Espen Øby (39), pedagogisk leder i Nærsnes Kystbarnehage i Asker mener pedagoger trenger å komme seg opp i trærne og by på risikolek

– Pedagoger trenger å komme seg opp i trærne og by på risikolek

– Barn trenger omsorgsfulle, lekne og aktive ansatte, sier barnehagelærer Espen Øby.

Publisert Sist oppdatert

Han er pedagogisk leder i Nærsnes Kystbarnehage i Asker.

I år er det 20 år siden tidsskriftet Første steg ble utgitt for første gang. I den forbindelse har vi spurt 20 barnehagelærere i 20 ulike barnehager i Norge hva de mener er det viktigste som har skjedd i norske barnehager fra 2004 og frem til i dag, og hva som kan bli bedre i fremtiden. Her kan du lese hva Espen Øby og de andre barnehagelærerne svarte.

Lekesloss og klatrer i trær

En av ti ansatte i barnehagene er menn. Espen Østby mener det er viktig med rollemodeller av begge kjønn, men at det viktigste er hva slags rollemodeller vi er. I 2004 var andelen menn som jobbet i barnehager, 6 prosent. Andelen har økt gradvis, til 10,5 prosent i 2023. Øby tror menn i barnehagen ofte har hatt rollen som «den aktive», som lekesloss, klatrer i trær og herjer med barna.

– Kanskje fordi menn i barnehage i mange tilfeller er unge menn som jobber noen år før de begynner å studere? Jeg tenker at pedagoger av begge kjønn trenger å komme seg opp i trærne og by på risikolek, sier Øby. For han er det å gi barna trygghet det viktigste han gjør.

– Når barn er trygge, utforsker de verden gjennom lek. Gjennom leken viser jeg barna at jeg vil være sammen med dem – og de forstår at de er viktige, sier han.

– Det er økt kunnskap om hjernens utvikling

Espen Øby (39)

pedagogisk leder i Nærsnes Kystbarnehage i Asker (foreldreeid)

År i yrket: 13 

Utdanning: førskolelærer

Det viktigste som har skjedd i barnehagen de siste 20 årene: 

– Det er flere pedagoger og økt kunnskap om hjernens utvikling og hva det har å si for pedagogikken. I dag vet vi at omsorg, lek og motorisk aktivitet er viktig for hjernens utvikling, og at stemninger påvirker barna.

Dette kan bli bedre i fremtiden: 

– Barna bør få en «arbeidsmiljølov» på linje med skoleelever og voksne, selv om kapittel 8 i barnehageloven er et stykke på vei. Barns oppholdstid bør reguleres, og leken må få enda mer plass.

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS