Husmorbarnehagene ble brukt av mødrene som var hjemmearbeidende, og de var gjerne fra middelklassen i byene. Barna sitter og tegner i Husmødrenes barnehage på Grefsen i Oslo i 1954.Foto: Leif Krohn Ørnelund, Oslo museum
Barnehagelærernes fagkompetanse var helt avgjørende for oppstarten av nye barnehager
Fagartikkel: Lederne av de første barnehagelærerutdanningene i Norge var opptatt av omsorg og barns medvirkning allerede på 1950-tallet.
ToraKorsvoldprofessor emerita ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
PublisertSist oppdatert
Annonse
Denne artikkelen handler om fremveksten av
barnehagelærerutdanningen i velferdsstatens første periode i 1940- til
1960-årene. Når vi ser historisk på den første barnehagelærerutdanningen, er
det interessant å se på hva slags forestillinger om familie- og samfunnsliv som
eksisterte.
Annonse
Hvordan fremmet de første kvinnelige lederne av den norske
barnehagelærerutdanningen sine ideer?
En velutrustet dame
«En velutrustet ung dame» var avisoppslaget våren 1948 da
Turi Sverdrup Lunden fikk stillingen som leder ved den nyopprettede
barnehagelærerutdanningen i Bergen.
Turi Sverdrup Lunden svarer kjapt og
engasjert i intervjuet: «Jeg mener, at i byer og tettbygde strøk burde
barnehagen bli obligatorisk for barn under skolepliktig alder. Det tror jeg
ville være godt for den oppvoksende slekt, og så ville en jo derved få frigjort
mye kvinnelig arbeidskraft – noe som jo teller mye akkurat nå.»
Journalisten
lar imidlertid temaet «barnehagesaken» ligge, og spør i stedet om Turi Sverdrup
Lundens alder: «De er så ung, ser vi, at det er fullt tillatt å spørre ikke
bare om Deres utdannelse, men også Deres fødselsår.»
I avisoppslaget heter det
at Turi er født i 1923, og har magistergrad i pedagogikk med psykologi og
sosiologi som støttefag fra Universitetet i Oslo. Hun har praksis fra både
barnehage- og skolepsykologisk kontor. Dessuten har hun undervist som vikar
både ved en yrkesskole og Oslo lærerskole.
«Ja, og siste høst underviste jeg
ved Barnevernsakademiet i Oslo»,1 sier hun i intervjuet.
Den
påtroppende lederen understreker barnehagens rolle i å «frigjøre kvinnelig
arbeidskraft», det vil si å være en pedagogisk institusjon for barn på dagtid
mens mødrene er på jobb.
Denne oppfordringen kom paradoksalt nok i en periode
da samfunnets husmorprosjekt skjøt fart, og flertallet av mødrene var
hjemmearbeidende.
Husmorpolitikken
I velferdsstatens første fase var samfunnet preget av
husmorprosjektet og en harmonisering. Å være husmor ble normen for kvinner. Husmorisering
av samfunnet betydde at politikken la til rette for et husmorliv.
I 1950
var andelen kvinner som var registrert som husmødre, 53 prosent. I 1960 hadde
denne andelen steget til 55 prosent. Husmorpolitikken ble sett på som en
anerkjennelse av det nødvendige arbeidet som ble utført i hjemmet.
Husmor-politikken skulle dessuten gi bedre folkehelse, med vekt på ikke bare et
sunt og næringsrikt kosthold og et velstelt hjem, men også på barnas trivsel
(Korsvold, 2008, s. 116–119; Slottemo, 2021, s. 100–106).
Utviklingen av
hjemmearbeidende kvinner var dermed et svar på den allmenne moderniseringen av
samfunnet. Da hjem og arbeidsplass skilte lag under industrialiseringen på
1800-tallet, ble det kvinnenes oppgave å ta seg av alle gjøremål i hjemmet.
I
1950-årene og begynnelsen av 1960-årene skjedde en ytterligere forsterkning av
arbeiderbevegelsens prinsipp fra mellomkrigsårene: Gifte kvinner skulle nærmest
slippe lønnet arbeid, og hjemmehustruen ble sett på som et sosialt framskritt
(Slottemo, 2021, s. 103–104).
Økt velferd
Statens husmorpolitikk støttet opp under en mannlig
forsørgermodell og en kvinnelig omsorgsmodell. At flere av barna hadde mødrene
kontinuerlig til stede gjennom hverdagen, ble oppfattet som et privilegium for
flere.
For første gang fikk flere gifte arbeidermødre mulighet til å være
hjemme med barna, ikke minst på grunn av økende velstand. Husmorpolitikken
innebar en ny form for velferd for store grupper i samfunnet, for både menn,
kvinner og barn. Den var likevel ikke uten problemer.
Selv om husmødrenes arbeid
med barna i hjemmet var høyt verdsatt retorisk, ble det store forskjeller
mellom barn. Husmorpolitikken fikk negative konsekvenser for barn dersom
ektemannens lønnsinntekt falt bort (Korsvold, 2008, s. 117–118).
Kombinere lønns- og familiearbeid
Norsk kvinnesaksforening gikk inn for at kvinner burde kunne
kombinere lønnsarbeid med familiearbeid, slik vi så lederen for
barnehagelærerutdanningen i Bergen, Turi Sverdrup Lunden, argumentere for.
Turi
Sverdrup Lunden (senere Sverdrup Berg) (1923–2017) var leder ved utdanningen i
Bergen, det opprinnelige Småbarnspedagogisk Akademi, i perioden 1951–1989. Hun
tok tidlig til orde for at flere barnehager ville frigjøre kvinner til lønnet
arbeid. Det fantes altså stemmer i utdanningen som motsatte seg samtidens
husmorprosjekt og ville utvide kvinners handlingsrom (Sverdrup Berg, 1988).
Bakgrunnen var at kvinner over tid hadde blitt mer økonomisk uavhengige av
menn, fordi staten bygde ut en rekke trygdeordninger, som barnetrygden. Det
gjorde kvinner mindre avhengige av menn.
Husmorbarnehagene
Både opptakskravene til utdanningen og utbyggingen av
husmorbarnehager der de kommende yrkesutøverne praktiserte, la bestemte
føringer for utdanningen. Husmødrenes barnehager hadde sin største vekst i
1950- og 1960-årene (Korsvold, 2005 s. 66–68).
Husmorbarnehagene ble brukt av mødrene som var
hjemmearbeidende, og de var gjerne fra middelklassen i byene. Mødre og husmødre
som var aktive i Husmorforbundet, hadde en velorganisert og godt drevet
organisasjon i ryggen.
Tidens barnehagelærere hadde solid praksiskunnskap om
barn, ledelse og drift av barnehager gjennom utdanningen sin. Barnehagelærernes
fagkompetanse var helt avgjørende for oppstarten av nye barnehager og
utdanningsinstitusjoner. Etableringen av Komiteen for Husmødrenes Barnehager i
1950-årene førte til at ideen om barnehage spredte seg til flere byer.
Komiteen
jobbet for å få opprettet flere barnehager. Husmødrenes organisasjon bidro både
til barnehagens systematiske utbredelse, tilgjengelighet og kontinuitet
(Korsvold, 2005, s. 66–67).
Opptakskrav til utdanningen
Opptakskravene kunne variere fra utdanning til utdanning,
men var i grove trekk følgende: Elevene, som de het, måtte ha avsluttet
skolegang, helst i form av realskoleeksamen, fullført husmorskole og minst et
halvt års praksis i spedbarns- og/eller barnepleie. Det var med andre ord
omfattende opptakskrav (Korsvold 2005, s. 135–145).
Realskole tilsvarte en
treårig skole etter det som på dette tidspunktet var en sjuårig folkeskole. Som
utdannede barnehagelærerinner utgjorde de en høyt utdannet yrkesgruppe etter
datidens målestokk (Bye, 2022, s. 67–68; Korsvold, 1990, s. 568).
Astrid Vatne (1913–2002) var den første lederen av
Menighetspleiens Barnevernsinstitutt i Trondheim. Hun ledet utdanningen i byen
fra Barnevernsinstituttet ble etablert i 1947, til hun gikk av med pensjon i
1980.
Vatne påpekte at utdanningen betydde mye for husmoryrket. Selv om
opptakskravene bidro til å understreke at dette var en utdanning også for
husmødre, påpekte Vatne at stadig flere kvinner hadde forsørgeransvar.
En
trengte derfor flere daghjem for barn som hadde yrkesaktive mødre, og
der det var ansatt utdannede barnehagelærere.
Barnehagelærerinnene startet forening
Kvinnene som var sentrale i den første utdanningen, var også
sentrale i den første fagorganiseringen av barnehagelærerinner.
Utdanningsinstitusjonene rekrutterte kvinner til undervisningsstillinger fra
deres fagorganisasjon (Greve mfl., 2014).
Fagorganisasjonene ga kvinnene på
1950- og 1960-tallet en arena der de kunne være aktive og danne nettverk. Det
hadde stor betydning for barnehagens utbredelse. Barnehagelærere gikk inn i
lederposisjoner og var synlige i den offentlige debatten. Det hadde betydning
for det neste tiåret, 1970-tallet.
Opptatt av omsorg
Barnehagelærere som var aktive både i utdanningen og i
Barnehagelærerinnenes Landsforbund i velferdsstatens første periode, var
opptatt av omsorgen for barnet. Synet på omsorg fikk senere betydning for den
nye loven om barn og foreldre og for Barneombudet som kom i 1970-årene
(Kors-vold, 2022).
Utdanningen skulle skape et framtidig demokratisk lederskap,
og dette lederskapet innebar i praksis å lære barn å bli hjelpsomme og
omtenksomme og å vise omsorg for andre. Ideer hos de første lederne var verdier
som velferdsstaten senere kom til å bygge på. Det vil si en barnehage for
fellesskap og samarbeid, likhet og sosial rettferdighet. Barnehagebarnet var
slik et tidlig velferdsbarn, og ideen om barns medvirkning startet i barnehagen
(Korsvold, 1990).
Endringer
Lederen ved den første utdanningen i Bergen mente
yrkesaktive kvinner var en del av kvinnenes frigjøring. Fra slutten av
1960-tallet tok den nye, radikale kvinnebevegelsen avstand fra husmoridealene.
Et husmorideal som i sin tid hadde gitt kvinner frihet fra å være i
arbeid og frihet til å være hjemme med barn, endret seg. Nå var ønsket
en annen frihet, frihet fra hjemmet og frihet til lønnet arbeid.
Flere barnehager ville gi kvinner mulighet til å ta utdanning og delta i
arbeidslivet. «Barnehagene ville frigjøre kvinnene», for å bruke Turi Sverdrup
Lundens ord.
Avslutning
De første lederne av barnehagelærerutdanningene var aktive,
engasjerte og initiativrike kvinner som hadde omfattende lederoppgaver.
Innenfor de forestillinger om familie- og samfunnsliv som eksisterte på 1950-
og 1960-tallet, sprengte de ofte grenser for tidens husmordominans. De var
opptatt av både kvinners frigjøring og barns omsorg og egenaktivitet. De bidro
både til opprettelsen av nye barnehager og til kvinnefrigjøringen på
1970-tallet. De første kvinnelige lederne av den norske barnehagelærerutdanningen
fremmet sine ideer både gjennom utdanningen, husmorbarnehagene og
fagorganisasjoner.
Greve, A., Jansen, T. T. og Solheim, M. (2014). Kritisk
og begeistret: Barnehagelærernes fagpolitiske historie. Fagbokforlaget.
Korsvold, T. (1990). Et kvinneyrke vokser fram.
Barnehagelærerinnenes kvalifikasjons-grunnlag pionerfasen. Historisk
tidsskrift, 69 (4), 558–575.
Korsvold, T. (2005). For alle barn! Barnehagens framvekst
i velferdsstaten. Abstrakt.
Korsvold, T. (2008). Barn og barndom i velferdsstatens
småbarnspolitikk: En sammenlignende studie av Norge, Sverige og Tyskland
1945–2000. Universitetsforlaget.
Korsvold,
T. (2022). Early childhood education in Norway: From private initiative to
state intervention. I D. Caroli (red.), History of early education
institutions in Europe from WWII until the recent reforms (93–117). Clueb.
Slottemo, H. (2021). Norge på 1900-tallet: Forskjell og
fellesskap. Cappelen Damm Akademisk.