Foreslår å kutte penger til lærebøker 

Kommunedirektøren i Moss foreslår å kutte penger til lærebøker og å avvikle "leselærer"-ordningen. Dette vekker bekymring. 

Publisert

Kutt til innkjøp av lærebøker og avvikling av ordningen med leselærere. Det er forslaget fra kommunedirektøren i Moss, skriver Moss Avis

Planen er å spare 1,2 millioner fra og med neste år på å kutte i innkjøp av læremidler. Kommunedirektøren, Hans Reidar Næss, mener skolene da kan støtte seg mer på digitale læremidler. 

Dette forslaget kom omtrent samtidig som Skjermbrukutvalget la fram sin sluttrapport. 

Der konkluderer de blant annet med at elever bør ha både digitale og trykte læremidler.

Forslaget vekker bekymring

Kuttforslagene vekker bekymring i både Utdanningsforbundet og Moss Kommunale Foreldreutvalg (KFU).

Tommy André Christensen

Leder i UDF Moss, Tommy André Christensen, sier til lokalavisa at tilbakemeldingene de får er at det ikke er nok lærebøker i skolen i dag. 

De midlene som blir bevilget til læremidler er ikke nok til å dekke behovet for nye bøker.

 – Man har råd til å dekke enkelte trinn, men må prioritere hvilke skolebøker man skal kjøpe inn, og til hvilke trinn, sier Christensen.

Leder av KFU, Jan Tore H. Gunnarsen deler Christensens bekymring, og tror konsekvensene kan bli store. 

– Forskning viser konsekvent at lesing er den viktigste faktoren for å lykkes i skolen. Det er uheldig at kommunen ser det nødvendig å prioritere vekk tiltak som bidrar til bedre leseferdighetene hos barna.

Det skriver KFU i en uttalelse.

De understreker samtidig at de forstår at kommunen ikke har så mye valg.

– Vi forstår prioriteringene, selv om vi ikke liker det. 

Reelle valgmuligheter

Utdanningsforbundet mener det er viktig at det settes av mer midler til fysiske læremidler som lærebøker, slik at lærerne har reelle valgmuligheter mellom digitale og analoge læremidler.

På Bestum skole i Oslo, har lærerne denne valgfriheten. Utdanningsnytt besøkte skolen tidligere i høst. 

Rektor Pia Thoresen

Da fortalte rektor Pia Thoresen sier at lærerne, ved å bruke både digitale og fysiske læremidler, får mulighet til å differensiere undervisningen godt. 

– På den måten kan de tilpasse undervisningen bedre til den enkelte elev, sa hun. 

Kommunedirektør Næss foreslår også å avslutte ordningen med leselærere fra neste skoleår. Et kutt kommunen vil spare fire millioner kroner i året på.

Han er imidlertid godt kjent med de mulige konsekvensene. 

– Det blir mindre kvalitet på leseopplæringen ved skolene, og det kan bli dårligere oppfølgingen av leseplanen. Det kan føre til at elevene presterer dårligere på statlige målinger og kan gjøre det vanskelig å fange opp elever som sliter med å lese, skriver Næss.

Utdanningsforbundet peker på at norske barn og unge har lavere leselyst og dårligere leseferdigheter enn før. I Leselyststrategien 2024-2030 ønsker regjeringen å bøte på dette. 

– Ved å kutte leselærere i Moss kommune går skolene i vår kommune i stikk motsatt retning, skriver UDF.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS