammaer, som jobbet uten rettigheter. Å flytte barnehagen til Kunnskapsdepartementet var et signal om at barnehagen var en del av kunnskapssamfunnet.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Privatiseringen av barnehagesektoren er gått for langt, og det er skammelig at noen har blitt milliardærer på offentlige penger. Jeg mener det fortsatt er riktig at offentlig og private barnehager skal likebehandles.

Les også: Du kan takke disse for at barnet ditt i dag har rett til barnehageplass.

– En lovfestet rett til barnehageplass er noe av det viktigste som har skjedd

Tora Korsvold (72)

professor emerita i førskolepedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH)

Bakgrunn: lærer og forfatter med doktorgrad i barnehagens politiske historie, har utviklet og ledet masterstudiet i barnehagekunnskap ved DMMH og er fagansvarlig for barnehagefeltet i Store norske leksikon

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Utbyggingen av barnehagen, lovfestet rett til barnehageplass og makspris har gjort barnehagen til et mer tilgjengelig velferdsgode. Barns medvirkning i barnehagen er også viktig.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Bemanningssituasjonen er et vedvarende problem og krever en politisk løsning. Det må gjøres noe for å få flere til å ta barnehagelærerutdanning. Barnehagelæreren er avgjørende for barnehagens kvalitet.

Foto:  DMMH, Ole Ekker

– Barnehagesektoren har fått økt status

Mimi Bjerkestrand (59)

direktør for etat for barnehage i Bergen kommune

Bakgrunn: barnehagelærer, tidligere leder i Utdanningsforbundet, har sittet i nasjonale utvalg og råd knyttet til utvikling av sektoren

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Barnehagesektoren fikk økt status og anerkjennelse som en del av barns utdanning da sektoren ble en del av Kunnskapsdepartementet i 2005 og barns rett til barnehageplass ble innført i 2013. En tydelig bemannings- og pedagognorm i 2018 førte til flere barnehagelærere i hver barnehage.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Vi må styrke ledelsen i den enkelte barnehage, fordi det er økte krav til systematisk arbeid med kvalitet og forvalting. Det bør bli flere barnehagelærere og målrettede tiltak for bedre sosial utjevning.

– Barnehagen er nå ansett som en del av utdanningssystemet

Palma Kleppe (47)

daglig leder i Frognerkilen barnehage

Bakgrunn: barnehagelærer, har og har hatt ulike verv i Utdanningsforbundet, ledet prosjektet «Barnets beste» i Manifest tankesmie, er barnehageaktivist og med i aksjonsgruppen for Barnehageopprøret

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– På bakgrunn av kunnskap om barn og oppvekst har ambisjonene for barnehagen som samfunnsinstitusjon blitt skyhøye. Der barnehage tidligere var barnepass mens foreldrene var på jobb, er barnehagen nå ansett som en del av utdanningssystemet.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Det er urealistiske forventninger knyttet til hvilken rolle barnehagen skal ha og hva den skal tilføre, sett i forhold til finansiering av både barnehagelærerutdanningen og nivået på ressurser og kompetanse i barnehagene. Barna fortjener så mye mer, og vi trenger politikere som vil prioritere dem!

Foto: Ingeborg Thorsland

– Jeg håper at barnehage- eiere tilbyr barn grønne miljøer

Elin Eriksen Ødegaard (65)

professor og senterleder for BARNkunne – Senter for barnehageforskning, faglig leder for Forskerskolen NORBARN ved Høgskulen på Vestlandet (HVL)

Bakgrunn: barnehagelærer med doktorgrad, og en stemme for bærekraft, lek og utforskning i barnehagen

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Utbyggingen av barnehageplasser for alle, satsing på barnehageforskning, opprettelsen av forskningssentre og forskerskolen NORBARN i 2023. Mange ble involvert i prosessen med rammeplanen (2012–2017), som resulterte i en plan som sektoren omfavner.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Jeg håper at barnehageeiere fjerner plastdekke og tilbyr barn grønne og varierte miljøer med mulighet til å leke, bevege seg og utforske. Jeg ønsker også at barnehager som i dag ikke har kapasitet til kvalitetsutvikling, får ledere som har visjoner og tar grep.

Foto: Terje Rudi

– Leken må ikke bli redusert til en arena for læring

Monica Seland (57)

professor i barnehagevitenskap ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH)

Bakgrunn: barnehagelærer med ph.d., har sittet i utvalg som har revidert rammeplanen, underviser og forsker på organisering av barnehager og barn og ansattes erfaringer med ulike pedagogiske praksiser

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene

– Vi har fått full barnehagedekning til en overkommelig pris, barns rett til ytring og medvirkning. Et miljø fritt for krenkelser er lovfestet, og kompetansen i sektoren er hevet.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Barnehagens betydning for det grønne skiftet må løftes frem, og leken må ikke bli redusert til en arena for læring. Vi må få en bemanning som sikrer nok ansatte hele dagen, og barnehagelektor bør innføres som en stillingskategori.

– Barnehageansatte er nøkkelen til kvalitet

 Ingunn Størksen (54)

professor i psykologi ved Læringsmiljøsenteret ved UiS

Bakgrunn: psykolog med doktorgrad i psykologi, har jobbet med barnehageforskning siden 2005 gjennom flere prosjekt støttet av Norges forskningsråd (NFR)

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene:

– Vi har fått dokumentert at det er variasjoner i barnehagekvalitet, slik at vi kan styrke den gode norske barnehagen ytterligere.

Dette kan bli bedre i fremtiden:

– Samfunnet må finne strategier for å rekruttere flere til barnehageyrket, samt legge til rette for god bemanning. Barnehageansatte er nøkkelen til kvalitet. Jeg ønsker et enda tettere samarbeid mellom forskning og praksis for å fremme omsorg, lek og læring i barnehagen.

Foto:  Elisabeth Tønnessen

– Vi må ha mer vekt på det barn og personale gjør sammen

Kari Carlsen (69)

professor i forming, Universitetet i Sørøst-Norge

Bakgrunn: lærerutdanner med doktorgrad i Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur, har sittet i planutvalg for lærerutdanninger og er kontaktperson i Reggio Children

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Rammeplanens syn på barnet som handlende subjekt i utforskende prosesser, barnehagen som en del av utdannings- løpet og alle barns rett til plass.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Slutt å overstyre barnehagelæreres kompetanse med kjøpte programmer. Vi bør øke faglighet i barnehagelærerutdanningen, som er sterkt svekket med de siste reformene. Vi må ha mer vekt på det barn og personale gjør sammen, og sikre tid til skapende prosesser.

Foto:  Karete Roksvåg

– Vi må gjøre noe for å rekruttere flere barnehagelærere

Tor Eirik Toft Rasmussen (37)

leder i Foreldreutvalget for barnehager (FUB)

Bakgrunn: maskinsikkerhets- ingeniør, far til to barnehagebarn og sitter i SU i Kanvas Svanholmen i Sandnes

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Alle har fått rett på barnehageplass i Norge som følge av barnehageforliket. Vi har fått makspris og ordninger som gjør at alle skal ha råd til å sende barna i barnehagen.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Flere voksne per barn i barnehagen i hele åpningstiden. Vi må gjøre noe for å rekruttere flere barnehagelærere. I 2030 vil vi mangle 13 000 barnehagelærere. Dette er en varslet krise.

Foto:  FUB, Even Lundefaret

Powered by Labrador CMS